اخبار

گزارش روزانه بازار بورس، یک شنبه 26شهریور

گزارش روزانه بازار بورس، یک شنبه 26شهریور
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 233 واحد افزایش یافت و به رقم 83,916 واحد رسید. که نمادهای همراه با 75 واحد، حکشتی با 40 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  233  واحد افزایش  یافت و به رقم 83,916 واحد رسید. که نمادهای همراه با 75  واحد، حکشتی  با 40 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 374  میلیارد تومان رسید که نماد کگل با رقمی حدود 7 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 2 واحد کاهش  به رقم 949  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  265 میلیارد تومان رسید که نماد زاگرس با رقمی حدود 2  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

حسین عبده تبریزی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه گشایش خطوط اعتباری و فاینانس ها باید در جایی هزینه شود که بازده ارزی داشته باشد، افزود: وجوه به دست آمده از برجام نباید به کسانی داده شود که نتوانند ارز دریافت شده را پس بدهند و بدهی ارزی روی دست دولت بماند.وی ادامه داد: بخشی از این اعتبارات باید برای مواد اولیه و صادرات هزینه شود و بخش خصوصی از این موضوع استقبال می کند. همچنین ارز نباید هزینه واردات ماشین آلاتی شود که در داخل کشور ظرفیت ساخت آنها وجود دارد.این کارشناس بازارهای مالی و پولی با بیان اینکه بیشتر منابع مالی بر اساس فشارهای سیاسی اختصاص می یابد، افزود: پولی که از خارجی ها گرفته می شود بهتر است سرمایه گذاری خارجی باشد و نباید برای گرفتن فاینانس ها عجله کنیم. به طور مثال به رغم وجود ظرفیت های خالی صنعت برق ، اما تعهداتی در قبال خرید ماشین آلات داده می شود.عبده تبریزی ادامه داد: دیپلماسی ما باید متناسب با نیازهای اقتصادی کشور پیش برود اما سیاست جایگزینی واردات بسیار ضعیف است و باید برای صادرات سرمایه گذاری کنیم. این درحالی است که حسابرسی خارجی، رتبه بندی شرکت ها و نظام بانکداری ما از جمله موانع پیش روی سرمایه گذاری خارجی است.

ولی‌الله سیف که در مراسم آغاز اجرای دو برنامه ایجاد اشتغال سازمان برنامه و بودجه حضور داشت، با اشاره به امضاء قراردادهای جدید فایناس گفت: این روند ادامه خواهد داشت و در روزهای آینده شاهد تفاهم نامه‌های دیگری خواهیم بود و با این وضعیت ، سرمایه‌های خارجی به ایران سرازیر و اشتغالزایی، فراگیر خواهد شد.وی ادامه داد: ایجاد اشتغال از طریق سه برنامه از جمله حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط پیگیری می‌شود و از ابتدای سال 95 گذشته در دستور بانک ها قرار گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت همچنین در طرحی که از سوی شرکت رتبه بندی ایران در حال انجام است، بانکها با تکیه بر صورتهای مالی و نسبت هایی که از آن برداشت می‌شود؛ رتبه بندی می‌شوند که نتایج آن تا پایان مهرماه اعلام می‌شود؛ به نحوی که بانکها از نظر نسبت های دارایی- بدهی، مدیریت منابع و سایر ویژگی‌ها تحت بررسی قرار گرفته و در نهایت، ترکیب همه این شاخص‌ها با هم، درآمیخته شده و شاخص کلی ایجاد می‌شود که به نسبت آن، رتبه بانکها اعلام خواهد شد.سیف در خصوص زمان یکسان سازی نرخ ارز گفت با توجه به اقدامات اخیری همچون حذف ارز مسافرتی و افزایش نرخ مبادله ای گفت:به تدریج در حال حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز هستیم؛ البته من اشاره کردم که این اقدام، در اوایل دولت دوازدهم صورت می گیرد؛ پس هنوز خیلی فرصت داریم.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات مثبت همراه بودند.زاگرس با 1 واحد منفی به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص فرابورس که دیروز پارسان و پتروشیمی ایرانیان تعداد کمی از پرتفوی خود خارج نموده بودند امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی بیش از 1 میلیون سهم دادوستد شد که کل این تعداد در میانگین قیمت 2,070 تومان در ساعات پایانی بازار به صورت بلوکی انجام شد این نماد در پایان با افت 2 درصدی به قیمت 2,045 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای کازرو،شلعاب صف خریدی های گروه بودند.پترول در محدوده صفر تابلو کار خود راآ غاز کرد و با 85 درصد خریدار حقوقی در حدود 7 میلیون سهم جا به جا شد و در انتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 143 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد،گفتنی است در این نماد دیروز مدبران اقتصاد 1 میلیون و پتروشیمی ایرانیان 5 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه نمودهبودند.نمادهای شوش و شفارا در کف قیمتی خود بسته شدند.جم در ادامه روند صعودی خود امروز را هم مثبت شروع کرد و با 94 درصد فروشنده حقوقی ارزش معاملات 8 میلیارد ریالی را تجربه کرد و در نهایت در محدوده صفر مثبت ، قیمت 809 تومان خودرا برای معاملات فردا آماده کرد.

 متانول 360دلاری باقی ماند اما اوره در آمریکا به دلیل طوفان بی حرکت ماند اما میانگین فوب سایر نقاط 235$ را رقم زد.

برای نخستین در صنعت پتروشیمی ایران، با حمایت و برنامه‌ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تکمیل زنجیره‌های ارزش پروپان، بوتان و متانول در منطقه ماهشهر 13 محصول جدید پتروشیمی تولید و عرضه می‌شود.

مجتمع 500 هزار تنی GTPP قرار است در بزرگترین جزیره خلیج فارس با هدف تبدیل گاز متان به محصولات با ارزشی همچون پلی‌پروپیلن، بنزین پیرولیز و گاز مایع ساخته شود و همزمان با بهره برداری از طرح فرآورش گاز میدان نفتی هنگام بخشی از گاز این میدان مشترک صرف تامین خوراک این طرح جدید GTPP در قشم خواهد شد.

استاندار اصفهان از در دستور کار قرار گرفتن تنفس پرداخت هزینه‌های ۳ ماهه‌ برق، آب و گاز، مالیات و گشایش LC، ثبت سفارش ۲ هزار تنی و راه‌اندازی تدریجی خط تولید الیاف و پلی‌استر شرکت پلی اکریل خبر داد.

در گروه پالایشی اکثر نمادها با افزایش عرضه همراه بودند.شپنا با 22 واحد منفی به عنوان چهارمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 86 درصد فروشنده حقیقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد و درنهایت با افت 1 درصدی به قیمت 325 تومان رسید و در راس گروه قرار رفت.شتران در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 5 میلیون سهم دادوستدشد و در انتها در محدوده صفر منفی ، قیمت 306 تومان روز خود را به اتمام رساند و در رتبه بعد از شپنا قرار گرفت.شبریز در محدوده صفر تابلو کار خودرا آغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 1میلیارد تومانی را رقم زد ودر انتها درمحدوده صفر مثبت ، قیمت 594 تومان خودرا برای معاملات فردا آماده کرد.

با هدف تکمیل زنجیره ارزش گاز متان در صنعت پتروشیمی، اولین مجوز احداث یک مجتمع 500 هزار تنی پتروشیمی در دوران پسا برجام در جزیره قشم صادر شد.

همچنین با کلید خوردن بررسی افزایش نرخ سوخت در بدنه دولت، شنیده های غیررسمی حاکی از این است که دولت به دنبال افزایش نرخ حامل های انرژی از ماه های پایانی سال جاری یا ابتدای سال ۹۷ است.

ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز «شراز» در این خصوص به بورس۷ گفت: در سال ۹۴ مقرر شد ۵ درصد بابت نوسازی خطوط از خریداران دریافت شود. بحث استرداد عوارض نوسازی و توسعه خطوط، از ابتدای سال گذشته مطرح بود و از این رو، پالایشگاه شیراز در سال ۹۵ از خریداران این ۵ درصد را اخذ نکرده است. این ۵ درصد عوارض از خریداران دریافت می شد و به شرکت پالایش و پخش پرداخت می گردید. حال اگر پالایشگاهی در سال گذشته، این عوارض را از خریداران دریافت کرده باشد، با این خبر باید مبالغ دریافت شده را به خریداران مسترد کند. بدین ترتیب دریافت عوارض از خریداران یا استرداد آن، هیچ گونه تاثیر سود و زیانی بر پالایشگاه ها نخواهد داشت.

مقامات پکن برنامه ای را تدوین کرده اند که از این پس در معاملات آتی نفت به جای دلار باید از یوآن یا طلا استفاده شود. گفته می شود که اجرای این طرح می تواند منجر به ظهور یک شاخص جدید نفت خام در آسیا به منظور رقابت با معاملات آتی نفت برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا شود.

در گروه خودرو و ساخت قطعات شاهد معاملات متعادلی بودیم.در نماد خساپا که دیرزو ستاره تابان 7 میلیونسهم به پرتفوی خوداضافه نموده وبد امروز در بین اسنقبال سهامداران حقیقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت در محدوده صفر منفی به قیمت 112 تومان رسید و نمادهای خاور،تشتاد،خپویش ،خمحور و خکمک صف خریدی های گروه بودند.در راس گروه قرار گرفت.خاور با قیمت دیروز کار خودرا اغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 13 میلیون سهم دادوستدشد و در پایان با افت 2 درصدی ، قیمت 74 تومان روز خود را به اتمام رساند. سه شنبه گذشته بود که قرارداد ایران خودرو دیزل (از طرف ایران خودرو) با مرسدس بنز آلمان برای ایجاد شرکت مشترک در حوزه فروش و خدمات پس از فروش خودروهای تجاری نهایی شد.حال چند روز بعد از این رویداد، مدیرعامل "خاور"  در این مورد توضیح و اثر مالی این قرارداد مهم را اعلام کرد.خمحور بدون خریدار حقوقی ارزش معاملات 4 میلیاردریالی را تجربه کرد و در انتها با قیمت آخرین معاله 237 تومان ، صف خرید کوچکی خود را برای معاملات فردا آماده کرد.ایران خودرو دیزل بعد از فروش 26 درصد سهام تولید محور خودرو به ایران خودرو در 24 اسفند سال گذشته و بابت تسویه بخشی از بدهی ، امروز اقدام به عرضه 23 درصد دیگر از سهام در این زیرمجموعه کرد .این بلوک شامل بیش از 97 میلیون و 330 هزار سهم "خمحور" بود که به قیمت پایه هر سهم 4,044 ریال و به صورت نقد ، توسط کارگزاری حافظ عرضه شد این سهام  از سوی کارگزاری نهایت نگر و برای ایران خودرو خریداری شده است.

۲۶ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۳۶
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۸۵۹
کد خبر : ۱,۴۰۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید