اخبار

گزارش بازار بورس،شنبه11 شهریور

گزارش بازار بورس،شنبه11 شهریور
شاخص کل بورس 155 واحد افزایش یافت و به رقم 83,428 واحد رسید. که نمادهای فارس با 169 واحد، شپنا با 13 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

شاخص کل بورس  155  واحد افزایش  یافت و به رقم 83,428 واحد رسید. که نمادهای فارس با 169  واحد، شپنا  با 13 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 237  میلیارد تومان رسید که نماد فایرا با رقمی حدود 10 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 0.6 واحد افزایش  به رقم 954  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  89 میلیارد تومان رسید که نماد کرمان با رقمی حدود 6  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

طبق تخمین‌های اصلاح شده‌ای که به تازگی توسط دولت آمریکا منتشر شد، در طول اولین ربع سالی که کاملا تحت مدیریت ترامپ قرار داشت، اقتصاد آمریکا به رشد ۳ درصدی دست یافت. به نقل از سی ان ان مانی، اقتصاد آمریکا در طول ربع دوم قوت گرفت و به سریع‌ترین نرخ رشد دو سال اخیر خود دست یافت.طبق تخمین‌های اصلاح شده‌ای که به تازگی توسط دولت منتشر شد، در طول اولین ربع سالی که کاملا تحت مدیریت ترامپ قرار داشت، اقتصاد آمریکا به رشد ۳ درصدی دست یافت.این سریع‌ترین نرخ رشد از ربع اول سال ۲۰۱۵ تا به حال است. این رشد بیش از ۲ برابر سرعت رشد ۳ ماهه اول ۲۰۱۷ است و از تخمین‌های اولیه‌ای که برای ربع دوم سال زده شده بود هم بهتر است. دولت در ماه جولای نرخ رشد ربع دوم را ۲.۶ درصد محاسبه کرده بود.این تقویت شرایط اقتصادی ناشی از هزینه‌کردهای بهتر مصرف‌کنندگان و سلامت بهتر سرمایه‌گذاری تجاری است.ترامپ در کمپین‌های اقتصادی خود وعده رشد اقتصادی ۴ درصدی را داده بود، ولی از آن به بعد دولت هدف رشد ۳ درصدی را برای خود تنظیم کرده است.کاخ سفید در نظر دارد بهبود وضعیت اقتصادی را که پس از رکود بزرگ، به کندی درحال انجام است، با کاهش مالیات‌ها، اصلاحات قوانین، و هزینه کردن در زیرساخت‌ها، سرعت ببخشد.

چین در حال افزایش بی سابقه ذخایر نفت استراتژیک خود است و این عامل به زودی، تلاش های اوپک مبنی بر کنترل قیمت در بازار را تحت الشعاع خود قرار می دهد. به نقل از یو اس تودی، چین از یک دهه گذشته، ذخیره سازی نفت خام استراتژیک را در دستور کار خود قرار داده است؛ اما بزرگی مخازن ذخیره سازی آن همچنان، بصورت محرمانه باقی مانده است.  این در حالی است که با توجه به تصاویر ماهواره ای و نیز برآورده های انجام گرفته از میزان محموله های نفتی ارسال شده به چین، می توان تا حدودی میزان آن را برآورد کرد.  در همین حال شرکت فناوری «سیلیکون ولی» اعلام کرد، انتظار می رود چینی ها ۶۰۰ میلیون بشکه نفت خام تا ماه می سال ۲۰۱۶ میلادی ذخیره کرده باشند که این رقم، بیشترین میزان برآورد از ذخایر نفت خام چین تا کنون محسوب می شود.  همچنین از آن زمان به بعد، میزان انباشت ذخایر نفتی چین روبه افزایش است و احتملا متجاوز از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا باشد که رقم ۶۷۸ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه تا هجدهم ماه گذشته میلادی ثبت شده است.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی شاهد معاملات متعادلی بودیم.در نماد شتوکا که در آخرین روز کاری سرمایه گذار ی توکا فولاد تعداد کمی از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز بدون فروشنده حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان مهعامله شد و در نهایت با افت 2 درصدی به قیمت 714 تومان رسید و پارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای کازرو و ساینا صف خرید های گروه بودند.شپلی بدون تحرک سهامداران حقوقی در حدود 14 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با افت 3 درصدی،  قیمت 52 تومان روز خود را به اتمام رساندو پرحجم ظاهر شد.فارس با 169 واحد مثبت به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 82 درصد خریدار حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در پایان با رشد 3 درصدی ، قیمت 468 تومان روز خودرا به اتمام رساند.در نماد پترول که در اخرین روز کاری مدبران اقتصاد و سرمایه گذاری ایرانیان خریدار بودند با 94 درصد خریدار حقوقی در حدود 7 میلیون جا به جا شد و در انتها با قیمت دیروز 141 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.

مدیرعامل تاپیکو گفت: طرحی که در هفته گذشته تحت عنوان MTO از سوی مدیرعامل شرکت پتروشیمی فارابی مطرح شد طرح جدیدی نیست و همان طرح تبدیل متانول به الفین شرکت پتروشیمی فن‌آوران است.

ارزش صادرات متانول مجتمع های پتروشیمی ایران از ابتدای سال 96 تا پایان مرداد ماه به 498 میلیون دلار رسید.

حدود ۳ کیلومتر از سواحل ماهشهر (پایتخت پتروشیمی) دچار آلودگی نفتی گسترده شده است که تلاش برای پاکسازی آن آغاز شده است.

درگروه پالایشی به جز شزنگ، شپنا و شبهرن بقیه نمادها درحاشیه منفی دادوستد شدند.شپنا با 13 واحد مثبت به عنوان سومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس  تحت حمایتسهامداران حقیقی بیش از 1 میلیارد تومان  معامله شد و در نهایت در محدوده صفر مثبت به قیمت 292 تومان رسید و در صدر گروه قرار گرفت گفتنی است در این نماد صندوق بازنشستگی کشوری ، بیمه کوثر در آخرین روز کاری خریدار بودند.شتران در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 2 میلیون سهم  دادوستد شد و در نهایت درمحدوده صفر منفی به قیمت 276 تومان رسید .در نماد شنفت که در آخرین روز کاری انرژی تدبیر 1میلیون سهم از پرتفوی خود حارج نموده بود امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد که کل  این تعداد در ساعت اولیه بازار در میانگین قیمت 486 تومان به صورت بلوکی انجام شد و در انتها با افت 3 رصدی ،  قیمت 482 تومان روز خود را به اتمام رساند.

در حالی که پس از طوفان هاروی بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا ۴۰ درصد ظرفیت خود را از دست داده است، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا دو هفته دیگر این پالایشگاه تعطیل خواهد شد.

وزیر انرژی آمریکا با برداشت 4.5 میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت به منظور جبران تبعات توفان هاروی موافقت کرد.

 در گروه بانکی بیشتر نمادها در حاشیه صفر تابلو ، یا منفی دنبال شدند. بانک حکمت پس از توضیحات شرکت در خصوص تایید پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۶ ، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 2 تومان ، با افت 11 درصدی با قیمت 100 تومان به تابلوی معاملاتی بازگشت و بدون تحرک سهامداران حقوقی با قیمت 112 تومان به معاملات خود خاتمه داد.

در گروه ساختمانی شاهد معاملات متعادلی بودیم. کرمان پس از اطلاعات دریافتی مبنی بر ارائه اطلاعات تکمیلی در خصوص پیش بینی  ، با رشد چشمگیر 20 درصدی با قیمت 2,0514 تومان به گردونه معاملات بازگشت و تحت حمایت سهامداران حقیقی بیش از 6 میلیارد تومان معامله شد و در پایان با قیمت 2,036 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.

در گروه هتل و رستوران  قرار است روز یک شنبه 12 شهریور 96 ، 15 درصد از سهام هتل بین المللی پارسیان کوثر اصفهان (16.5  میلیون برگ سهم) برای اولین بار در نماد گکوثر به روش ثبت سفارش، در بازار فرابورس عرضه شود .بازه پیشنهادی قیمت از طرف فرابورس درفاصله قیمتی 11,100 ریال تا 12,200 ریال است. حداکثر سهامی که هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند خریداری نماید 300 سهم است. با توجه به موارد بررسی شده و ارزش گذاری صورت گرفته ( به روش سود تقسیمی ارزش هر سهم 5,431 ریال ،  به روش جریان نقد آزاد ارزش هر سهم 5,561 ریال و به روش خالص ارزش دارایی ها ارزش هر سهم 20506 ریال برآورد شده است )  بازه قیمتی به نسبت بالایی پیشنهاد شده است ولی با توجه به دارایی ها و ملک هتل و کوچک بودن سهم و با توجه به روند رو به رشد سود سهم انتظار می رود در سال های آینده سود های بیشتری را محقق نماید در نتیجه سهم در آستانه (بالا) با افزایش تقاضا همراه خواهد شد. که در صورت عرضه سهم در قیمت 12,200 ریال  پی ای سهم برابر با 12مرتبه خواهد شد . اگر تعداد شرکت کنندگان در عرضه اولیه همانند عرضه گذشته باشد میزان نقدینگی مورد نیاز برای هر کد سهامداری در حدود 2،500،000ریال می باشد . مدیرعرضه این شرکت،کارگزاری بورس بهگزین است که پس از عرضه اولیه نیز به عنوان بازارگردان سهم،فعالیت خواهد کرد.این شرکت دو سهامدار اصلی به نام های شرکت هلدینگ سیاحتی و تفریحی پارسیان و بنیاد مستضعفان با مالکیت 51 و 49 درصدی دارد.

۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۴۷
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۸۰۸
کد خبر : ۱,۲۳۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید