اخبار

گزارش روزانه بازار بورس، چهارشنبه 19 مهر

گزارش روزانه بازار بورس، چهارشنبه 19 مهر
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 9 واحد افزایش یافت و به رقم 84,744 واحد رسید. که نمادهای شفن با 16 واحد، شتران با 15 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  9  واحد افزایش  یافت و به رقم 84,744 واحد رسید. که نمادهای شفن با 16  واحد، شتران  با 15 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 141  میلیارد تومان رسید که نماد فایرا با رقمی حدود 13 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 4 واحد افزایش  به رقم 929  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  161 میلیارد تومان رسید که نماد کرمان با رقمی حدود 5  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود موسوم به چشم انداز اقتصاد جهانی، تولید ناخالص داخلی ایران را در سال جاری میلادی ۳.۵ درصد پیش‌بینی کرد.  این نهاد بین المللی پولی در تازه ترین گزارش خود تحت عنوان «چشم انداز اقتصاد جهانی» اعلام کرد، رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته میلادی ۱۲.۵ درصد بود و این رقم برای سال جاری میلادی ۳.۵ درصد برآورد می شود. البته صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را در سال ۲۰۱۸ میلادی ۳.۸ درصد پیش بینی کرد.همچنین این نهاد بین المللی تراز حساب های جاری ایران را در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۱ درصد اعلام کرد و این رقم را برای سال جاری و آینده میلادی به ترتیب ۵.۱ درصد و ۵.۹ درصد برآورد کرده است.صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران را در سال گذشته میلادی ۱۱.۹ درصد اعلام و پیش بینی کرد نرخ تورم ایران در سال جاری و آینده میلادی ۱۰.۱ درصد و ۹.۷ درصد باشد.بر همین اساس، صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران را در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲.۵ درصد و این رقم را برای سال جاری میلادی ۱۲.۴ درصد برآورد کرده است.

اگرچه سیف اعلام کرده نوسان قیمت دلار طبیعی است، اما دلالان در چهارراه استانبول فعالند و در کمین سرمایه‌های مردم. برخی صرافی‌ها هم، نمایشگر تابلوی دلار را خاموش کرده‌اند. چند روزی هست که دوباره قیمت دلار رو به افزایش گذاشته و از مرز ۴۰۰۰ هزار تومان عبور کرده است. البته بانک مرکزی و رئیس کل آن همچنان می‌گویند که نوسان قیمت طبیعی است و ارزهای مختلف دنیا نوسان داشته‌اند و حتی، قویترین اقتصادها را هم تحت تاثیر قرار داده اند. البته مسئولان بانک مرکزی همچنان به مردم توصیه می‌کنند که سرمایه‌های جزئی خود را وارد این بازار پرتلاطم نکنند؛ اما واقعیت آن است که بازار دلار همچنان جذاب است و برخی در آن، سودای گرانی را دنبال می‌کنند.در این میان، چند روز گذشته فاصله چهارراه استانبول تا میدان فردوسی مملو از افرادی است که اگر قصد خرید هم نداشته باشند، از سر کنجکاوی هم که شده حداقل سری به راسته دلارفروشان می زنند تا مضنه قیمت، دستشان بیاید؛ اکنون هم که در مقابل برخی صرافی‌ها، صف تشکیل شده است؛ چراکه برخی دیگر از صرافان، از خرید و فروش ارز طفره می روند و نمی‌دانند که واکنش بازیگر اصلی بازار ارز در روزهای آینده چه خواهد بود.یکی از صرافان می‌گوید: رفتارهای مردم این بار هم هیجانی است و البته برخی ها در بازار دلار از این رفتار هم چندان خوششان نمی آید، البته هنوز هم بانک مرکزی اقدامی برای افزایش چشمگیر سطح عرضه و کنترل قیمتی نکرده است.

در گروه رایانه و فعالیت های وابسته به آن
شاهد معاملات مثبت در بیشتر نمادها بودیم . رکیش پر حجم ترین نماد از لحاظ معاملات انجام شده در این گروه بود رکیش امروز با کاهش 2 درصدی همراه شد و در محدوده منفی و با قیمت پایانی 311 تومان معاملاتش را به پایان رساند و بیش از 3 میلیون سهم معامله شد .نمادهای آپ و پرداخت در محدوده صفر مثبت به کار خودشان خاتمه دادند .رانفور با قیمت پایانی 23893 ریال و با صف فروش بسته شد . های وب نیز در محدوده 3 درصد منفی به کار خود خاتمه داد و به قیمت 448 تومان رسید.

در گروه خودرو و ساخت قطعات

اکثر نمادها با قیمت پایانی منفی به کار خودشان پایان دادند . خساپا به قیمت 1051 ریال رسید و بیش از 51 میلیون سهم معامله شد که پر حجم ترین نماد گروه بود بیشترین درصد خرید و فروش امروز سایپا توسط حقیقی ها صورت گرفت . خپارس به قیمت 802 ریال رسید  و روز منفی ای را پشت سرگذاشت . همچنین در نماد خپارس 2 شاهد یک معامله بلوکی به حجم 227 میلیون سهم بودیم که این معامله در بازار خرده فروشی و با قیمت پایه هر سهم 825 ریال صورت گرفت . به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ که سال گذشته اولین شرکت دریافت کننده مجوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها ( با 128 درصد) بود ، از قرارداد 3 جانبه با یک شرکت ایتالیایی و ایران خودرو خبر داد و در همان اول وقت معاملات امروز با رشد قیمت روبرو شد.براساس این گزارش، "خاهن" با سرمایه 146 میلیارد تومانی ، سود هر سهم سال مالی جاری 169 ریال پیش بینی کرده و از چند روز شاهد اقبال سهامداران و افزایش بهای سهام بود.

مدیرعامل رنو فرانسه که از احتمال تعلیق فعالیت در ایران درصورت تحریم های جدید آمریکا خبر داده بود با اعلام برنامه ۶ ساله گفت: رنو ایران را ترک نخواهد کرد و برای این کشور برنامه ریزی بلندمدت و جدی دارد.
در گروه پالایشی ،
 اکثر نمادها در این گروه مثبت و در محدوده صفر تابلو معامله شدند . شپاس با افزایش تقاضا همراه شد و در محدوده 3 درصد مثبت به قیمت 302 تومان رسید. شتران نیز با 6 میلیون حجم معامله بیشترین حجم معامله را در این گروه به خود اختصاص داد و در محدوده صفر تابلو به قیمت 318 تومان رسید.
در گروه پتروشیمی ،
شاهد معاملات کم حجم و کم رمق در اکثر نمادهای این گروه بودیم . افزایش نرخ دلار در صورت تداوام می تواند بسیاری از نمادهای بنیادی این گروه از جمله اوره سازان و متانولی ها را با افزایش سود آوری همراه کند . زاگرس در این گروه به به قیمت 2078 تومان رسید . زاگرس از جمله شرکت های متانول ساز است که 91 درصد از فروش آن صاداراتی است و براساس اخرین پیش بینی شرکت نرخ متانول را 290 دلار و با دلار 3750 تومان پیش بینی کرده است که در صورت ثبات نرخ ارز بالای 4000 تومان و همچنین افزایش نرخ جهانی متانول به محدوده 330 دلار می توان انتظار تعدیل مثبت سود را داشت . شرکت در گزارش 6 ماهه موفق شده است 1750 میلیارد تومان درامد داشته باشد که از 3422 میلیارد تومان درامد پیش بینی شده 51 درصد آن را در 6 ماهه نخست سال پوشش داده است.

۱۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۲
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۵۶۵
کد خبر : ۱,۶۷۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید