اخبار

استقبال آیسکو از طرح جامع پیشنهادی بورس ایران

استقبال آیسکو از طرح جامع پیشنهادی بورس ایران
یک مقام مسئول در بازار سرمایه اعلام کرد: با ایجاد یک کمیته امنیت سایبری بین المللی در این سازمان، کشورهای عضو از استانداردهای یکسانی در این حوزه پیروی خواهند کرد.
یک مقام مسئول در بازار سرمایه اعلام کرد: با ایجاد یک کمیته امنیت سایبری بین المللی در این سازمان، کشورهای عضو از استانداردهای یکسانی در این حوزه پیروی خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، نمایندگان عالیرتبه سازمان بورس و اوراق بهادار ایران متشکل از  جانشین رییس سازمان در جذب سرمایه گذاری های خارجی، رییس اداره نظارت و بازرسی نهادهای مالی و همچنین رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه در اجلاس اخیر کشورهای عضو کمیته GEM در سازمان بین‌المللی آیسکو شرکت کردند.

 کمیته GEM بزرگترین کمیته آیسکو و دربرگیرنده ۸۰ درصد کشورهای عضو آیسکو و ۱۱ کشور از گروه G۲۰ است.

اجلاس کشورهای عضو کمیته GEM (Growth and Emerging Markets Committee) در سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار (IOSCO) در حالی دومین روز خود را سپری کرد که رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) ایران در این نشست به ارایه پیشنهادها و ایده هایی در قالب ایجاد کمیته جدیدی با عنوان Cyber Security Committee در ساختار آیسکو پرداخت.

به گفته احمد سحرخیز، بر اساس این پیشنهاد جامع، آیسکو که تنها مرجع «استانداردساز بین‌المللی» برای بازارهای سرمایه محسوب می شود، اقداماتی را برای ارتقاء امنیت جهانی فضای سایبری بازارهای سرمایه (در حیطه نهادهای ناظر بورس ها) انجام خواهد داد.

وی طرح پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار را عاملی موثر در شفافیت فضای مجازی و حفاظت از حقوق فعالان بازارهای سرمایه خواند و تاکید کرد: بر اساس طرح پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، در صورت ایجاد یک کمیته امنیت سایبری بین المللی، کشورهای عضو آیسکو می بایست از استانداردهای یکسانی در حوزه امنیت سایبری بازار سرمایه پیروی کنند. همچنین اعضای این کمیته پیشنهادی می توانند از تجربیات اعضا در مواجهه با مشکلات و ریسک های سایبری آگاه شوند و بر اساس آن اقدامات پیشگیرانه موثری انجام دهند.

این مقام مسئول، استانداردسازی، ارزیابی، صدور گواهینامه های بین المللی امنیت اطلاعات و نظارت بر اجرای استانداردهای امنیت اطلاعات در بازار سرمایه و آموزش، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌رسانی در حیطه امنیت سایبری در سطح بازارهای سرمایه را از جمله اهداف اساسی این کمیته عنوان و خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این طرح، می توان ریسک های بازارهای جهانی را شناسایی کرد و به تناسب آن، استانداردهای لازم را ایجاد کرد.

در انتهای همین نشست، به دلیل اهمیت موضوع و ایده نوآورانه ای که توسط نمایندگان کشور جمهوری اسلامی ایران مطرح شد، به اتفاق آراء و به دستور رییس کمیته GEM، آقای Ranjit Ajit Singh که همزمان قائم مقامی رییس سازمان بین المللی آیسکو  را نیز به عهده دارد، مقرر شد گروهی با محوریت سازمان بورس ایران و با همراهی برخی دیگر از کشورهای عضو آیسکو، پیرامون این ایده شروع به فعالیت کنند. این طرح، با استقبال بسیاری از کشورهای مشارکت کننده  و همین طور دبیر کل آیسکو، مواجه شد.

یادآور می شود، سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار IOSCO به عنوان مهم ترین مجمع بین المللی بازار سرمایه که در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، مجمعی از سازمان‌های قانون گذار و نهادهای ناظر بازارهای اوراق بهادار دنیا است که بیش از ۹۵ درصد بازارهای سرمایه دنیا را در برمی گیرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر و قانون گذار بازار سرمایه ایران، دهم  فروردین ۱۳۹۵ عضو پیوسته سازمان بین‌المللی کمیسیون‌های اوراق بهادار شد.

۲ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۰۸
|
تعداد بازدید : ۱,۱۴۸
کد خبر : ۱,۴۷۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید