اخبار

منسوجات ایرانی را یک زمانی در لندن کپی می‌کردند

محمد شریعتمداری با بیان اینکه زمانی در حوزه منسوجات و پوشاک، در لندن برند ایرانی را کپی می‌کردند، گفت: باید در این حوزه به جایگاه اصلی خود برگردیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن وتجارت در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه اشتغال روستایی در قالب طرح تولید پوشاک در مناطق روستایی که با حضور محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حال برگزاری است، افزود: وزارت صنعت در دوره چهارسال پیش رو، سرلوحه برنامه خود را تولید و اشتغال قرار داده است.

وی اظهار کرد: یک زمانی در حوزه منسوجات و پوشاک،  در لندن برند ایرانی را کپی می کردند و این درست برعکس شرایط کنونی است و باید به جایگاه اصلی خود برگردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پوشاک امروز پتانسیل خوبی برای توسعه و ایجاد شغل دارد و البته دو نگرانی وجود دارد به این معنا که ۲۰ هزار شاغل صنفی و صنعتی داریم و بنابراین همه این افراد باید آینده شغلی خود را محکم و پابرجا ببینند و به همین دلیل باید به نحوی عمل کرد تا رقابت منفی شکل نگیرد.  

وی تصریح کرد: بازار خود را به صورت مفت در اختیار خارجی ها قرار دادیم و برآورد این است که بالغ بر ١٢ میلیارد دلار خارج از حوزه های قانونی از جمله گمرک وارد کشور می شوند؛ در حالی که به اشتغال نامناسب در مرزها، تجارت مرزی را فعال کرده ایم؛ این مساله شوخی بردار نیست و اگر کار اساسی نکنیم،  استغال ایجاد نکنیم و تجارت مرزی به این شکل ادامه یابد، سیکل معیوب واردات غیررسمی ادامه می یابد.  

شریعتمداری میزان قاچاق پوشاک به کشور را بیش از ۲.۵ میلیارد دلاری عنوان کرد و افزود:۲۵۰ برند خارجی در ایران نمایندگی دارند

شریعتمداری، تمرکزگرایی صنعتی را یکی از مشکلات دانست و اظهارکرد: بنابراین باید بودجه دولت را اهرم اعطای تسهیلات در کشور بدانیم و امیدوار باشیم که با اعطای تسهیلات در جغرافیای خاص و با نرخ های خاص بتوانیم طرح های خوبی اجرا کرده و اشتغال زایی کنیم.

وی افزود: تا زمانی که نرخ سود به تورم برسد باید تدبیری برای بخش تولید و صنعت کشور در نظر گرفت تا از بین نروند.

حذف برچسب قیمت ایراد دارد و باید اصلاح شود

به گزارش خبرنگار مهر، محمد شریعتمداری همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص حذف برچسب قیمت از برخی کالاها گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم، مصوبه حذف برچسب قیمت از برخی کالاها را ابلاغ کرده و از سوی همه واحدهای تولیدی لازم الاجرا است به همین دلیل هر گروه کالایی که در این خصوص ابلاغیه دریافت کرده مکلف است آنرا اجرایی کند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایراداتی به این مصوبه وارد است، گفت: البته به این ایرادات رسیدگی شده و اصلاحات لازم صورت خواهد گرفت. 

وی تصریح کرد: من اکنون نظر موافق و یا مخالفی نسبت به آن ندارد؛ ولی به هر حال ابلاغ شده و باید نکاتی که در آن وجود دارد، مورد بررسی و اصلاح  قرار گیرد.

۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۲۴
|
تعداد بازدید : ۹۳۰
کد خبر : ۱,۲۵۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید