اخبار

گزارش بازار بورس، چهار شنبه 26 مهر

گزارش بازار بورس، چهار شنبه 26 مهر
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 108 واحد افزایش یافت و به 85,768 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 75 واحد، شپنا با 48 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  108  واحد افزایش  یافت و به 85,768 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 75  واحد، شپنا  با 48 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 224  میلیارد تومان رسید که نماد کاوه با رقمی حدود 63 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با کاهش 0.8 به رقم 928 واحد رسید . ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  104 میلیارد تومان رسید که نماد خراسان با رقمی حدود 3  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

در بازار آزاد تهران، قیمت دلار نیز با افزایش ۱۴ تومانی به ۴۰۳۴ تومان رسید؛ ضمن اینکه سکه طرح جدید هم ۱۱۰۰ تومان گران شد. در جریان معاملات امروز(چهارشنبه) بازار  آزاد تهران، قیمت دلار دوباره صعودی شد و با ۱۴ تومان افزایش، به ۴۰۳۴ تومان رسید. همچنین هر یورو ۶ تومان گران شد و به ۴۸۰۴ تومان رسید. در عین حال هر پوند ۵۵۵۳ تومان، درهم امارات ۱۱۲۱ تومان و لیر ترکیه ۱۱۲۸ تومان است.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم با ۱۱۰۰ تومان افزایش قیمت، به یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار  آزادی طرح جدید نیز یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۶۵۷ هزار تومان، ربع سکه ۳۷۵ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲۵۲ هزار تومان است.هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۸۱ دلار و ۸۰ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۲۳ هزار و ۲۸ تومان است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه رایزنی های خود با برخی وزرای شرکت کننده در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، با وزیر دارایی برزیل نیز دیدار کرد. به نقل از وزارت اقتصاد و دارایی، مسعود کرباسیان در این دیدار که تعدادی از اعضائ هیات همراه وی نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت اقتصادی کشورمان را تشریح و با اشاره به توانمندیهای اقتصادی دو کشور در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی و تجاری، خواهان گسترش این روابط شد.وی با توجه به اینکه وزارتخانه متبوعش  مسوولیت کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و برزیل را عهده دار است، بر تلاش طرفین برای استفاده از فرصتهای موجود بویژه در بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در صنایع حمل و نقل و کشت فرامرزی تاکید کردکرباسیان با اشاره به مذاکرات اخیر بانک مرکزی و برخی بانکهای کشورمان با بانکهای برزیلی از نتایج آن که منجر به برقراری روابط کارگزاری بین بانکی شده است، افتتاح شعب بانکهای ایرانی در برزیل را یک ضرورت دانست.وزیر دارایی برزیل نیز در این ملاقات ضمن تاکید بر تلاش برای گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور، از پیشرفتهای حاصله در این روابط طی یکسال گذشته اعلام رضایت و از افتتاح شعب بانکهای ایرانی در کشورش استقبال کرد.

یک شرکت نروژی قرار دادی را به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو برای ساخت یکی از بزرگترین نیروگاههای خورشیدی جهان با ایران امضا کرد. به نقل از فرانس ۲۴، درست چند روز بعداز اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انزوای بیشتر ایران، یک شرکت فعال در حوزه انرژی خورشیدی قرار دادی را با ایران به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به مدت پنج سال با طرف ایرانی را به امضاء رساند.در همین حال «لارس نوردرم» سفیر نروژ گفت: نروژ کاملا به برجام متعهد است و این گشایش و عقد قرار داد نشان می دهد که بسیار جدی هستیم و در آینده نزدیک شاهد سرمایه گذاری بیشتری خواهیم بود.  این قرارداد میان شرکت انرژی «ساگا» نروژ با یک شرکت ایرانی  بمنظور راه اندازی ۲ گیگاوات پنل خورشیدی در چندین مکان در اطراف کویر مرکزی ایران امضا شد.انعقاد این قرار داد چند روز پس از سخنان جنگ طلبانه ترامپ مبنی بر وضع تحریم های بیشتر علیه ایران و فراخواندن متحدان اروپایی خود برای محدود کردن مراودات مالی با ایران صورت می گیرد

در سایر گروه ها چه خبر بود ؟

در گروه بیمه

در این گروه نمادهای بخاور و وسین دارای بیشترین حجم معاملات بودند . وسین امروز به قیمت 128 تومان رسید. سایر نمادها در این گروه معاملات کم حجم و در محدوده صفر تابلو را تجربه کردند. در خبری شنیدیم که ،رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد با تلاش شرکت‌های بیمه و استقبال روزافزون مردم از پوشش‌های بیمه‌ای، صنعت بیمه رشد حدود ۲۰ درصدی در شش ماهه اول سال را تجربه کرد. به نقل از بیمه مرکزی، عبدالناصر همتی گفت: با رشد ۲۰ درصدی حق‌بیمه‌ها نسبت به شش ماهه اول سال گذشته مجموع حق‌بیمه تولیدی در شش ماهه اول سال جاری به حدود ۱۶۶ هزار میلیارد ریال رسید.رئیس شورای عالی بیمه به استقبال خوب مردم از بیمه‌های عمر اشاره و تاکید کرد: شرکت‌های بیمه در نیمه اول امسال با فروش ۲۲ هزار میلیارد ریال بیمه عمر رشد ۳۵ درصدی این بیمه‌نامه را در شش ماهه اول نسبت به شش ماهه مشابه در سال گذشته تجربه کردند.همتی رشد ۲۳ درصدی حق‌بیمه بدنه اتومبیل در مقایسه با رشد ۸ درصدی سال ۱۳۹۵ و رشد ۲۰ درصد بیمه‌های آتش‌سوزی در مقایسه با رشد ۱۰ درصدی سال ۱۳۹۵ را قابل توجه و نشانه گرایش بیشتر مردم به خرید این نوع بیمه‌نامه‌ها دانست. وی رشد خسارت‌های پرداختی را در شش‌ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۵ همانند رشد حق‌بیمه و حدود ۲۰ درصد اعلام و با اشاره به رشد ۱۲۰ درصدیِ خسارت‌های پرداختی در رشته آتش‌سوزی در نیمه اول امسال در مقایسه با رشد ۳۵ درصدی خسارت‌های این رشته در سال ۱۳۹۵ آن را تحول مهمی در مجموع ریسک‌های بیمه‌ای کشور دانست.

در گروه پتروشیمی

برخی نمادها در این گروه با افزایش تقاضا همراه شدند، پترول ، شیراز، پارسان و خراسان از جمله پر حجم ترین نمادهای این گروه بودند. شیراز در این گروه 10 میلیون از سهامش داد و ستد شد و با صف خرید به قیمت 241 تومان رسید. سایر نمادهای این گروه در محدوده صفر تابلو معامله شدند.

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درگفت‌وگو با «نیپنا» اظهار کرد: اتحاد و اتفاق‌نظر در عرضه محصولات مختلف پتروشیمی از جمله متانول می‌تواند به تجارت و تولید کمک کند. در حال حاضر ۱۴درصد از تولید متانول دنیا در اختیار صنعت پتروشیمی ایران است که در دو سال آینده با بهره‌‌برداری از طرح‌های متانول این میزان به رقم قابل توجه ۲۰ درصد می‌رسد؛ بنابراین نیاز داریم در زمینه عرضه متانول به جهان هماهنگ عمل کنیم. وی افزود: سمینار تولید‌کنندگان متانول ایران نیز که روز گذشته برگزار شد برای بررسی وضعیت بازار و نحوه حضور در بازارهای جهانی بود و انجمن کارفرمایی در نظر دارد تا برنامه‌هایی از این دست برای تولید‌کنندگان اوره و آمونیاک نیز برگزارکند تا تولید‌کنندگان در زمینه صادرات به اتفاق نظر و هماهنگی برسند. مهدوی تصریح کرد: کشورمان یکی از بزرگان تولید‌کننده اوره و آمونیاک در سطح منطقه و جهان است و در آینده نزدیک به جمع تولید‌کنندگان بزرگ متانول جهان وارد خواهیم شد؛ بنابراین باید در زمینه صادرات برنامه‌ریزی منسجم و یکپارچه‌ای داشته باشیم تا امکان رقابت با دیگر کشورهای جهان را داشته باشیم.

 

در گروه پالایشی

شاهد افزایش تقاضا و تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای این گروه بودیم . شتران در این گروه در حدود 16 میلیون از سهامش معامله شد و با صف خرید به قیمت 349 تومان رسید. شپنا نیز 15 میلیون از سهامش معامله شد و در محدوده 4 درصد مثبت به قیمت 339 تومان رسید. شبریز نیز از جمله نمادهای پر تقاضای گروه در استانه قیمت به 601 تومان رسید و با صف خرید 4 میلیونی به کار خود خاتمه داد. ظاهرا گزارش 6 ماهه شرکت های پالایشی مناسب می باشد . سایر نمادهای این گروه نیز روی درصد های مثبت خود معامله شدند.

با افزایش تنش‌ها در منطقه، بازار نفت نیز روز گذشته به رشد قیمت خود ادامه داد. اخبار منتشر شده نشان می‌دهد که دامنه درگیری‌ها بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان به نفت این کشور رسیده و حدود ۳۵۰ هزار بشکه از تولید آن را متوقف کرده است. نگرانی از کاهش صادرات و تولید نفت عراق درحالی مطرح است که گلدمن ساکس ریسک‌های پیش روی آینده نفت ایران را مهم‌تر و تاثیرگذارتر از تحولات عراق ارزیابی می‌کند.به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت‌خام آمریکا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۳۳ سنت افزایش یافت و به ۲/ ۵۲ دلار بر بشکه رسید. نفت برنت نیز با ۳۴ سنت افزایش قیمت ۱۶/ ۵۸ دلار بر بشکه معامله شد.

در گروه خودرویی

اکثر نمادها در محدوده صفر تابلو معامله شدند، خساپا در محدوده قیمتی 107 تومان 17 میلیون از سهامش داد و ستد شد. خپارس و خزامیا نیز هر کدام به ترتیب به قیمت های 81 و 71 تومان رسیدند. این گروه با توجه به ریسک اتفاقاتی که احتمال دارد برای برجان بیفتاد قدری با کاهش تقاضا همراه شده است.

روز گذشته در حاشیه مراسم روز جهانی استاندارد، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای ساماندهی خودروهای وارداتی و گشایش ثبت‌سفارش عنوان کرد که تغییرات ثبت‌سفارش خودرو با اصلاحاتی به کمیسیون زیربنایی هیات دولت ارسال شده و قرار است این موضوع بررسی و تصویب شود. همانطور که گفته شد ثبت‌سفارش واردات خودرو همزمان با روند صعودی واردات برندهای خودرویی ازسوی وزارت صنعت و معدن و تجارت متوقف شد. هرچند مسوولان صنعتی و بازرگانی کشور دلایل متفاوتی در مورد توقف ثبت‌سفارش عنوان کردند اما گفته‌های آنها مشخص می‌کرد که دغدغه اصلی این مسوولان، روند خروج ارز از کشور است. از سال گذشته تاکنون، واردات خودرو روند بی‌سابقه‌ای به خود گرفته و این در شرایطی است که این حجم واردات با توجه به حذف نمایندگان غیرمستقیم توجیه منطقی نداشت. در این بین برخی مسوولان دولتی اذعان کردند که نمایندگان رسمی به‌ازای دریافت هزینه‌ای قابل توجه مبادرت به ثبت‌سفارش برای نمایندگان غیرمستقیم کردند که همین امر آمار ثبت‌سفارش و به‌دنبال آن واردات خودرو را افزایش داده است
۲۶ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۵۶
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۵۲۳
کد خبر : ۱,۷۶۷

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید