اخبار

گزارش بازار بورس، یک شنبه 12 شهریور

گزارش بازار بورس، یک شنبه 12 شهریور
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 83 واحد کاهش یافت و به رقم 83,345 واحد رسید. که نمادهای خساپا با 209 واحد، فولاد با 30 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  83  واحد کاهش  یافت و به رقم 83,345 واحد رسید. که نمادهای خساپا با 209  واحد، فولاد  با 30 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 173  میلیارد تومان رسید که نماد خساپا با رقمی حدود 35 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 0.8 واحد کاهش  به رقم 952  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  318 میلیارد تومان رسید که نماد گکوثر با رقمی حدود 20  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی در بخشنامه ای به مدیران عامل بانک ها، موارد شش گانه ای به منظور استفاده بهینه و کارآمد از منابع مالی خارجی را ابلاغ کرد. ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در بخشنامه ای به مدیران عامل بانک ها موارد شش گانه ای به منظور استفاده بهینه و کارآمد از منابع مالی خارجی را ابلاغ کرد. در این بخشنامه، وی از مدیران عامل بانک ها خواسته است که این تسهیلات صرفاً برای طرح ها و پروژه های عمرانی که ارزیابی اقتصادی و سودآوری آنها به تایید رسیده است مصرف شود، ضمن آنکه در تخصیص اینگونه تسهیلات باید مجوزهای قانونی لازم  مورد توجه قرار گیرد.رئیس کل بانک مرکزی همچنین در بند دیگری از این بخشنامه ضمن تاکید بر نظارت دقیق و مستمر اجرای پروژه‌هایی که از محل تامین مالی خارجی انجام می گیرد، از مدیران عامل خواسته است، برنامه عملیاتی و نیروی انسانی طرح ها به دقت ارایه شود. سیف همچنین اخذ وثایق کافی و لازم از مشتریان متقاضی استفاده از تسهیلات مالی خارجی را نیز در این بخشنامه مورد تاکید قرار داده است.

به نقل از رویترز، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه گفت: تولید نفت روسیه در ماه گذشته میلادی، اوت، به ۱۰.۹۱ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرد؛ ضمن اینکه این رقم برای ماه قبل ۱۰.۹۵ میلیون بشکه ثبت شده است.البته علت اصلی کاهش تولید نفت روسیه به تعلیق درآمدن تولید نفت در منطقه فراساحلی قطب شمال به دلیل انجام عملیات های نگهداری است.  همچنین در ماه گذشته میلادی تولید نفت روسیه به ۴۶.۱۴ میلیون تن رسید که این رقم برای ماه جولای ۴۶.۳۰ میلیون تن است و این میزان از تولید از آگوست سال ۲۰۱۶ میلادی به بعد که رقم ۱۰.۷۱ میلیون تن ثبت شده، کمترین سطح تولید روسیه است و نسبت به سطح تولید این کشور در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی (معیار کاهش تولید در توافق اوپک) ۳ درصد کمتر است.  به گفته وزیر انرژی روسیه، میزان تولید نفت شرکت گازپروم در ماه گذشته میلادی تقریبا ۵ درصد روند نزولی به خود گرفت؛ اما خط لوله صادراتی نفت روسیه در ماه اوت به ۴.۳۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کرد که این رقم برای ماه قبل از آن ۴.۱ میلیون بشکه در روز گزارش شده است.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند. در نماد پترول که دیروز مدبران اقتصاد 3 میلیون و پتروشیمی ایرانیان 4 میلیون سهم خریدار بودند با 93 درصد خریدار حقوقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با افت 1 درصدی به قیمت 139 تومان رسید و در صدر گروه قرار گرفت.شکربن بدون خریدار حقوقی در حدود 5 میلیون سهم دادوست شد و در انتها با قیمت آخرین معامله 350 تومان ، صف کوچکی تنها نماد صف خریدی گروه شد.در نماد شاراک 2 در بازار خرده فروشی35,541,978 سهم در قیمت 235 توان بلوک زده شدد.شپلی بدون تحرک سهامداران حقوقی ارزش معاملات 1 میلیاد تومانی را رقم زد ودر انتها در محدوده صفر منفی ، قیمت 52 تومان روز خود را به اتمام رساند.نمادهای شفارا و شتوکا در کف قیمتی خود بسته شدند.در نماد شخارک 2 ،3,400,000 سهم در قیمت 1,412 تومان بلوک منفی زده شد.در نمادتاپیکو 2 در بازار خرده فروشی6 میلیون سهم در قمیت 171 تومان به صورت بلوکی انجام شد.

بختیار علم بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از رایزنی تولیدکنندگان برای افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت شوینده ها با انجمن خبر داد و اظهارداشت: حدود یک سال و نیم از عدم افزایش قیمت شوینده‌ها می‌گذرد و تولیدکنندگان سالانه با افزایش هزینه‌های تولید روبه رو شده‌اند.

به نقل از انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی، عادل نژادسلیم درباره آخرین وضعیت بازگشایی خط اعتباری یوزانس ژاپن برای تامین منابع مالی طرح‌های جدید صنعت پتروشیمی ایران، گفت: خط اعتباری یوزانس در سه مرحله و به ارزش حدود ۹۶۰ میلیون یورو برای تامین منابع مالی طرح‌های جدید پتروشیمی توسط شرکت های ژاپنی برای هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بازگشایی شده است.

درگروه پالایشی اکثر نمادها در حاشیه مثبت دادوستد شدند.شپنا با 31 واحد مثبت به عنوان سومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس که دیروز صندوق بازنشستگی تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقیقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 2 درصدی ، قیمت 298 تومان به معاملات خود خاتمه داد و درصدر گروه قرار گرفت.در پالایشگاه اصفهان طرح تولید بنزین یورو ۴ در سال ۱۳۹۲ راه‌اندازی و واحد ایزومریزاسیون با تهیه و شارژ کاتالیست داخلی در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید. میزان تولید بنزین یورو ۴ به حداقل هشت میلیون لیتر در روز رسیده و این شرکت از واردات بنزین سوپر به عنوان اکتان افزا بی‌نیاز شده است. طرح بهبود فرایند و بهینه سازی پالایشگاه اصفهان به منظور کاهش تولید نفت کوره و گوگردزدائی از فراورده‌های تولیدی نیز در دست اجراست.شتران با 96 درصد فروشنده حقیقی در حدود 6 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان در محدوده صفر مثبت ، قیمت 278 تومان روز خود را به اتمام رساند.شبریز تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شدکه تقریبا کل این حجم در دقایق پایانی بازار در قیمت 540 تومان به صورت بلوکی انجام شد و درنهایت با همین قیمت خود را برای معالات فردا آماده کرد. در پالایشگاه تبریز پروژه بهینه‌سازی پالایشگاه تبریز در دولت یازدهم سومین سرمایه گذاری خارجی در دوران پسابرجام بود که با امضای توافق نامه‌ای ۱.۶ میلیارد یورویی با یک شرکت کره‌ای و یک شرکت ایرانی اجرایی شد. تأمین فاینانس و اجرای پروژه ارتقای تکنولوژی و کیفیت فرآورده های پالایشگاه تبریز (که با امضای آن میزان تولید نفت کوره از ۲۰ درصد ظرفیت فعلی پالایشگاه به کمتر از دو درصد کاهش خواهد یافت) و ارتقای کیفی فرآورده های پالایشگاه تبریز از جمله بنزین، گازوئیل، تاسیسات گوگردزدایی و دیگر تاسیسات این پالایشگاه وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

پروژه توسعه و ارتقای پالایشگاه‌های کشور با هدف ارتقای محصولات تولید شده و کاهش نفت کوره از ابتدای دولت یازدهم کلید خورد و در راستای اجرای این پروژه مذاکرات زیادی با کشورهای خارجی برای تامین مالی و انتقال تکنولوژی درحال انجام است.

به گزارش رویترز، آمار رسیده از وزارت انرژی روسیه نشان داد که تولید نفت این کشور در ماه اوت به 10 میلیون و 910 هزار بشکه در روز رسید که کمترین میزان در یک سال اخیر به شمار می رود.این در حالی است که این میزان در ماه پیش از آن 10 میلیون و 950 هزار بشکه بوده است.

در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادهابا افزایش عرضه همراه بودند. فولای پس از توضیحات شرکت در خصوص پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتتهی به 29/۱۲/96و ارائه تعدیل منفی 194 درصدی ، با افت 5.8 درصدی با قیمت 225 تومان به گردونه معاملات بازگشت و در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 9 میلیارد ریال معامله شد و در نهایت با قیمت 227 تومان روز خود را به اتمام رساند.در نماد فایرا که دیروز دو شخص حقیقی که سهامدار عمده بودند در حدود 9 ملیون سهم به پرتفوی خود اضافه نمئوده بودند امروز بدون خریدار جحقوقی در حدود 19 میلیون سهم جا به جا شد ودر نهایت با قیمت اخرین معامله 133 تومان و صف خرید در حدود 18 میلیونسی به معاملات خود خاتمه داد. در جریان معاملات امروز قرار بود 15 درصد از سهام آلومینیوم‌ ایران‌ از سوی سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران عرضه شود اما این عرضه انجام نشد. در این رابطه علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران به بورس پرس گفت: طبق ضوابط معاملات عمده و بر اساس مدارک ارسالی ، خریداران این بلوک احراز صلاحیت نشدند.

صادرات محصول شرکت فولاد خوزستان با رشد قابل ملاحظه‌ای تا تاریخ هفتم شهریورماه ۹۶، به رقم قابل ملاحظه ی یک میلیون و ۲۲۶ هزارو ۵۱۴ تن رسید و بدین ترتیب صادرات محصول نهایی این فولادساز بزرگ کشور در کمتر از ۱۶۲ روز ، از مرز یک میلیون و دویست هزارتن عبور کرد.

در گروه خودرو و ساخت قطعات بیشتر نمادها با در حاشیه منفی دادوستد شدند. خساپا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه (تقسیم سود نقدی مبلغ 8 ریال) ، ارائه صورت های مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به 30/12/95،  تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/96و ارائه اطلاعات شفاف سازی منتشر شده با افت 13 درصدی با قیمت120 تومان به گردونه معاملات بازگشت و در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 35 میلیارد تومان معامله شد و در انتها با قیمت 118 تومان به معاملات خود خاتمه داد.

در گروه هتل و رستوران  در جریان معاملات امروز بازار سهام ، 15 درصد سهام هتل پارسیان کوثر اصفهان در فرابورس عرضه اولیه و طی آن هر سهم این شرکت تاره وارد به روش ثبت سفارش ، 1220 تومان کشف قیمت شد.این عرضه شامل 16.5 میلیون سهم "گکوثر" بود و با این رویداد ، سومین شرکت جدید سال هم ( بعد از به پرداخت ملت و مبین وان کیش) وارد بازار سهام شد.طبق اعلام قبلی ، سهمیه 300 سهمی هرکد حقیقی و حقوقی تعیین شده بود اما با توجه به خرید 58 هزار و 110 سهامدار ( شامل 488 سهامدار حقوقی)، به هر کد 284 سهم تعلق گرفت .

 اقتصاد نما

۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۴۹
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۶۸۵
کد خبر : ۱,۲۴۳

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید