اخبار

گزارش بازار بورس، شنبه 29 مهر

گزارش بازار بورس، شنبه 29 مهر
به گزارش اقتصادنما، شاخص کل بورس 662 واحد افزایش یافت و به 86،430 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 263 واحد، شتران با 65 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم 186

به گزارش اقتصادنما، شاخص کل بورس  662  واحد افزایش  یافت و به 86،430  واحد رسید. که نمادهای فولاد با 263  واحد، شتران  با 65 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 186  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 25 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با افزایش  12 واحدی  به رقم 940 واحد رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  136  میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 7.8  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

در بازار آزاد تهران، نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۴۸۰۰ تومان ارزان شد، همچنین نرخ دلار هم با یک تومان افزایش، به ۴۰۱۸ تومان رسید. در جریان معاملات امروز(شنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۴۸۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۹۵ هزار و ۵۰۰ رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۳ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۲۶۶ هزار تومان رسید.در عین حال، نیم سکه ۶۵۷ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۲ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۱ هزار تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۱ دلار و ۵۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲۲ هزار تومان است.در عین حال، هر دلار آمریکا با یک تومان افزایش قیمت ۴۰۱۸ تومان، یورو ۴۷۷۸ تومان، پوند ۵۳۴۷ تومان، درهم امارات ۱۱۲۰ تومان و لیر ترکیه ۱۱۲۰ تومان است.

بانک مرکزی جزئیات تورم ۱۲ ماه منتهی به شهریور امسال را اعلام کرد. بانک مرکزی پیش از این اعلام کرده بود که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در شهریورماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۰۸ رسیده که نسبت به ماه قبل معادل ۰.۳ درصد افزایش داشته است.در گزارش جدید بانک مرکزی، جزئیات این شاخص و اثر افزایش قیمت هر کدام از زیرگروههای کالایی بر نرخ تورم اعلام شده است.براساس گزارش تازه بانک مرکزی،  شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۸.۴ درصد افزایش یافت. طی شش ماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۱۰.۱ درصد افزایش داشته است.میزان تورم در دوازده ماه منتهی بـه شـهریورماه ۱۳۹۶ نسـبت بـه دوازده مـاه منتهـی بـه شهریورماه ۱۳۹۵ معادل ۹.۹ درصد است. شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصـرفی در شـهریورماه ۱۳۹۶ پـس از حـذف نوسـانات فصلی نسبت به ماه قبل ۰.۳ درصد افزیش یافت.شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در شهریورماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه قبـل تقریبـاً در نیمی از استان‌های کشور افزایش داشته است، به‌ طوری که بیشترین میزان افـزایش مربـوط بـه استان چهارمحال و بختیاری معادل ۰.۷ درصد بوده است.بیشترین میزان کاهش نیـز مربـوط بـه استان کردستان معادل ۱.۴ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۰.۶ درصد افـزایش داشته است.

وزیر کشور ایالات متحده آمریکا، گفت: هدف ایالات متحده، مختل کردن تبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا نیست. به نقل از رویترز، رکس تیلرسون در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: علی‌رغم تصمیم هفته گذشته رئیس‌جمهور دونالد ترامپ برای تائید نکردن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، هدف ایالات متحده مختل کردن تبادلات تجاری بین ایران و اتحادیه اروپا نیست.مقامات و رهبران تجاری اتحادیه اروپا در بروکسل بر ضرورت نیاز به حمایت از شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که با ایران تجارت می‌کنند، در مقابل هرگونه آثار منفی تحریم‌های مجدد آمریکا برعلیه ایران، تاکید کردند.وزیر کشور ایالات متحده آمریکا، پنجشنبه شب به وقت آمریکا (روز جمعه به وقت ایران)، در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال گفت: رئیس‌جمهور بسیار شفاف و  واضح گفتند که هدفش، ایجاد تداخل در قراردادهای تجاری‌ای که ممکن است اروپا در نظر داشته باشد با ایران منعقد کند، نیست. او به طور شفاف گفت این ایرادی ندارد. شما (اروپاییان) هرچه که دوست دارید را انجام دهید.هفته گذشته ترامپ با سر باز زدن از تائید التزام ایران به توافق هسته‌ای با آمریکا و ۵ قدرت جهان شامل انگلستان، فرانسه و آلمان، راهکار سرسختانه جدیدی را در قبال ایران در پیش گرفت.

در گروه چه خبر بود؟

در گروه فولادی امروز فولاد مبارکه بعد از تعدیل مثبت 78 درصد سهم در محدوده قیمتی 6 درصد مثبت بازگشایی شد و با افزایش تقاضا همراه شد و به قیمت 227 تومان رسید. سایر نمادها در این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند .ذوب در حدود 93 میلیون از سهامش معامله شد و در استانه صف خرید به قیمت 85  تومان رسید. فخوز نزدیک به 6 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 407 تومان رسید. وتوکا نیز در این گروه در قیمت 108 تومان به صف خرید رسید.

در گروه انفورماتیک امروز نماد اپ در محدوده قیمتی 1410 تومان معامله شد . های وب نزدیک به 7 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 440 تومان رسید. مفاخر ، سیستم و اوان از دیگر نمادهای این گروه بودند که امروز با افزایش تقاضا همراه شدند.

در گروه پتروشیمی اکثر نمادها مثبت و با افزایش تقاضا همراه بودند . نمادهای گروه متانول ساز و اورهای از جمله نمادهای پر تقاضای این گروه بودند. افزایش نرخ جهانی متانول در مرز 340 دلار سبب افزایش اقبال نمادهای متانول ساز ازجمله زاگرس، شخارک و شفن شد. نمادهای اوره ساز از جمله شیراز ، کرماشا و خراسان و شپدیس با اقبال خوبی همراه شدند . شفارس نیز در این گروه پس از یک اصلاح قیمتی تا محدوده 200 تومان امروز توانست در قیمت های 218 تومان صف خرید تشکیل دهد. شکربن در این گروه سود 446 ریال  را  به 645 ریال  رسانده است  و 45% تعدیل مثبت  زده است  و 6 ماهه  442 ریال   معادل 65% پوشش زده است.

جزئیات آمار تولید در سه بخش «صنعت»، «معدن» و «پتروشیمی» در اواسط تابستان بیانگر آن است که از میان ۵۶ کالای منتخب، در ۳۹ کالا رشد مثبت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ثبت شده است. روندی که می‌توان آن را نشانه‌ای از بهبود وضعیت تولید در مدت‌زمان مورد نظر ارزیابی کرد. براساس آمارهای جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، کالاهای «منتخب شیمیایی و پتروشیمی» در این دوره زمانی، گوی سبقت را در رشد تولید از سایر بخش‌ها ربوده و با ثبت تنها یک نمره منفی از میان ۱۳ کالای موردارزیابی، توانسته بهترین عملکرد را ثبت کند.آمار اعلام شده همچنین از بازگشت رونق تولید به محصولات منتخب «معدنی و صنایع معدنی» حکایت دارد. این گروه سال گذشته را با افت تولید در بیشتر محصولات منتخب سپری کرد و حال با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت از مجموع ۱۳ محصول منتخب، ۸ محصول معدنی و صنایع معدنی رشد تولید را در مدت زمان مذکور ثبت کرده‌اند و با این شرایط می‌توان گفت این گروه نیز پس از طی کردن یک دوره طولانی رکود، مجددا توانسته طعم رونق را بچشد. از سوی دیگر، تصویر رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی بخش صنعت نیز حکایت از آن دارد که از میان ۳۰ محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۱۹ محصول رشد مثبت را ثبت کرده‌اند.

در گروه پالایشی،در ادامه رشد نمادهای این گروه در هفته گذشته امروز نیز اکثر نمادهای این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند و توانست تا محدوده مثبت و صف خرید پیش بروند. شتران در حدود 26 میلیون از سهامش معامله شد و به محدوده قیمتی 360 تومان رسید. شبریز که به قیمت 621 تومانی رسیده بود در حدود 5.3 میلیون از سهامش داد و ستد شد.

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اعلام کرد: ایران می‌تواند به دو طریق خط لوله و ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) گاز به اروپا صادر کند. محمدحسین عادلی درباره صادرات گاز ایران به اروپا افزود: هر یک از شیوه‌های صادرات گاز ایران از طریق خط‌لوله و ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده)، مزیت‌های خاص خود را دارد. عادلی اضافه کرد: صادرات گاز از طریق خط لوله اگرچه ملاحظات سیاسی خود را دارد اما ارزان‌تر تمام می‌شود.وی گفت: داشتن ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) این انعطاف را به ایران می‌دهد که بدون رویارویی با مشکلات سیاسی به هر‌جای دنیا که بخواهد صادرات داشته باشد.عادلی با تاکید بر اینکه صادرات از طریق ال.ان.جی ملاحظات سیاسی کمتری دارد، ادامه داد: ایران با توجه به ملاحظات سیاسی که در اطراف خود دارد، باید اولویت زیادی به توسعه ال.ان.جی بدهد. دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز اظهارکرد: توسعه طرح‌های ال.ان.جی و صادرات از طریق آن، همسو با اقتصاد مقاومتی است

۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۵۵
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۱۶۱
کد خبر : ۱,۸۱۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید