اخبار

گزارش روزانه بازار بورس، چهار شنبه 22 شهریور

گزارش روزانه بازار بورس، چهار شنبه 22 شهریور
به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس 54 واحد افزایش یافت و به رقم 83،523 واحد رسید. که نمادهای شتران با 32 واحد، شبندر با 34 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

 نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما شاخص کل بورس  54  واحد افزایش  یافت و به رقم 83،523 واحد رسید. که نمادهای شتران  با 32 واحد، شبندر با 34 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 242 میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 7.7 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 0.6  واحد افزایش به رقم 944 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  151  میلیارد تومان رسید که نماد چکاپا با رقمی حدود 5  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

رئیس شورای هماهنگی بانکهای خصوصی با بیان اینکه نظام بانکی تا این جای کار، نرخ سود مصوب بانک مرکزی را برای سپرده، رعایت کرده است، گفت:انتشار اوراق با نرخ‌های معنادار می‌تواند مشکل‌ساز شود. کوروش پرویزیان در خصوص سرنوشت اجرای بخشنامه بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی در بانکهای خصوصی گفت: متناسب با دستور بانک مرکزی، فضای خوبی اکنون به لحاظ یکسان سازی پرداخت نرخ سود سپرده در بانکهای خصوصی برقرار شده است و بانکها در شرایط حاضر، برای کاهش هزینه های خود، نرخ سود سپرده را رعایت می کنند و فضای کلی حاکم،  خوب است.  رئیس شورای هماهنگی بانکهای خصوصی افزود: در این میان امیدواریم عامل و متغیر خارجی بیرونی ایجاد نشود که در پروسه اجرای این بخشنامه، مشکل آفرین شود.وی در توضیح این مطلب تصریح کرد: نمونه این متغیرهای خارجی، ورود و انتشار اوراق بدهی جدید با نرخ های بالاتر از سود سپرده،  از سوی دولت است که این امری خیلی مهم به شمار می رود؛  یا اینکه دولت به دلیل نیازهایی که بخش های مختلف دولتی دارند، فشار مضاعفی به بانکهای مختلف به خصوص بانکهای دولتی وارد کند و در حقیقت به منابع بیشتری نیاز داشته باشند که به آنها فشار وارد کند.

سهام ‌آسیایی امروز تحت تاثیر رکورد زدن سهام وال‌استریت افزایش کم داشت اما با این حال به بالاترین میزان ۱۰ ساله خود رسید؛ در عین حال سهام شرکت اپل با معرفی جدیدترین محصول این شرکت، افت کرد به نقل از رویترز، سهام ‌آسیایی در معاملات امروز بازارهای جهانی تحت تاثیر رکورد زدن سهام وال‌استریت، افزایش کمی داشت اما با این حال به بالاترین میزان ۱۰ ساله خود رسید این درحالی‌ بود که سهام شرکت اپل با معرفی جدیدترین محصول این شرکت، افت کرد.شاخص گسترده آسیا-اقیانوسیه خارج ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، پس از این که به بالاترین میزان خود از اکتبر ۲۰۰۷ تاکنون رسید، اندکی کاهش یافت. سهام استرالیا ۰.۲ درصد افزایش داشت و سهام کره هم ۰.۱ درصد رشد کرد.در معاملات دیروز، سه شنبه،  با کمرنگ شدن نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در مورد تنش‌های کره‌شمالی و همچنین تاثیرات طوفان ایرما، اس‌اندپی ۵۰۰، صنعتی داوجونز، و ترکیبی نزدک، همگی با مقادیری رکوردی به کار خود پایان دادند.سهام پس از رونمایی از جدیدترین مدل آیفون ۰.۶ درصد سقوط کرد ولی در تبادلات پس از ساعت اصلی کمی از افت خود را جبران کرد.بنچ‌مارک تایوان ۰.۵ درصد افت کرد، چرا که سهام بزرگترین شرکت تولید ریزتراشه جهان، «شرکت تولید نیمه‌رسانای تایوان» که تامین‌کننده اصلی آیفون است ۰.۵ درصد کاهش یافته بود.

بانک «گلدمن ساچ» آمریکا اعلام کرد، طوفان هاروی و ایرما منجر به کاهش تقاضای ۹۰۰ هزار بشکه ای نفت در آمریکا می شود. به نقل از اویل پرایس، بانک «گلدمن ساچ» آمریکا در تازه ترین اظهار نظر خود در مورد تاثیر طوفان هاروی و ایرما بر روی بازار نفت آمریکا اعلام کرد، انتظار می رود تقاضای نفت در ایالات متحده در ماه جاری میلادی به دنبال این طوفان ها ۹۰۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.گفته می شود طوفان ایرما فقط تاثیر منفی بر روی تقاضای نفت آمریکا می گذارد و نمی تواند فرآیند تولید نفت این کشور را تحت الشعاع خود قرار دهد.«گلدمن ساچ» اعلام کرد، تاثیر منفی طوفان هاروی بر روی تقاضای نفت آمریکا بیشتر از ایرما خواهد بود؛ ضمن اینکه تاثیر این دو طوفان بر روی برهم خوردن فرآیند تولید و کاهش تقاضا می تواند در ماه آینده میلادی روند نزولی تقاضای نفت تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز را به همراه داشته باشد.مقامات این بانک آمریکایی اعلام کردند که طوفان های اخیر آمریکا بیشترین سیر کاهشی را بر روی تقاضای بنزین می گذارند و برآورد می شود که تقاضا برای بنزین در ماه جاری میلادی ۱۵۰ هزار بشکه در روز تنزل پیدا کند.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.در نماد پاکشو که دیروز گل فوده تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز در بین استقبال سهامداران حقيقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با افت 4 درصدی به قیمت 1,140 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.شلعاب بدون تحرک سهامداران حقوقی ، حجم معاملاتی پائین تنها نماد صف خریدی گروه شد.در نماد پترول که دیروز پتروشیمی ایرانیان 3 میلیون سهم خرید کرده بود  امروز در محدوده صفر  خود را آغاز کرد و با 94 درصد خریدار حقوقی در حدود 7 میلیون سهم دادوست شد و در پایان با رشد 2 درصدی ، قیمت 138 تومان روز خود را به اتمام رساند و پرحجم ظاهر شد.خراسان تحت حمایت سهامداران حقوقی حجم معاملاتی 5 میلیونی را رقم زد که کل این تعداد در دقایق پایانی بازار در قیمت 544 تومان به صورت بلوکی انجام شد این نماد در انتها با قیمت 541 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.گفتنی است در این نماد پارسان دیروز در حدود 8 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود.در این گروه مدیر برنامه ریزى و توسعه شرکت ملى صنایع پتروشیمى خبر از برنامه ریزیهاى انجام شده و تولید محصولات جدید که داراى ارزش افزوده بالا هستند را در دستور کار این صنعت قرار گرفته است .

در گروه پالایشی شاهد معاملات متعادلی بودیم.شپنا در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 7 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 1 درصدی به قیمت 318رسید و در صدرگروه قرار گرفت.در نماد شپنا 2 در بازار خرده فروشی در قیمت 305 تومان بلوک زده شد.شزنگ بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد فروشی گروه شد.شتران با 32 واحد مثبت به عنوان چهارمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 11 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با رشد 3 درصدی ، قیمت 292 تومان به معاملات خود خاتمه داد.در این نماد 5 میلیون سهم در قیمت 87 تومان به صورت بلوکی انجام شد.در نماد شبریز که دیروز پارسان 14 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود این نماد امروز با 71 درصد خریدار حقوقی ارزش معاملات 2 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در انتها با رشد 2 درصدی ، قیمت 565 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.در نماد شبریز 2 ،43,254,002 سهم در قیمت 554 تومان بلوک زده شد.

آمارهای اوپک از منابع ثانویه این سازمان نشان می دهد که میزان تولید نفت ایران در ماه اوت با ۲ هزار و ۳۰۰ بشکه کاهش به ۳ میلیون و ۸۲۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

بانک «گلدمن ساچ» آمریکا اعلام کرد، طوفان هاروی و ایرما منجر به کاهش تقاضای ۹۰۰ هزار بشکه ای نفت در آمریکا می شود.

در یک کارگاه آموزشی - توجیهی نمایندگان شرکت فرانسوی توتال شرایط احراز صلاحیت را برای شرکت های ایرانی به منظور حضور در مناقصات طرح توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی تشریح کردند.

در گروه قندی به جز قجام و قشرین بقیه نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند.قشرین پس از ارائه تعدیل مثبت 146 درصدی ، با صف خرید با قیمت 2,420 تومان بازگشایی شداین نماد بدون فروشنده حقوقی ، حجم معاملاتی کم با قیمت 2,402 تومان به معاملات خود خاتمه داد.

در گروه ساختمانی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند. ثباغ پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه  32% از محل مطالبات و آورده نقدی ، با رشد 8 درصدی با قیمت 170 تومان به گردونه معاملات بازگشت و با 94 درصد خریدار حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با همان قیمت بازگشایی روز خودرا به اتمام رساند.

در گروه اطلاعات و ارتباطات 10 درصد سهام شرکت داده گستر عصر نوین، عرضه اولیه و هر سهم آن تومان 285 کشف قیمت شد تا این شرکت به عنوان پنجمین شرکت جدید سال ( بعد از به پرداخت، مبین وان کیش، هتل کوثر اصفهان و چدن سازان) به جمع شرکت های بورسی بپیوندد.در عرضه امروز "های وب" که شامل 400 میلیون سهم با محدوده قیمتی 2715 تا 2850 ریال بود، 360 میلیون سهم برای عموم و یک درصد دیگر معادل 40 میلیون سهم به کارکنان تعلق گرفت.همچنین حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی، 5 هزار سهم تعیین شده بود اما با توجه به تقاضای زیاد خرید، مسئولان بورس تهران سهم هر کد را کاهش دادند. بنابراین میانگین سهمیه خرید هر کد حقیقی و حقوقی حدود 3 هزار و 661 سهم بوده و حدود 104 هزار نفر قادر به خرید آن هستند.بر اساس این گزارش، با توجه به کشف قیمت و سود پیش بینی شده 386 ریالی هرسهم ، نسبت P/E هر سهم پنجمین شرکت 7.3 مرتبه برآورد شد. حجم مبنای این شرکت که همگروه آتیه پرداز و مبین وان کیش شده، حدود 1.6 میلیون سهم خواهد بود.

اقتصاد نما

۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۳۹
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۴۵۴
کد خبر : ۱,۳۶۱

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید