اخبار

گزارش روزانه بازار بورس، دوشنبه 27شهریور

گزارش روزانه بازار بورس، دوشنبه 27شهریور
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 497 واحد افزایش یافت و به رقم 84,414 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 83 واحد، شپدیس با 40 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  497  واحد افزایش  یافت و به رقم 84,414 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 83  واحد، شپدیس  با 40 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 107  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 5 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد افزایش  به رقم 952  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  242 میلیارد تومان رسید که نماد زاگرس با رقمی حدود 3  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

منابع آگاه اعلام کردند که عربستان سعودی قرار است قیمت بنزین را در ماه نوامبر ۸۰ درصد افزایش دهد. به نقل از بلومبرگ انگلیسی، عربستان سعودی در حال بررسی طرحی است که قیمت داخلی بنزین و سوخت جت را در ماه نوامبر افزایش قابل توجهی می دهد.این در حالی است که عربستان از زمان سقوط بهای نفت در سال ۲۰۱۴ میلادی به دنبال محدود کردن هزینه های خود و کاهش وابستگی به نفت خام است.همچنین یک منبع آگاه در این باره گفت: دولت عربستان قیمت بنزین را افزایش خواهد داد تا اختلاف قیمت بین المللی آن را در این کشور یکسان کند. بر همین اساس قرار است که قیمت بنزین «گرید اوکتان ۹۱» با ۳۶ سنت افزایش به ۱.۳۵ ریال سعودی برسد که حاکی از جهش ۸۰ درصدی بهای آن دارد.البته دولت سعودی برنامه افزایش قیمت سایر حامل های انرژی را تا اوایل سال ۲۰۱۸ میلادی به تاخیر خواهند انداخت.این منبع آگاه که خواست نامی از او برده نشود، گفت: انتظار می رود مقامات سعودی در ماه جاری یا آینده میلادی در این باره تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.بر پایه این گزارش، اعمال اصلاحات یارانه انرژی بعنوان مولفه کلیدی برنامه عربستان در بازنگری ساختارهای این کشور محسوب می شود؛ ضمن اینکه فروش سهام شرکت های دولتی هم بخشی از برنامه مهم عربستان است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فاینانس‌های جدید با محوریت حمایت از تولید و فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی گشایش خواهند یافت، گفت: اختصاص این فاینانس‌ها از محل فروش نفت نیست. ولی الله سیف گفت: فاینانس‌های جدیدی که از سوی کشورهای خارجی به اقتصاد ایران اختصاص یافته، جهت حمایت از تولید و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گشایش خواهد یافت و اولویت با بخش غیردولتی است.رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا فاینانس‌های جدید برای اقتصاد ایران، از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت است، گفت: به هیچ عنوان پول حاصل از فروش نفت ایران به کشورهای خارجی، در این فاینانس‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این منابع، از محل اعتبارات کشورهای مختلف است.وی تصریح کرد: کشورهای متفاوتی از آسیا و اروپا، برای ایران فاینانس گشایش خواهند کرد.به گزارش مهر، روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی از ورود منابع سرشار ارزی به کشور طی هفته‌های پیش رو، خبر داده بود.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات مثبت همراه بودند.در نماد زاگرس که دیرزو پتروشیمی ایرانیان 1 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد که کل این تعداد در قیمت 2,050 تومان در ابتدای بازار به صورت بلوکی انجام شد در نهایت این نماد در محدوده صفر مثبت به قیمت 2,052 تومان رسید و پرازش ترین سهم گروه شد.نمادهای شپارسح،ممسنی،شپارس،شپدیس صف خرید های گروه بودند.در نماد پترول که دیرزو مدبران اقتصادو پتروشیمی ایرانیان خریداران سهم بودند با قیمت دیروز کار خود را آغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقوقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد و در پایان در محدوده صفر مثبت ، قیمت 144 تومان روز خود را به اتمام رساند.شوش بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد.خراسان تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 6 میلیون سهم دادوستد شد که 5 میلیون آن در قیمت 542 تومان به صورت بلوکی انجام شد و در انتها در محدوه صفر مثبت ، قیمت 542 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.در نماد کرماشا 2 در بازار خرده فروشی 9 میلیون سهم در قیمت 248 تومان بلوک منفی زده شد.شپدیس با 40واحد مثبت به عنوان دومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 66 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را تجربه کردو در نهایت با قیمت آخرین معامله 596 تومان و صف خرید کوچکی به معاملات خود خاتمه داد.امروز نماد معاملاتی تاپیکو به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق العاده متوقف شد.

معاون وزیر نفت گفت: هیچ گاه صادرات محصولات پتروشیمی به هیچ کشوری به مشکل نخورده است، در خصوص چین هم فقط در پرداخت پول محصولات صادر شده مشکلاتی به وجود آمده بود که با رایزنی های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی این مشکلات مرتفع شد.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت، نخستین مجوز ساخت مجتمع ۵۰۰ هزار تنی GTPP در جزیره قشم را برای کنسرسیومی متشکل از هلدینگ ها و بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی مانند پتروشیمی شازند، تاپیکو و ... صادر کردند.

در گروه پالایشی به جز شپاس،شاوان و شبرن بقیه نمادها با معاملات مثبت همراه بودند.شپنا با 65 درصد خریدار حقوقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد و درنهایت در محدوده صفر مثبت به قیمت 328 تومان رسید و درراس گروه قرار گرفت. در نماد ونفت که دیروز مهرآیندگان تعدادکمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز بدون خریدار حقوقی بیش از 8 میلیارد ریال معامله شد و در نهایت با قیمت آخرین معامله 177 تومان و صف 1 میلیونی تنها نماد صف خریدی گروه شد، این نماد در خصوص واگذاری ۴۹ درصد از سهام نفت قشم شاف سازی کرد.شتران در محدوده صفر تابلو کار خودرا آغاز کرد و با 54 درصد فروشنده حقوقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را تجربه کردو  در انتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 307 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.

بورد، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت:افزون بر مجوز ۱.۸ میلیارد دلاری برای سرمایه گذاری امکان افزایش سقف سرمایه گذاری تا بیش از پنج میلیارد دلار برای اجرای پروژه‌های توسعه نفت فلات قاره وجود دارد.

رضا پدیدار، رئیس هیات داوری انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: پیش بینی می‌شود اگر کل دوره کار توسعه فاز ۱۱ را در فرایند اجرای پروژه ببینیم، ۱۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: استفاده جهانی از نفت و دیگر سوخت های مایع به دلیل توسعه بخش های حمل و نقل و صنعتی، تا سال ۲۰۴۰ میلادی حدود یک پنجم افزایش خواهد یافت.

بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: دولت عربستان سعودی قیمت بنزین را برای برابری با قیمت‌های بین‌المللی افزایش خواهد داد. در سطح قیمت کنونی، قیمت بنزین گرید اکتان ۹۱ از حدود ۰.۷۵ ریال به حدود ۱.۳۵ ریال در هر لیتر افزایش خواهد یافت که افزایش حدود ۸۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در گروه رایانه ای شاهد معاملات متعادلی بودیم. رکیش پس از ارائه تعدیل مثبت 25 درصدی ، با رشد 4 درصدی با قیمت 379 تومان به گردونه معاملات بازگشت ودر بین استقبال سهامداران حقیقی ، حجم معاملاتی کم با قیمت 372 تومان به معاملات خود خاتمه داد.

۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۴۹
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۷۹۹
کد خبر : ۱,۴۱۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید