اخبار

گزارش روزانه بازار بورس، سه شنبه 11 مهر

گزارش روزانه بازار بورس، سه شنبه 11 مهر
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس 159 واحد کاهش یافت و به رقم 85,355 واحد رسید. که نمادهای پترول با 30 واحد، فملی با 21 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس  159  واحد کاهش  یافت و به رقم 85,355 واحد رسید. که نمادهای پترول با 30  واحد، فملی  با 21 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 145  میلیارد تومان رسید که نماد های وب با رقمی حدود 41 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 5 واحد کاهش  به رقم 942  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  169 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 4  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

با متوقف شدن مجدد بزرگترین میدان نفتی لیبی درست چند هفته پس از بازگشایی ، تولید نفت این کشور آفریقای شمالی به کمترین میزان ۵ ماهه خود کاهش یافت. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، یک منبع آگاه که به علت ممنوعیت مصاحبه با رسانه‌ها نخواست نامی از او فاش شود گفت که پس از این که یک گروه مسلح کارگران میدان نفتی شراره را مجبور کردند تولید نفت را متوقف کنند، تولید نفت این کشور عضو اوپک از ۹۸۵ هزار بشکه در روز به ۷۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.شرکت ملی نفت لیبی با اعلام شرایط فورس‌ماژور در این میدان نفتی، به ناآرامی‌هایی که از کنترل خارج شده‌اند اشاره کرده است. شرکت ملی نفت اعلام کرده است که تحت وضعیت فورس‌ماژور از لحاظ قانونی در شرایطی که به دلایلی فراتر از حیطه کنترل این شرکت، نتواند از عهده ایفای قراردادهای خود برآید، تحت پوشش این قانون قرار خواهد گرفت. این شرکت اعلام کرد که شرایط فورس‌ماژور از اول اکتبر برقرار است و به شامل فعالیت‌های بارگیری و تخلیه محصولات نفتی نمی‌شود.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه بانکها نباید دور زدن نرخ سود را به حساب زرنگی بگذارند، گفت: از بانکهای متخلف مالیات می گیریم. مسعود کرباسیان در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در خصوص دور زدن بخشنامه بانک مرکزی از سوی برخی از بانکها گفت: بانکها دور زدن نرخ سود بانکی را به حساب زرنگی خود نگذارند، از دو جنبه البته می توان این موضوع را مورد بررسی قرار داد، به این معنا که آنها بخشنامه دولت را دور زده اند که حتما در هیات انتظامی بانک مرکزی مورد پیگیری واقع خواهد شد؛ چراکه این اقدامات مورد تائید دولت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیست.وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بانک مرکزی از سیستم نظارتی خود بهره‌برداری می کند؛ ضمن اینکه بانک مرکزی در شعب دارد بازرسی می کند و پیگیری می شود، ضمن اینکه در حوزه وزارت اقتصاد نیز مردم را مقصر نمی داند، ما حتما بانکهایی که بالاتر از نرخ مقرر سود می دهند را مشمول مالیات می کنیم تا نقره داغ شوند؛ چراکه اینها جزو هزینه های قابل قبول بانکی نیست و بانکها باید مالیات آن را بدهند.وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین به دارندگان سهام عدالت توصیه کرد تا از فرصت تمدید شده یک‌ماهه برای پرداخت باقی مانده پول سهام عدالت خود اقدام کنند و برای این کار به سایت سازمان خصوصی‌سازی مراجعه کنند، تا بعد از آن بتوان مالکیت مردم از سهام عدالت را محقق کرد.وی افزود: یکی از بحث‌های مطرح شده در ابلاغیه‌ ریاست جمهوری برای وزارت امور اقتصاد و دارایی، اصلاح نظام بانکی در راستای توسعه تولید و اشتغال است که خوشبختانه لایحه اصلاح نظام بانکی تقدیم مجلس شده است و کمیسیون اقتصادی مجلس به سرعت در حال پیگیری آن است.کرباسیان اظهار داشت: دومین اقدام در راستای خروج از رکود، بحث کاهش سود سپرده‌های بانکی است که این موضوع فضای خوبی را فراهم می‌کند تا بتوانیم سود تسهیلات بانکی را هم کاهش دهیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: فعال نمودن بازار سهام و بازار بورس از دیگر اقدامات است که به دنبال آن اجازه دادیم که اوراق در بازار ثانویه تبدیل شود و پیمانکاران بتوانند اوراق مشارکت را در بازار ثانویه عرضه کنند و با این اقدام، کمک مؤثری به آنها شده است.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.در نماد زنجان که دیروز سامان پلاستیک در حدود 16 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز بیش از 16 میلیون سهم دادوستد شد که کل این تعداد در دقایق پایانی بازار در قیمت 99 تومان به صورت بلوکی انجام شد این نماد درنهایت  با همان قیمت معامله بلوکی به معاملات خود خاتمه داد و در راس گروه قرار گرفت.شفارا بدون خریدار حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.پترول با 30 واحد منفی به عنوان دومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس که دیروز مدبران اقتصاد و پتروشیمی ایرانیان هر کدام 2 میلیون سهم به پرتفوی خوداضافه نموده بودند امروز با قیمت 143 تومان روز خودرا شروع کرد و در بین استقبال سهامداران حقوقی در حدود 11 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با افت 4 درصدی ، قیمت 137 تومان روز خود را به اتمام رسیاند.شگل بدون خریدار حقوقی، حجم معاملاتی پائین تنها نماد بود که با صف فروش بسته شد.پارسان در محدوده صفر تابلو کار خود را اغاز کرد و با 78 درصد خریدار حقوقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را رقم زد و در پایان در محدوده صفر منفی به قیمت 194 تومان رسیدو همچنین در نماد پارسان 2 دربازار خرده فروشی 10 میلیون سهم در قیمت 195 تومان بلوک زده شد.

درگروه پالایشی به جز شزنگ،شاوان و شراز بقیه نمادها در حاشیه منفی داوستد شدند.شتران با 19 واحد منفی به عنوان هفتمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 67 درصد فروشنده حقیقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد ودر نهایت با افت 1 درصدی به قیمت 325 تومان رسید و صدر نشین گروه شد.شاوان بدون فروشنده حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها در محدوه صفر مثبت ، قیمت 1,295 تومان به معاملات خود خاتمه داد.شپنا با 88 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را تجربه کردو در نهایت با افت 1 درصدی ، قیمت 323 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.

گروهی مسلح یکی از بزرگترین میادین نفتی لیبی را محاصره و آن را تعطیل کرده‌اند. میدان نفتی شراره که روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند، در بازسازی اقتصادی لیبی نقشی حیاتی دارد.گروه مسلح موسوم به "تیپ ۳۰" با انتشار اطلاعیه‌ای خواهان توسعه اقتصادی، تجهیزات درمانی و مشاغلی در بخش امنیتی شده است. شرکت دولتی نفت لیبی گفته که این گروه را تروریست می‌داند و با آنها مذاکره نمی‌کند.

نخستین محموله یک میلیون و 600 هزار بشکه ای نفت خام آمریکا روز سه شنبه وارد بندر پرادیپ در شرق هند شد.

در گروه فلزات اساسی اکثر نمادها با افزایش عرضه همراه بودند. فخوز پس از توضیحات شرکت در خصوص پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/۱۲/96 و ارائه تعدیل مثبت 27 درصدی ، با رشد 1.9 درصدی با قیمت 392 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون فروشنده حقوقی بیش از 6 میلیارد ریال معامله شد و در نهایت با قیمت 392 تومان خود را برای معاملات فردا اماده کرد این نماد با 28 واحد مثبت سومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.فملی با 21 واحد منفی به عنوان پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 78 درصد خریدار حقوقی در حدود 9 میلیون سهم جا به جا شد و در پایان در محدوده صفر منفی ، قیمت 200 تومان به معاملات خود خاتمه داد.احمد مرادعلیزاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:پارسال سود شرکت ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود و امسال که متوسط قیمت مس به ۶۰۰۰ دلار رسیده است سود خوبی خواهیم داشت.سال قبل که رکورد تولید را زدیم، ۲۸۳ هزار تن تولید داشتیم و امسال برنامه ما تولید ۲۸۵ هزار تن مس محتوی است و تا پایان سال ۹۸ امکان تولید ۴۰۰ هزار تن مس خالص را خواهیم داشت. سال قبل علی‌رغم قیمت پایین مس، فروش ما ۷ هزار میلیارد تومان بود و ۱.۲ میلیارد دلار صادرات داشتیم.

در پی افزایش قیمت فولاد که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش نرخ‌ها در بازار جهانی مطرح می‌شود، عضو هیات ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش‌بینی کرد که این روند افزایشی قیمت حداقل تا شش ماه آینده ادامه داشته باشد و از درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل ستاد زنجیره فولاد برای بررسی چالش‌ها خبر داد.مدیرعامل فولاد یزد با اشاره به وضعیت افزایشی قیمت فولاد در هفته‌های اخیر بیان کرد: افزایش قیمت فولاد در بازار مربوط به مجموعه‌ای از دلایل است. افزایش قیمت زغال سنگ، افزایش قیمت سنگ‌آهن، کاهش عرضه الکتروگرافیتی که از آن به عنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد در مدل کوره‌های قوس الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بسته شدن ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در چین و دیگر عوامل که در مجموع می‌توان آنها را افزایش قیمت مواد اولیه عنوان کرد، باعث شده است که قیمت فولاد در وضعیت افزایشی قرار بگیرد.

 

۱۱ مهر ۱۳۹۶ ۱۶:۴۵
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۹۳۴
کد خبر : ۱,۵۸۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید