اخبار

قیمت نفت به بالای ٥٨ دلار رسید

روز پنجشنبه به دنبال همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و رای این منطقه به استقلال کردستان و بالا گرفتن تنشها در شمال عراق، قیمت نفت افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، قیمت نفت برنت با ۴۰ سنت افزایش به بشکه‌ای ۵۸.۳۰ دلار رسید. پس از رفراندوم روز دوشنبه که باعث شد ترکیه تهدید کند خط‌لوله انتقال نفت این منطقه را می‌بندد، قیمت نفت برنت به بالاترین میزان دو ساله خود یعنی ۵۹.۴۹ دلار برای هر بشکه، رسیده بود.

نفت سبک آمریکا پس از این که در معاملات امروز به بالاترین قیمت بین روز ۵ ماهه اخیر خود دست یافت، با ۴۰ سنت افزایش نسبت به قیمت بسته شده قبلی به قیمت ۵۲.۸۶ دلار برای هر بشکه رسید.

تاماس وارگا، تحلیل‌گر شرکت واسطه پی‌وی‌ام اویل اسوشییت می‌گوید: درحال حاضر کردستان و شمال عراق روزانه ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنند که نبود این مقدار نفت فقدان بزرگی برای بازار خواهد بود.

کردستان عراق روز دوشنبه با اکثریت آرا به استقلال این منطقه رای داد که این رییس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان را بر آن داشت که او می‌تواند برای جلوگیری از تشکیل دولت مستقل کردستان متوسل به زور شود و می‌تواند شیر نفت را ببندد.

دفتر نخست‌وزیر عراق، حیدر العبادی اعلام کرد: روز پنج‌شنبه ترکیه قول داد در مورد نفت خام تنها با دولت عراق معامله کند و عملیات صادرات نفت را به بغداد محدود کرد.

توربجورن سولتوت، تحلیل‌گر خاور میانه در شرکت مشاور ریسک «وریسک ماپل‌کرافت»، گفت که شانس مسدود شدن خط لوله شمال عراق به بندر سیهان ترکیه حدود ۲۰ درصد است.

او در نشست جهانی نفت رویترز گفت: خارج از تصور نیست که ترکیه تجارت و جریان نفت را قربانی مسائل سیاسی وطنی کند. اگر همه چیز از این به بعد بدتر و بحرانی‌تر شود آنگاه مساله تامین نفت می‌تواند به نگرانی جدی‌ای تبدیل گردد.

دپارتمان انرژی آمریکا اعلام کرد که قیمت نفت آمریکا همچنین تحت تاثیر کاهش دور از انتظار ذخایر نفت آمریکا که در هفته گذشته حدود ۱.۸ میلیون بشکه کاهش یافته بود، تقویت شد. این درحالیست که طبق پیش‌بینی‌ها می‌بایست ۳.۴ میلیون بشکه به این ذخایر اضافه می‌شد.

درحالی‌که قیمت نفت برنت به بالاترین فاصله خود با قیمت نفت آمریکا در بیش از ۲ سال اخیر رسیده است، نفت آمریکا در بازارهای خارجی رقابتی‌تر شده است و در هفته گذشته صادرات به رکورد ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسید.

این باعث پیچیده‌تر شدن تلاش‌های اوپک و سایر تولیدکنندگان مهم نفت، برای محدودتر کردن تولید شده است چراکه هرگونه افزایش قیمت باعث تشویق تولید بیشتر آمریکا می‌شود.

۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۹:۲۱
|
تعداد بازدید : ۸۸۱
کد خبر : ۱,۵۱۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید