اخبار

واشنگتن همه پرسی اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن نتایج همه پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه این کشور منتشر شده، اظهار داشته است: همه پرسی جدایی اقلیم کردستان و نتایج آن فاقد مشروعیت است و ما همچنان از عراق متحد، فدرال و دموکراتیک حمایت می کنیم.

تیلرسون در بیانیه خود خواستار حفظ آرامش و اجتناب از اتهام ‌زنی‌های علنی و تهدید به اقدامات متقابل شد و گفت : ایالات متحده از تمام طرف ‌ها از جمله همسایگان عراق می ‌خواهد از اقدامات یکجانبه و استفاده از زور بپرهیزند.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: ما همچنان درباره پیامدهای منفی احتمالی این اقدام یکجانبه نگران هستیم، قبل از برگزاری همه پرسی با مقامات کردستان و دولت مرکزی بغداد برای پیگیری مسیری سازنده‌ تر و ارتقای ثبات و رفاه برای مردم منطقه کردستان همکاری می ‌کردیم. با اقدامات یکجانبه ‌ای مانند این همه‌ پرسی نمی ‌توان آن اهداف را به پیش برد.

در بیانیه مذکور عنوان شده است: مبارزه با داعش به پایان نرسیده است و گروه ‌های افراطی به دنبال سوء استفاده از بی ‌ثباتی و اختلافات هستند، ما از شرکای عراقی ‌مان می ‌خواهیم همچنان بر شکست داعش متمرکز باشند. تمام طرف ‌ها را به گفتگوهای سازنده با هدف بهبود آینده تمام مردم عراق، ترغیب می ‌کنیم.

پیش از این «هیدر نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرده بود که ما مقامات اقلیم کردستان و بغداد را به آرامش دعوت می کنیم. ایالات متحده تمایل ندارد دست به اقدامی بزند که به موجب افزایش تنش شود.

وی با تاکید بر اینکه واشنگتن معتقد است که همه‌پرسی منطقه را بی‌ثبات خواهد کرد، افزود: در صورتی‌که تقاضا شود ایالات متحده آماده است برای تسهیل گفتگو میان بغداد و دولت اقلیم کُرد در اربیل، کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درخصوص درخواست از ایالات متحده برای بستن کنسولگری خود در اربیل، گفت که چنین چیزی را نشنیده است و تاکید کرد: از منظر ما، روابط ما با کُردها تغییر نخواهد کرد.

نائورت در پایان تصریح کرد که ما دوست کُردها هستیم. ما همچنین با دولت مرکزی عراق دوستیم و خواهان عراقی باثبات و یکپارچه هستیم.

۸ مهر ۱۳۹۶ ۰۰:۱۴
|
تعداد بازدید : ۸۱۳
کد خبر : ۱,۵۲۵

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید