اخبار

چین به زودی رییس جدید بانک مرکزی خود را معرفی می‌کند

چین به زودی اولین رییس جدید بانک مرکزی خود در بیش از ۱۵ سال را معرفی می‌کند و انتخاب نهایی برای این کرسی می‌تواند نشان‌دهند این باشد که پکن چه برنامه‌ریزی‌ برای دومین اقتصاد بزرگ جهان دارد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از سی ان بی سی،  چین به زودی اولین رییس جدید بانک مرکزی خود در بیش از ۱۵ سال را معرفی می‌کند و انتخاب نهایی برای این کرسی می‌تواند نشان‌دهند این باشد که پکن چه برنامه‌ریزی‌ای برای دومین اقتصاد بزرگ جهان دارد.

ژو ژیائوچان، رییس بانک خلق چین، به زودی بازنشست می‌شود. او این پست را از سال ۲۰۰۲ در اختیار دارد که او را با سابقه‌ترین مدیر بانک مرکزی در چین و در بین کشورهای جی۲۰ می‌سازد. او تحت مدیریت ۳ رییس‌جمهور چین و در کنار ۳ سرپرست فدرال رزرو آمریکا فعالیت کرده است.

یکی از بزرگترین موفقیت‌های او پایان دادن به اتصال مستقیم یوان چین به دلار بود که به نیروهای بازار اجازه داد نقش بزرگتری در تعیین ارزش این پول داشته باشند.

ژو ۶۹ ساله در دوران مدیریتش به ظهور یوان چین به عنوان ارز ذخیره دارای مقبولیت بین‌المللی، نظارت کرد و یوان به سبد ارزهای بین المللی جهان وارد شد. ژو در برخی مواقع بحث‌برانگیز بود و حمایت او از اصلاحات مالی او را به متفکری تندرو در چرخه مالی پکن تبدیل کرد.

اخیرا پکن محدودیت‌های خود در مورد یوان را سفت و سخت‌تر کرده است تا نوسانات بازار و ریسک‌های مالی را کاهش دهد. درحالی که نیاز به اصلاحات گسترده‌تر با محوریت بازار را فراموش نکرده است. متخصصان می‌گویند که چین درحال آزمودن این است که چه چیزی بهترین عملکرد را در این کشور خواهد داشت.

گو شوگین که درحال حاضر مدیر کمیسیون تنظیم مقررات بانک‌داری چین است و جیانگ‌چائولیانگ که اکتبر گذشته به عنوان دبیر حزب کمونیست استان هوبی انتخاب شد، محتمل‌ترین جانشینان ژوژیائوچان هستند.

چندین نام دیگر هم در لیست نامزدهای احتمالی این سمت قرار دارند: لیلو شیو، مدیر کمیسیون تنظیم مقررات اوراق قرضه چین، و یی گنگ، نایب رییس حاضر بانک خلق چین. اما متخصصان می‌گویند شرایط بیشتر شبیه یک رقابت دونفره بین گو و جیانگ است.

اندرو پولک یکی از موسسان و اقتصاددانان موسسه تحقیقاتی تریویوم چین می‌گوید: از آن‌جایی که جیانگ یک سیاستمدار کهنه‌کار است می‌تواند تاثیر بسیار قوی‌ای داشته باشد اما احتمال آن هم وجود دارد که او کاملا همسو با جهت‌گیری سیاسی عمل کند و استقلال نسبی بانک خلق چین را از بین ببرد.  

دامین ما، از اعضای اتاق فکر موسسه پائولسون می‌گوید: در طرف آقای گو را داریم که انگلیسی صحبت می‌کند و از نظر بین‌المللی شناخته شده‌تر است و این در شرایطی که چین به دنبال ایفای نقشی بزرگتر در عرصه جهانی است، بسیار اهمیت دارد. اگر آقای گو این منصب را به دست بگیرد از نظر بازار اتفاقی مثبت خواهد بود چرا که او مدتی است در دنیای امور مالی فعالیت می‌کند و مانند یک کمیت شناخته شده است.

کری بران، استاد سیاست چین در دانشگاه سلطنتی لندن می‌گوید: کاندیدای عالی کسی است که به ژی جین پین، رییس‌جمهور چین، دسترسی داشته و نزد او اعتبار داشته باشد. او اضافه کرد که رییس جدید بانک مرکزی باید بتواند با وزیران مالی و بانک‌های سراسر جهان، از جمله بانک انگلستان و فدرال رزرو آمریکا، دیدار کند و قادر باشد با زبان مشترک آنها سخن بگوید.

۲ مهر ۱۳۹۶ ۰۰:۴۸
|
تعداد بازدید : ۸۸۴
کد خبر : ۱,۴۶۴

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید