اخبار

گزارش بازار بورس، دوشنبه 24 مهر

گزارش بازار بورس، دوشنبه 24 مهر
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس 195 واحد افزایش یافت و به 85,590 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 71 واحد، فملی با 67 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس  195  واحد افزایش  یافت و به 85,590 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 71  واحد، فملی  با 67 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 108  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 8 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل بدون تغییر در همان رقم 930  واحد باقی ماند. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  170 میلیارد تومان رسید که نماد حآسا با رقمی حدود 7  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد رشد جهانی با توجه به نرخ پایین و نامطلوب تورم و افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی در معرض خطر به صفر رسیدن قرار دارد. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد رشد جهانی با توجه به نرخ پایین نامطلوب تورم و افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی در معرض خطر به صفر رسیدن قرار دارد و با این کار بند هشداری به چشم‌انداز در حال بهبود اقتصاد جهانی اضافه کرد.آی‌ام‌اف‌سی، کمیته پولی و مالی بین‌المللی در ابلاغیه رسمی خود که روز گذشته در واشنگتنمنتشر شده است اعلام کرد: بهبود وضعیت اقتصادی جهان کامل نشده است؛ نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته زیر نرخ هدف است و در بسیاری از کشورها پتانسیل رشد اقتصادی ضعیف باقی‌مانده است. ریسک‌های کوتاه مدت به طور گسترده‌ای متوازن شده‌اند اما هیچ فرصتی برای خوشحالی وجود ندارد چرا که ریسک‌های اقتصادی میان مدت و تنش‌های ژئوپولیتیکی در حال افزایش هستند.این کمیته مشخص نکرده است که کدام ریسک‌های ژئوپولیتیکی موجب نگرانی بیشتری شده است؛ در چند هفته گذشته آمریکا و کره‌شمالی درگیر جنگی لفظی بر سر سلاح‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ شده‌اند. و در روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ گام‌هایی را برای مقابله با ایران و مذاکره مجدد بر سر توافق چندملیتی سال ۲۰۱۵ برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران برداشت. در همین زمان انگلستان درگیر مذاکراتی برای شرایط خروج خود از اتحادیه اروپاست.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقتصاد ایران در برابر شوک‌های بیرونی، مصونیت یافته است، گفت: علیرغم صحبت‌های ترامپ، شاهد شوک هیجانی در بازار ارز نبودیم. ولی الله سیف در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقتصاد ایران، در برابر شوک‌های بیرونی مصون شده است، گفت: علیرغم اظهارات ترامپ، در بازار ارز شاهد شوک نبودیم و بازار ارز در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته و حتی امروز، بسیار آرام بود. این امر البته نشان می‌دهد اقتصاد ما با تاسی از اصول اقتصاد مقاومتی، در مقابل شوک‌های بیرونی، مصونیت نسبی یافته است.رئیس کل بانک مرکزی افزود:  بر این اساس، بانک مرکزی بر حسب وظیفه ذاتی خود، شرایط بازار ارز را با دقت تحت نظر دارد؛ هرچند قیمت ارز در بازار، متناسب با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.وی تصریح کرد: بانک مرکزی وظیفه دارد از نوسان های نشات گرفته از آثار هیجانی در بازار جلوگیری نماید؛ این در حالی است که طی روزهای اخیر، حتی نوسانات ناشی از رفتارهای هیجانی هم در بازار مشاهده نشد و شرایط کاملا عادی پیش رفت.رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بازار سرمایه و بورس دیروز شاهد رشد شاخص‌ها بود، بنابراین، مجموع این شاخص ها نشان می دهد اقتصاد ما در شرایط عادی و مثبت قرار دارد و شرایط تحت کنترل و هدایت درست قرار گرفته است.

در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن

شاهد معاملات مثبت در نمادها بودیم . رکیش امروز با تقاضا همراه شد این نماد پس از رشد 4 درصدی به قیمت 3295 ریال رسید و با صف خرید به معاملاتش پایان داد این نماد امروز بیش از 3 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود . مداران با افزایش 4 درصدی در قیمت پایانی خود همراه شد همچنین در نماد شاهد یک معامله بلوکی به حجم 6 میلیون سهم بودیم که این معامله با قیمت پایه هر سهم 4359 ریال و در بازار خرده فروشی صورت گرفت . آپ هم امروز در محدوده صفر مثبت کم حجم معامله شد در نماد آپ2 هم شاهد معامله بلوکی جمعا به حجم 11 میلیون سهم بود که با قیمت پایه هر سهم 13105 ریال صورت پذیرفت .

در گروه پتروشیمی،

اکثر نمادهای این گروه کم حجم و در محدوده صفر تابلو معامله شدند . پارسان و پترول هر کدام در این گروه نزدیک به 6 میلیون از سهامشان معامله شد به ترتیب به قیمت های 195 و 146 تومان رسیدند. شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» درباره عقب‌نشینی عربستان از فروش عمومی سهام این شرکت در بورس‌های جهانی را تکذیب کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت آرامکو در صفحه توییتری خود نوشت: «آنچه روزنامه فایننشال تایمز درباره تصمیم آرامکو گزارش داده، تنها پیش‌بینی است.» این روزنامه انگلیسی روز جمعه به نقل از منابع آگاه نوشت که شرکت آرامکو عربستان در فکر عقب‌نشینی از طرح عرضه اولیه عمومی پنج درصد از سهام خود در بورس جهانی است.

در گروه پالایشی

بیشتر نمادها در محدوده صفر تابلو معامله شدند، شپنا 9 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 325 تومان رسید و شتران 5.2 میلیون از سهامش معامله شد و به قیمت 331 تومان رسید. شنفت با افزایش تقاضا همراه شد و به قیمت 435 تومان رسید.

علیرضا صادق‌آبادی در مراسم معارفه مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در مورد اولویت‌های این شرکت، گفت: نخستین اولویت اتمام هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. با به مدار آمدن این پروژه بار روانی در مورد بنزین در کشور برداشته می‌شود. صادق‌آبادی اظهار کرد: اولویت دیگر ایجاد فضای مناسب برای مشارکت بخش‌خصوصی است. دولت نباید در هیچ زمینه‌ای با بخش‌خصوصی رقابت کند و باید تصدی دولت در شرکت ملی پالایش و پخش را کاهش دهیم.

 

در گروه محصولات لبنی ،

 20 میلیون از سهام غپاذر برای اولین بار در قیمت 3355 ریال در یازار سرمایه عرضه شد. غشهد در این گروه در محدوده قیمتی 240 تومان به صف خرید رسید .در این گروه ، شرکت پاکدیس در خصوص کاهش قیمت سهام شرکت نامه ای را اطلاع رسانی کرد مبنی بر اینکه اطلاعات نهانی تاثیرگذاری در قیمت سهام شرکت وجود ندارد و این کاهش قیمت سهام مربوط به عرضه و تقاضا بازار میباشد .

۲۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۰۴
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۶۰۰
کد خبر : ۱,۷۳۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید