اخبار

نهاوندیان: سخنان ترامپ تاثیری بر بازار ایران نداشت

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: سخنان ترامپ، تاثیر التهاب انگیزی بر بازار ایران نداشت.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد نهاوندیان گفت: ۱۴سال از آغاز دوره عراق جدید و حاکمیت ملی بر عراق می گذرد و در این مدت همایش های متعددی بین دو کشور برگزار شده است.

به گفته این مقام مسئول، امروز ۲ کشور عزمشان بر توسعه روابط اقتصادی قوی تر از گذشته است.

وی یادآوری کرد: ایران در دوران تحریم ها آموخت که با اتکای به خود و در عین حال با ارتباط عزتمندانه با جهان می توان توطئه های دشمنان را ناکام کرد.

نهاوندیان ادامه داد: امروز با افتخار شاهدیم، میزان آسیب پذیری ایران در صحنه های سیاسی و اقتصادی از اراده های ایران ستیزانه در جای جای جهان به کمترین میزان رسیده است.

سخنان ترامپ تاثیر التهاب انگیزی بر بازار ایران نداشت

وی با اشاره به سخنرانی روزهای گذشته رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل متحد علیه توافق برجام، تصریح کرد: سخنرانی وی نه تنها تاثیر التهاب انگیزی بر بازارهای ایران نداشت، بلکه فعالان سیاسی و اقتصادی ایران به سخنرانی سراسر لفاظی و بی ادبی ترامپ پاسخ دادند.

نهاوندیان بیان داشت: این مهم نشان داد سیاست های اقتصاد مقاومتی در ایران موثر واقع شده و دولت و ملت در اقتصاد کشور همراه و هم هدف هستند.

وی تصریح کرد: این مساله همچنین نشان می دهد ایران در توافق برجام پیروز شده است و امروز شاهد فاصله افتادن بین آمریکا و متحدان سابق اروپایی اش هستیم و این توفیق، حاصل رویکرد عزتمندانه دیپلماسی و اقتصادی ایران است.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری یادآوری کرد: پس از برجام، جهانیان به عینه ظرفیت های اقتصادی ایران را شناختند و مطابق گزارش موسسات مطالعاتی بین المللی، ایران امیدوارکننده ترین اقتصاد نوظهور جهان است و از آن به عنوان یک فرصت اقتصادی هزار میلیارد دلاری یاد می شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران به دنبال توسعه منطقه ای است، اظهار داشت: باید رویکرد توسعه مشترک ۲ کشور بر پایه سرمایه گذاری روی ذخایر مشترک، مکمل بودن ۲ کشور و فرهنگ مشترک طراحی شود که نیازمند نهاد سازی است که جای بحث روی آن در چنین همایش هایی است.

نهاوندیان اضافه کرد: در سال های گذشته ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در یک منطقه مرزی بین دو کشور مطرح شد و این ایده را باید دنبال کرد.

وی با تاکید بر لزوم شناخت نیازهای میان و بلندمدت عراق از سوی ایران، گفت: به عنوان نمونه در صنعت ساختمان زمینه برای توسعه همکاری های مشترک فراهم است و مهندسان ایرانی و عراقی باید برای تاسیس شرکت های زیرساختی بزرگ، جزو بزرگترین شرکا باشند.

معاون اقتصادی رئیس جمهوری همچنین بر همکاری های علمی و فناوری دو کشور تاکید کرد و افزود: صنعت دارویی ایران در سال های گذشته به افتخارات فراوانی نائل شده، اما سهم ایران در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی عراق ناچیز است و باید در این زمینه و سایر زمینه ها نظیر بیوتکنولوژی و آی. سی .تی به کار مشترک بپردازیم.

مانع اصلی روابط تجاری عراق و ایران روابط بانکی است

وی با تاکید بر اینکه باید در کنار فرصت ها، به شناخت و برطرف کردن موانع پرداخت، با اشاره به تبدیل شدن ایران به شریک دوم تجاری عراق بیان داشت: مانع اصلی، روابط بانکی دو کشور است که به تناسب روابط تجاری پیش نرفته و نهادینه نشده است؛ این در حالی است که امروز ایران با برخی کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی روابط بانکی داشته و گام های اساسی در این راستا برداشته است.

این مقام مسئول همچنین بر سازماندهی و هماهنگی در ارتباطات بخش خصوصی، حوزه حمل و نقل و ترانزیت و همکاری های گمرکی تاکید و تصریح کرد: دو کشور باید به سمت موافقتنامه های تجارت ترجیحی و حتی تجارت آزاد در آینده حرکت کنند، همچنین برداشتن ویزا می تواند به گسترده تر شدن همکاری های اقتصادی دو کشور بیانجامد.

وی ادامه داد: دولت های دو کشور باید موانع موجود را از پیش رو بردارند و باید با کاهش بوروکراسی ها، بستر را برای حرکت موفق بخش خصوصی مهیا کنند.

نهاوندیان همچنین بر وسعت بخشیدن دید از سوی بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: باید افق های ۱۰، ۲۰ و حتی ۱۰۰ ساله مناسبات دو کشور دیده شود که در این صورت می توان پایه های ارتباطات را مستحکم تر کرد.

۲۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۱۹
|
تعداد بازدید : ۵۶۵
کد خبر : ۱,۷۱۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید