اخبار

صندوق بین المللی پول: رشد جهانی به صفر نزدیک می شود

صندوق بین المللی پول: رشد جهانی به صفر نزدیک می شود
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد رشد جهانی با توجه به نرخ پایین و نامطلوب تورم و افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی در معرض خطر به صفر رسیدن قرار دارد.
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد رشد جهانی با توجه به نرخ پایین و نامطلوب تورم و افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی در معرض خطر به صفر رسیدن قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از بلومبرگ انگلیسی، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد رشد جهانی با توجه به نرخ پایین نامطلوب تورم و افزایش ریسک‌های ژئوپولیتیکی در معرض خطر به صفر رسیدن قرار دارد و با این کار بند هشداری به چشم‌انداز در حال بهبود اقتصاد جهانی اضافه کرد.

آی‌ام‌اف‌سی، کمیته پولی و مالی بین‌المللی در ابلاغیه رسمی خود که روز گذشته در واشنگتنمنتشر شده است اعلام کرد: بهبود وضعیت اقتصادی جهان کامل نشده است؛ نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته زیر نرخ هدف است و در بسیاری از کشورها پتانسیل رشد اقتصادی ضعیف باقی‌مانده است. ریسک‌های کوتاه مدت به طور گسترده‌ای متوازن شده‌اند اما هیچ فرصتی برای خوشحالی وجود ندارد چرا که ریسک‌های اقتصادی میان مدت و تنش‌های ژئوپولیتیکی در حال افزایش هستند.

این کمیته مشخص نکرده است که کدام ریسک‌های ژئوپولیتیکی موجب نگرانی بیشتری شده است؛ در چند هفته گذشته آمریکا و کره‌شمالی درگیر جنگی لفظی بر سر سلاح‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ شده‌اند. و در روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ گام‌هایی را برای مقابله با ایران و مذاکره مجدد بر سر توافق چندملیتی سال ۲۰۱۵ برای محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران برداشت. در همین زمان انگلستان درگیر مذاکراتی برای شرایط خروج خود از اتحادیه اروپاست.

با این همه، پنل روسای صندوق بین‌المللی پول چشم‌انداز جهانی را در حال تقویت توصیف کرد و اعلام کرد شرایط سرمایه‌گذاری، تولید صنعتی و اعتماد بازار در حال بهبود است که این باعث می‌شود دولت‌ها از پس چالش‌های کلیدی سیاست‌گذاری خود بهتر برآیند و سیاست‌گذاری‌هایی را اجرا کنند که محدوده سرعت اقتصاد آنها را بهبود ببخشد.

مدیر آی‌ام‌اف، کریستین لاگارد در نشست مطبوعاتی که برای بحث در مورد این بیانیه ترتیب داده شده بود، گفت: وقتی که خورشید در آسمان می‌درخشد شما باید سقف خانه خود را تعمیر کنید.

پنل آی‌ام‌اف این بیانیه را در طول نشست سالیانه خود با بانک جهانی صادر کرد. پنل آی‌ام‌اف (آی‌ام‌اف‌سی) برترین پنل مشاوره آن است و از ۲۴ وزیر و روسای بانک مرکزی از کشورهایی شامل آمریکا، چین، آلمان، ژاپن و فرانسه تشکیل شده است.

این پنل همچنین بیانات قبلی خود در مورد واحدهای پولی را تکرار کرد بیاناتی مثل این که ما از کاهش ارزش رقابتی واحدهای پولی پرهیز خواهیم کرد و نرخ تبادلات ما با اهداف رقابتی نخواهد بود و نرخ تبادلات انعطاف‌پذیر در صورت امکان می‌تواند به عنوان جاذب شوک عمل کند.

آی‌ام‌اف‌سی تکرار کرد که برای تقویت مشارکت تجارت در اقتصادها تلاش خواهد کرد و با این کار بر بیانیه ماه آوریل خود و همچنین بیانیه رهبران ۲۰ کشور در آلمان در ماه جولای تاکید کرد که این منعکس ‌کننده تلاش‌هایی برای بهبود موضع دولت‌ها در مورد تجارت است؛ سال گذشته آی‌ام‌اف‌سی در نامه‌های رسمی درخواست کرد با تمام انواع محافظه کاری مقابله شود.

لاگارد در پاسخ به پرسشی در مورد مذاکرات ادامه‌دار برای تغییر اساسی در توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، گفت: تجارت یک موتور قدرتمند رشد اقتصادی، نوآوری و تولید است. او همچنین در نظر داشتن بازنگری بر چنین توافقات بلند مدتی را کاملا منطقی دانست و گفت امیدوار است این مذاکرات به نتیجه‌ای برد برد ختم شود
۲۴ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۰۶
|
تعداد بازدید : ۱,۱۲۳
کد خبر : ۱,۷۱۸

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید