اخبار

پارساگزارش «مهر» را تائید و آمار جهانگیری را تکذیب کرد

رئیس مرکز آمار ایران آمار ارائه شده از سوی جهانگیری مبنی بر ایجاد اشتغال ۱.۵ میلیون نفری در شش ماهه اول امسال را رد کردو گفت: آمار اشتغال از نتیجه میانگین چهار فصل به دست می‌آید.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری هفته قبل در مراسم روز ملی استاندارد گفت: «در فصل بهار امسال ۷۰۳ هزار شغل ایجاد شد و روز گذشته به من اطلاع دادند که در فصل تابستان ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است»!

خبرگزاری مهر نیز طی گزارشی  با عنوان «ارائه آمار اشتغال به سبک معاون اول/ ایجاد ۱.۵میلیون شغل در ۶ماه!؟»،   این اشتباه فاحش معاون اول رئیس  جمهور، آنهم در مورد آمار اشتغال را مورد اشاره قرار داد و نوشت : «نکته قابل تامل در ارائه آماراشتغال از سوی معاون اول، تغییر سبک در نحوه اطلاع‌رسانی بlه مردم است؛ آنچه که طبق تعاریف رسمی آماری از اشتغال ارائه می‌شود، آمار دوازده ماهه  منتهی به یک ماه یا یک فصل است؛ با این توضیح بنابراین منظور از آنچه که معاون اول رئیس جمهور روز گذشته به عنوان اشتغال ۷۰۳ هزار نفری در بهار ۹۶ از آن یاد کرد، مربوط به دوره یکساله «بهار ۹۵ تا بهار ۹۶» و اشتغال ۷۹۵ هزار نفری تابستان نیز مربوط به اشتغال ایجاد شده در دوره «تابستان ۹۵ تا تابستان۹۶» است نه اشتغال ایجاد شده در سه ماهه بهار و سه ماهه تابستان ۹۶.حال آنکه معاون اول رئیس جمهور به عنوان دومین مقام اجرایی کشور این آمار را به گونه‌ای به مخاطبان القاء کرد که گویی در ۶ ماه نخست امسال در مجموع یک میلیون و ۴۹۸ هزار شغل جدید ایجاد شده است؛ یعنی بیش از یک و نیم برابر تکلیف و تعهد یک ساله دولت. طبق برنامه ششم توسعه دولت مکلف است در سال برای ۹۷۰ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کند که اگر همین میزان اشتغالزایی هم محقق شود، عملکردی قابل تقدیر خواهد بود. »

رئیس مرکز آمار گزارش مهر را تائید کرد

در واکنش به گزارش مهر که در رسانه ها بازتاب وسیعی داشت، امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران که گویا تمایل نداشت خود را در تقابل با جهانگیری قرار دهد،گفت: یکی از سایت‌ها با جمع بستن آمار اشتغال فصل بهار و تابستان و مقایسه آن با آمار اشتغال فصل زمستان سال ۹۵ اعلام کرده بود که یک و نیم میلیون شغل ایجاد شده است. این نوع محاسبه آمار اشتغال و بیکاری روشی غلط بوده و باید از همین جا اعلام کنم آمار درست برای اشتغال تنها با مقایسه فصل به فصل هر سال با سال قبل از خود قابل قیاس است برای مثال آمار اشتغال فصل زمستان سال ۹۵ تنها با آمار اشتغال فصل زمستان سال‌های پیش از خود باید مقایسه شود.

وی گفت: برای محاسبه آمار اشتغال یک سال هم باید آمار اشتغال هر چهار فصل با هم جمع شده و میانگین آن با سال‌های گذشته مقایسه شود.

پارسا افزود: در بهار سال ۹۶ آمار اشتغال حدود ۷۰۰ هزار نفر بوده و در تابستان سال ۹۶ این آمار حدود ۷۹۵ هزار نفر اعلام شده و لازم به ذکر است هرچند دولت از برنامه تعیین‌شده عقب است اما آمار اشتغال سیر صعودی دارد و رو به رشد است.

 آمار اشتغال و بیکاری ربطی به معیشت مردم ندارد

 رئیس مرکز آمار ایران گفت: تغییر شاخص آمارگیری اشتغال و بیکاری که در دولت نهم به یک ساعت کار در هفته محدود شد، نتیجه استانداردهای جهانی بود.

 امیدعلی پارسا در نشست خبری ابراز کرد: در دولت نهم شاخص بیکاری در کشور عوض شد اما تغییر این شاخص هیچ ارتباطی با دولت‌ها ندارد، روند تغییر شاخص بیکاری از طریق مرکز ملی آمار در دولت هشتم شروع شد تا آمارهای ما به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر شود و تنها در دولت نهم آن را اجرا کردیم.

وی گفت: اما اینکه یک ساعت کار در هفته را هم شاغل معرفی کنیم به این دلیل است که مرکز ملی آمار آماری در سطح فرد تولید نمی‌کند بلکه تولید آمار تجمیع و حداقل در سطح آگاهی در روستا و بلوک در شهر و بالاتر از آن تولید می‌شود.

سیاست‌گذاری اصلی مرکز آمار تولید آمارهای کلان برای برنامه‌ریزی‌های کلان است و برای اندازه‌گیری وضع اشتغال در یک روستا باید فهمید "چند نفر، چه حجمی از کار و تولید را در منطقه ایجاد کرده‌اند؟ "، این سؤالی است که در تمام دنیا برای آمارگیری‌های درست پرسیده می‌شود.

پارسا گفت: نه امکان سرشماری برای آمار بیکاری وجود دارد و نه سامانه اینترنتی که مردم خود هر روز وضع اشتغال و بیکاری خود را در آن وارد کنند، پس ما براساس استانداردهای جهانی یک درصد مردم کشور را برای آمارگیری درنظر می‌گیریم و به تمام کشور تعمیم می‌دهیم.

وی گفت: در روز آمارگیری ما فرد یا بیکار مطلق است یا بین یک تا ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کند یا بیش از ۴۴ ساعت در هفته فعال است. از نظر ما در آمارگیری اشتغال اگر کسی حتی یک ساعت در هفته شاغل باشد باید مقدار کارش در آمارهای کلان محاسبه شود البته ما اشتغال کمتر از ۴۴ ساعت را در آماری به‌عنوان اشتغال ناقص به‌صورت جداگانه اعلام می‌کنیم.

رئیس مرکز آمار ایران اضافه کرد: کل جمعیت فعال کشور در تابستان امسال ۲۶ میلیون و ۹۸۳ هزار نفر بوده است که ۳ میلیون و ۱۵۶ هزار نفر بیکار مطلق بودند. از ۲۳ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر جمعیت شاغل هم ۹، ۲ درصد کسانی هستند که اشتغال ناقص داشته‌اند و از این ۹، ۲ درصد هم تنها یک درصد زیر ۲ روز در هفته شاغل بودند.

پارسا گفت: در تعریف قبل برای گرفتن آمار اشتغال کسانی که ۲ روز در هفته کار می‌کردند شاغل محسوب می‌شدند و باتوجه به آمارهای بالا در تعریف جدید آمار بیکاری یک درصد با روش قدیم آمارگیری تفاوت دارد.

وی اظهار کرد: قبول داریم که کسانی که اشتغال ناقص دارند ممکن است زندگی‌شان نچرخد اما دلیل نمی‌شود کسانی که ۴۴ ساعت در هفته کار می‌کنند در معیشت مشکل نداشته باشند.
آمارهای ما باید همه کارهای انجام‌شده در کشور را پوشش دهد و آماری که ما تهیه می‌کنیم کاری به معیشت مردم ندارد.

۳۰ مهر ۱۳۹۶ ۱۱:۰۰
|
تعداد بازدید : ۷۱۷
کد خبر : ۱,۸۱۷

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید