اخبار

یک مسئول صنفی: مصرف سیمان در پنج ماه گذشته چهار درصد رشد کرد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) گفت: بحث واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر وزارت نفت مشغول حل مشکلات طرح شده درباره نحوه واگذاری است.

پالایشگاه شازند به روزترین و مدرن ترین پالایشگاه کشور و منطقه، با ظرفیت پالایشی 250 هزار بشکه نفت خام در روز است که با تولید روزانه 16 میلیون لیتر بنزین یورو 4 نیاز کلانشهرهای تهران، البرز و... را تامین می کند و همین امر درجه اهمیت کار این پالایشگاه را چند برابر کرده است.
پالایشگاه شازند اراک در سال 1372 به عنوان نخستین پالایشگاه پس از انقلاب اسلامی به بهره برداری رسید و موجب شد ایران در مسیر توسعه ظرفیت و ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی قرار گیرد.
شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) به منظور تغییر الگوی مصرف محصولات پالایشگاهی از سال 1385، طرح افزایش ظرفیت و ارتقای کیفی محصولات خود را با هدف حداکثر سازی تولید بنزین در مقابل حداقل سازی تولید نفت کوره و همچنین تولید محصولات مطابق با الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی، با تشکیل کنسرسیومی از 2 شرکت ایرانی و یک شرکت چینی بدون حضور صاحبان دانش فنی یا سازندگان قطعات در شرایط تحریم آغاز کرد.
افزایش ظرفیت پالایش نفت خام از 170 به 250 هزار بشکه در روز، تغییر خوراک از نفت خام سبک اهواز آسماری به مخلوطی از نفت خام های سنگین، کاهش میزان آلایندگی های زیست محیطی، افزایش تولید بنزین از 4.7 به 16میلیون لیتر در روز بنزین یورو 4، تولید 'پروپیلن پلیمر گرید' برای نخستین بار در صنعت پالایش کشور، کاهش میزان کل گوگرد نفت گاز از 10 هزار به کمتر از 50 جزء در میلیون (تولید نفت گاز با استانداردهای روز دنیا) از جمله تغییرات ایجاد شده در این پالایشگاه است.
تولید نفت سفید با مقدار گوگرد کمتر از 20 جزء در میلیون ( بر اساس استاندارد یورو5)، تولید 'گوگرد گرانول' با ظرفیت 700 تن در روز، کاهش تولید نفت کوره و تولید آن به محصولاتی همچون بنزین، گاز مایع و پروپیلن، افزایش ظرفیت تولیدگاز مایع به 4 برابر (از 500 به 2000 تن در روز) و کاهش بنزن محصول بنزین تولیدی به کمتر از یک درصد وزنی بر اساس استانداردهای روز دنیا نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این پالایشگاه به شمار می رود.
این تغییرات در سایه نوآوری و بازسازی پالایشگاه موجب شد تا سایر پالایشگاه های کشور به تغییر الگوی مصرف محصولات نفتی کشور توجه ویژه نشان دهند و دنباله رو این پالایشگاه شوند و در حال حاضر پالایشگاه های اصفهان، تبریز، بندرعباس، تهران و لاوان در حال اجرای طرح های ارتقای کیفیت و ظرفیت هستند.

**صرفه جویی300 میلیارد تومانی با کاهش روزهای تعمیرات اساسی
علی جمشیدی مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)، میزان تولید طرح های پالایشگاه را 15 درصد فراتر از برنامه تعریف شده امسال اعلام می کند.
وی افزود: در انجام تعمیرات بخشی از واحدهای این پالایشگاه، از مشارکت همزمان یک شرکت ایرانی و یک شرکت خارجی که از تجربه و تجهیزات کافی برای این کار برخوردار باشد، استفاده کردیم که در نهایت، شرکت پیمانکاری روژان صنعت البرز و سی.آر (CR) نیوزلند انتخاب شد.
جمشیدی ادامه داد: البته قرار بود تعمیرات اساسی این واحد، آبانماه سال گذشته انجام شود که با آزمایش های صورت گرفته معلوم شد این کاتالیست همچنان قابلیت کاردهی دارد، از این رو تعویض کاتالیست 6 ماه به تعویق افتاد و بهره برداری خوبی انجام شد، به این ترتیب توانستیم در این بخش حدود 200 تا 300 میلیارد تومان صرفه جویی کنیم.

**فراتر از برنامه ها هستیم
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)، گفت: پالایشگاه در حال حاضر روزهای خوبی را پشت سرمی گذارد و از برنامه تولید جلوتر است، به طوری که طبق برنامه قرار بود فروردین امسال 421 میلیون لیتر بنزین تولید شود، اما این میزان تولید به 455 میلیون لیتر رسید و 108 درصد تولید داشتیم که 8 درصد بالاتر از برنامه است.
جمشیدی اضافه کرد: در اردیبهشت ماه نیز با توجه به تعمیرات اساسی، قرار بود 350 میلیون لیتر بنزین تولید کنیم که 435 میلیون لیتر تولید شد و 23 درصد از برنامه تعریف شده جلوتر بودیم. مقرر شده بود در خردادماه 424 میلیون لیتر بنزین تولید کنیم که 427 میلیون لیتر تولید شد و در تیرماه هم 105 درصد تولید داشتیم که با تغییرات ایجاد شده در تعمیرات اساسی و کاهش روزها، از برنامه پیش بینی شدهای که پالایش و پخش برای ما تعیین کرده بود، در این پنج ماه جلوتر بودیم و پیشی گرفتیم.
وی درباره طرح های ارتقای کیفیت پالایشگاه شازند، بیان داشت: برنامه ارتقای کیفیت طرح ها، جزو برنامه پالایشگاه است که طبق رایزنی با چند شرکت اروپایی، رساندن کیفیت بنزین و نفت گاز به یورو 5 تنها با تعویض کاتالیست امکانپذیر است که مطالعات آن در حال انجام بوده و براحتی می توانیم به یورو 5 برسیم.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره)، یادآور شد: برای تولید یورو 5 بیشترین مشکل، ترکیبات 'الفینی' بالای واحد آر.اف.سی.سی (RFCC ) است که باید برای کاهش آن برنامه ریزی کرد.
وی درباره علت توقف طرح های توسعه ای پالایشگاه، گفت: کمبود نقدینگی، عمده ترین دلیل توقف طرح های توسعه ای پالایشگاه است؛ اما در کنار آن، موضوع خصوصی سازی هم مزید بر علت شده و فکر می کنم انجام این طرح های توسعه ای باقی مانده، پس از واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی صورت گیرد.
جمشیدی خاطر نشان کرد: بحث واگذاری این شرکت به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر وزارت نفت مشغول حل مشکلات طرح شده درباره نحوه واگذاری است.
۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ۱۱:۴۶
|
تعداد بازدید : ۸۳۳
کد خبر : ۱,۳۱۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید