اخبار

گزارش روزانه بازار بورس، سه شنبه 14 شهریور

گزارش روزانه بازار بورس، سه شنبه 14 شهریور
به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس 281 واحد افزایش یافت و به رقم 83،733 واحد رسید. که نمادهای فملی با 102 واحد، فولاد با 52 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما ، شاخص کل بورس  281  واحد افزایش  یافت و به رقم 83،733 واحد رسید. که نمادهای فملی با 102 واحد، فولاد با 52 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 210 میلیارد تومان رسید که نماد فملی با رقمی حدود 6.5 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 1.6  واحد کاهش به رقم 951  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  88  میلیارد تومان رسید که نماد گکوثر با رقمی حدود 6.5  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .

مهم ترین اخبار اقتصادی

عضو هیات سرمایه‌گذاری خارجی با بیان اینکه جرایم سوئیفت برای برخی بانکهایی که با ایران همکاری دارند، منجر به توقف مذاکرات با بانکهای بزرگ اروپا شده، گفت: اروپا زیربار تحریم دوباره نمی‌رود. حسین سلیمی با بیان اینکه بانکهای بزرگ اروپایی مذاکرات خود را برای برقراری روابط بانکی با ایران آغاز کرده‌ بودند، گفت: با انتشار برخی خبرها از جانب سوئیفت مبنی بر جریمه برخی شرکت‌هایی که با ایران کار کرده‌اند، این مذاکرات کندتر شده و بانک‌های بزرگ اروپایی احساس نگرانی از بازگشت دوباره تحریم‌های بانکی بر علیه ایران و اعمال محدودیت و جریمه از جانب آمریکا دارند.عضو هیات سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران افزود: البته اکنون روابط بانکی نسبت به دوره تحریم‌ها بهتر شده و برجام، کمک موثری به برقراری روابط بانکی با ایران داشته است؛ اما هنوز رابطه بانکی با بانکهای بزرگ، وجود ندارد؛ به خصوص اینکه برخی اظهارنظرها و اعمال جریمه‌ها از سوی سوئیفت، آنها را دچار ترس و نگرانی کرده است؛ به نحوی که اکنون مذاکرات بانکی ایران با بانک‌های بزرگ دنیا تقریبا متوقف شده است.

 دفتر نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، بیان کرد: برای تک نرخی شدن ارز الزامات زیادی باید در بازار پول، سرمایه، بورس، واردات و صادرات وجود داشته باشد و از همه مهم‌تر مباحثی در برجام وجود دارد که هنوز عملی نشده است و باید تکلیف آنها مشخص شود.وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در این حوزه‌ها شفاف‌سازی کنیم آن وقت می‌شود ارز را تک نرخی کرد.نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تصریح کرد: اکنون منابع ارزی ما محدود است و هر لحظه امکان دارد جلوی صادرات نفت گرفته و یا در نقل و انتقال ارز حاصل از فروش نفت مشکلی ایجاد شود، پس نمی‌توان این ریسک را کرد و به طور نامحدود ارز در اختیار مردم قرار داد، دولت نهایتاً می‌تواند متعادل‌سازی کند و در راستای حمایت از تولید و صادرات نرخ ارز را مدیریت کند.حسینی شاهرودی افزود: امروز دولت به یک زائر خانه خدا فقط ۳۰۰ دلار ارز می‌دهد در صورتی که همه ما می‌دانیم این شخص خیلی بیشتر از این رقم در سفر حج خرج می‌کند این نشان از عدم توانایی دولت در تامین ارز دارد و معلوم می‌شود به این زودی‌ها شاهد تک نرخی شدن ارز نخواهیم بود و این پروسه حداقل به چند سال زمان نیاز دارد.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.زاگرس با 1 واحد منفی اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص فرابورس تحت حمایت سهامداران حقوقی بیش از 4 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با افت 2 درصدی به قیمت 2,023 تومان به معاملات خود خاتمه داد گفتنی است در این نماد پارسان و پتروشیمی ایرانیان فروشنده بودند.ممسنی بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.شپلی در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 19 میلیون سهم دادوستد شد و درپایان در محدوده صفر منفی ، قیمت 51 تومان روز خود را به اتمام رساندو پرحجم ظاهر شد.نمادهای فسا و شتوکا در کف قیمتی خود بسته شئدند.در نماد پترول که دیروز مدبران اقتصاد و پتروشیمی ایرانیان 4 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه نموده بودند امروز با 92 درصد خریدار حقوقی ارزش معاملات 2 میلیارد تومانی را تجربه کرد و درنهایت با قیمت دیروز 138 تومان روز خود را به اتمام رساند.

درگروه پالایشی شاهد معاملات متعادلی بودیم.در نماد شرانل که دیروز صندوق بازنشستگی تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 7 میلیون سهم دادوستد شدند که کل این حجم در قیمت 437 تومان در ساعات پایانی بازارب لوک زده شد ودر انتها در محدوده صفر منفی به قیمت 436 تومان رسید و در صدر گروه قرار گرفت.شبندر در بین استقببال سهامداران حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد در این سهم 1,700 هزار سهم در قیمت 484 تومان در ساعت میانی بازار به صورت بلوکی انجام شد و در نهایت در محدوده صفر منفی ،همان قیمت معامله بلوکی روز خود را به اتمام رساند و با 4 واحد منفی بر شاخص تاثیر گذاست.شپنا با 13 واحد مثبت به عنوان ششمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی رارقم زد و درپایان در محدوه صفر مثبت ، قیمت 314 تومان خود را برای معاملات فردا اماه کرد.شپاس بدون خریدار حقوقی فحجم معاملاتی کم در محدوده صفر منفی ،قیمت 309 تومان به معاملات خود خاتمه داد. امیرحسین آریا با اشاره به آخرین وضعیت صادرات شرکت فرابورسی نفت پاسارگاد، گفت: طی روزهای گذشته محموله  34 هزار تنی با ارزآوری 30 میلیارد تومانی از بندر امام خمینی به بازارهای جهانی صادر شدکه چهارمین محموله بزرگ تاریخ صادرات قیر ایران است.

وزیر نفت: مذاکرات فشرده بازرگانی با شرکت های بین المللی تا 4 ماه آینده، برزیل خواستار تامین نفت یک پالایشگاه جدید توسط ایران است وزیر نفت با بیان اینکه برزیل خواستار تامین نفت یک پالایشگاه بزرگ در حال ساخت این کشور توسط ایران است، گفت: در سه تا چهار ماه آینده با تعداد زیادی از شرکتهای بین المللی مذاکرات فشرده بازرگانی خواهیم داشت. بیژن زنگنه افزود: بازار قاره امریکا به عنوان آخرین بازار صادراتی نفت ما به شمار می‌رود.

به گزارش روز سه شنبه اویل پرایس، بانک آمریکایی «گلدمن ساکس» اعلام کرد شرکت های نفت بین المللی نقدینگی و سودآوری بیشتری را با نفت 50 دلاری نسبت به اوایل سال 2014 که قیمت نفت بیش از 100 دلار برای هر بشکه بود، تجربه کرده اند.بر اساس اعلام این بانک آمریکایی، در شرایط کنونی این «ساده سازی»، «استانداردسازی» و «کاهش هزینه هاست» که سوددهی و تولید نقدینگی بیشتری برای صنعت نفت جهانی نسبت به سال های 2013 و 2014 میلادی به ارمغان آورده و اکنون زمان مناسبی برای سرمایه گذاری است.

در گروه فلزی و معدنی شاهد معاملات مثبت در اکثرنمادهای این گروه بودیم . فملی و فخوز با یاری یکدیگر توانستند شاخص را مثبت کنند. فملی دراین گروه با توجه به پیش بینی سود سال 96 با ترخ های متفاوت جهانی کاتد مس امروز با افزایش تقاضا همراه شد و نزدیک به 29 میلیون از سهامش داد و ستد و در آستانه صف خرید به قیمت 231 تومان رسید. کگل در حدود 17 میلیون از سهامش داد و ستد شد و به قیمت 278 تومان رسید. ومعادن نیز نزدیک به 5 میلیون معامله شد و در محدوده 2 درصد مثبت به قیمت 153 تومان رسید.

اقتصاد نما

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۱۲
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۹۴۳
کد خبر : ۱,۲۸۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید