اخبار

گزارش بازار بورس، دوشنبه20 شهریور

گزارش بازار بورس، دوشنبه20 شهریور
شاخص کل بورس 113 واحد افزایش یافت و به رقم 83،369 واحد رسید. که نمادهای فارس با 88 واحد، فولاد با 41واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

شاخص کل بورس  113  واحد افزایش  یافت و به رقم 83،369 واحد رسید. که نمادهای فارس با 88 واحد، فولاد با 41واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 142 میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 5.1 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 0.3  واحد کاهش به رقم 943 واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  148  میلیارد تومان رسید که نماد ارفع با رقمی حدود 3.1  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایراد سخنرانی رسما نشست فصلی شورای حکام آژانس را آغاز کرد. به نقل از سایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، «یوکیو آمانو» در سخنرانی آغازین خود اعلام کرد: تعهدات ایران طبق برجام در حال اجرا است. آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته ای ایران را تایید می کند.آژانس بین المللی انرژی اتمی در هفته گذشته با انتشار گزارشی بار دیگر پایبندی ایران به برجام را تائید کرد.آمانو نشست فصلی شورای حکام را با قرائت بیانیه ای که در آغاز آن از قربانیان طوفان های اخیر آمریکا و زلزله مکزیک یاد شده بود آغاز کرد.علاوه بر موضوع ایران و برجام تقویت همکاری های بین المللی در زمینه هسته ای ، تشعشعات ، حمل و نقل و ایمنی مواد هسته ای ، امنیت هسته ای ، اجرای پادمان ها در کره شمالی ، اجرای توافقهای پادمانی در سوریه و کاربرد پادمانهای آژانس در خاورمیانه از جمله دیگر محورهای بحث در نشست فصلی شورای حکام است.

به نقل از مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۶ به رقم ۱۸۳۶۴۲۷ میلیارد ریال با نفت و ۱۴۵۶۶۹۳ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۱۷۲۳۸۵۷ میلیارد ریال و بدون نفت ۱۳۶۱۰۰۵ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۶.۵ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۷ درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ۱۳۹۶ دارد.نتایج مذکور حاکی از آن است که در سه ماهه نخست سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی ۳.۱ ،  گروه صنعت (شامل: استخراج نفت خام و گاز طبیعی، سایر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) ۴.۹ و گروه خدمات ۸.۳ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل، رشد داشته است.محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب ۱۵ بخش اصلی متشکل از ۴۲ رشته فعالیت انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیر بخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می‌باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش‌های عمده‌فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با افزایش عرضه همراه بودند.در نماد خراسان که دیروز پارسان 4 میلیون سهم از پرتفوی خودخارج نموده بود امروز در بین استقبال سهامداران حقوقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت در محدوده صفر مثبت به قیمت 540 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای شسینا و شیراز صف خریدی های گروه بودند.شپلی بدون تحرک سهامداران حقوقی در حدود 24 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با افت 2 درصدی ، قیمت 49 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد.نمادهای کازرو،پاکشو و شتوکا در کف قیمتی خود بسته شدند.در نماد شپدیس 2 در بازار خرده فروشی 5 میلیون سهم در قیمت 559 تومان بلوک زده شد.فارس با 88 واحد مثبت به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس تحت حمایت سهامداران حقوقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را رقم زد و در انتها با رشد 1 درصدی ، قیمت 494 تومان روز خود را به اتمام رساند.در نماد فارس 2 ،5,150,000 سهم در قیمت 485 تومان بلوک زده شد.شتوکا بدون خریدار حقوقی در حدود 2 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با قیمت آخرین معامله 601 تومان ، صف فروش در حدود 1 میلیونی خود را برای معاملات فردا آماده کرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام از پیشرفت 87 درصدی واحد الفین این شرکت خبر داد و گفت: با راه اندازی واحد الفین و با عدم پرداخت هزینه انتقال و هدررفت اتیلن در خط انتقال سالانه حدود 13 میلیون دلار صرفه جویی نسبت به اخذ خوراک از طریق خط لوله فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس از امضای قرارداد ساخت 2 دستگاه کمپرسورهای طرح پتروشیمی آپادانا خلیج فارس با زیمنس آلمان خبر داد و گفت: در صورت تامین منابع مالی امکان تولید متانول در این طرح تا سال 98 فراهم می‌شود.

درگروه پالایشی به جز شپنا ،شبهرن،شبندر بقیه نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند.شبندر تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 10 میلیون سهم دادوستد شد که 5 میلیون آن در قیمت 482 تومان به صورت بلوکی انجام شد و در انتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 481 تومان به معلاملات خود خاتمه داد و در راس گروه قرار گرفت.در نماد شبندر 2 در بازار خرده فروشی 14,785,653 سهم در قیمت 480 تومان بلوک زده شد.شپنا با 68 درصد فروشنده حقیقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد و در پایان در محدوده صفر مثبت به قیمت 311 تومان رسید و در رتبه بعد شبندر قرار گرفت.در نماد شپنا 2 در بازار خرده فروشی 14 میلیون سهم در قیمت 307 تومان به صورت بلوکی انجام شد.

به گزارش رویترز، پایگاه خبری شینهوای چین اعلام کرد که «شین گوبین»، معاون وزیر صنایع این کشور در حال بررسی زمان ممکن برای ممنوع کردن تولید و فروش خودروهای بنزین و گازوئیل سوز است.گوبین جزئیات این برنامه و زمان اجرای آن را بازگو نکرد اما انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که چین قصد دارد از سال 2040 میلادی برنامه یادشده را اجرایی کند.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از امضای قرارداد ارزیابی زیست محیطی پروژه، انجام مطالعات اقتصادی و امکان سنجی (FS) با شرکت توتال فرانسه در صنعت پتروشیمی ایران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

در گروه رایانه ای بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند. آپ پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده ، تصویب افزایش سرمایه 100% از محل سود انباشته ، متعادل مثبت در حاشیه قیمتی صفر تابلو با قیمت 1,150 تومان به گردونه معاملات بازگشت و در بین استقبال سهامداران حقوقی بیش از 3 ملیون سهم دادوستد شد که 2 میلیون آن در همان قیمت بازگشایی به صورت بلوکی انجام شد و در نهایت با قیمت 1,153 تومان خود را برای معملات فردا آماده کرد.شنیده ها در این نماد حاکی از این است که مدیر فناورى اطلاعات شرکت رجا اظهار کرد با راه اندازى دو اپلیکیشن آپ و روبات تلگرامى ، شهروندان ایرانى از این به بعد میتوانند در کمتر از ٥٠ ثانیه بلیت قطار را به راحتى از طریق موبایل خود دریافت کنند .اوان عرضه اولیه ای که بعد از 21 روز کاری امروز را هم با صف شروع کرد و تحت حمایت سهامداران حقیقی ، حجم معاملات پائین با قیمت اخرین معامله 1,013 تومان ، صف خرید 3 میلیونی به معاملات خود خاتمه داد.در این نماد خبرها حاکى از افزایش سرمایه 50 درصدى براى شرکت تا پایان سالجارى میباشد .

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۰۶
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۸۰۹
کد خبر : ۱,۳۳۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید