اخبار

گزارش بازار بورس، سه شنبه 7 شهریور

گزارش بازار بورس، سه شنبه 7 شهریور
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 239 واحد افزایش یافت و به رقم 83,252 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 133 واحد، فملی با 106 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار

به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  239  واحد افزایش  یافت و به رقم 83,252 واحد رسید. که نمادهای فولاد با 133  واحد، فملی  با 106 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 262  میلیارد تومان رسید که نماد فولاد با رقمی حدود 19 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد افزایش  به رقم 951  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  276 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 8  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . 

مهم ترین اخبار اقتصادی

به نقل از سی ان بی سی، بازارهای آسیایی پس از شلیک موشک کره شمالی از فراز ژاپن غرق شدند ؛ تقاضا برای سرمایه های امن بالا رفت.روز سه‌شنبه پس از شلیک موشک کره‌شمالی، و هجوم سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن، سهام آسیایی سقوط کرد و شاخص‌های امریکا با قیمت پایین‌تری باز شدند.پس از این‌که یک موشک کره‌شمالی در اوایل بامداد سه‌شنبه از فراز ژاپن عبور کرد، شاخص نیکی این کشور ۰.۸۱ درصد کاهش یافت.  نخست‌وزیر ژاپن شینزو آبه در بیانیه‌ای شلیک این موشک را بی‌سابقه و بی‌ملاحظه دانست.

علیرغم آن که کره شمالی موشکی را از روی خاک ژاپن عبور داد، ارزش ین ژاپن بر خلاف انتظار سرمایه گذاران در حال افزایش است. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی،  علی‌رغم این‌که کره شمالی موشک بالستیکی را شلیک کرد که از فراز ژاپن عبور داده شد و نخست وزیر ژاپن این را خطری غیرمنتظره، جدی و بزرگ برای ژاپن تلقی کرد، تاجران و سرمایه‌گذاران همچنان از ین به عنوان یک سرمایه امن استفاده می‌کنند و این باعث شده است ارزش ین افزایش یابد.در معاملات اولیه صبح امروز ارزش ین در برابر دلار افزایش یافت و نرخ برابری آن به ۱۰۸.۳۲ ین در برابر دلار رسید و دلار از سطح ۱۱۱ ین در برابر دلار که در این ماه به آن دست یافته بود فرو نشست.  این در تناقض آشکار با شرایط در کره‌جنوبی، که یکی دیگر از کشورهای است که احتمالا در لیست هدف کره‌شمالی قرار دارد، می‌باشد.در کره‌جنوبی، ون، واحد پولی این کشور، شاهد سقوط قابل توجه خود بود. در معاملات صبح امروز نرخ برابری پول این کشور از ۱۱۱۸ ون در برابر یک دلار قبل از شلیک موشک، به ۱۱۲۷.۵۰ ون در برابر یک دلار رسید.  اما نگرانی‌هایی وجود دارد که اگر جنگ‌های لفظی بین پیونگ‌یانگ و ترامپ محدود نشود ممکن است شرایط بحرانی تر شده و ژاپن به یک هدف تبدیل شود.اما به جای فرار سرمایه از ژاپن، سرمایه‌گذاران ین ژاپن را به عنوان پولی امن در نظر گرفته‌اند.

سرمایه گذاران بورس «وال استریت» آمریکا به دلیل نگرانی از ریسک بالای دلار و وخیم شدن شرایط داخلی بورس ایالات متحده در حال خارج کردن سرمایه های خود هستند. به گزارش خبرنگر مهر به نقل از یو اس تودی،  امریکن بانک اعلام کرد، سرمایه گذاران حاضر در بورس «وال استریت» آمریکا در ۱۰ هفته اخیر بصورت متوالی در حال خارج کردن سرمایه های خود هستند و این موضوع به ریسک بالای دلار به دلیل کاهش ارزش آن در برابر سایر ارزها بخصوص یورو نسبت داده می شود.  در همین حال در طول ۱۰ هفته گذشته مجموع خروج سرمایه از بورس «وال استریت» ۳۰ میلیارد دلار از سوی این بانک آمریکا گزارش شده است که این خروج سرمایه در ۱۳ سال اخیر بی سابقه گزارش می شود.یو اس تودی در گزارش خود آورده، سرمایه گذاران وال استریت در حال سرمایه گذاری در بورس کشورهای نوظهور، اروپا و ژاپن هستند که مجموع سرمایه گذاری در این بورس ها طی ۱۰ هفته اخیر ۳۶ میلیارد دلار گزارش شده است.

در گروه های دیگر چه خبر بود؟

در گروه محصولات شیمیایی شاهد معاملات متعادلی بودیم.در نماد پترول که دیروز مدبران اقتصاد ، پتروشیمی ایرانیان به پرتفوی خود اضافه نموده بودند امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی بیش از 4 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 1 درصدی به قیمت 139 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای شسینا،شتوکا و شپلی صف خریدی های گروه بودند.شپلی در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 56 میلیون سهم دادوستدشد و در انتها با رشد 4 درصدی ، قیمت 54 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد.در نماد زاگرس امروز در بین استقبال سهامداران حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان در محدوده صفر منفی ، قیمت 2,052 تومان خود را برای معملات فردا آماده کرد گفتنی است دیروز در این نماد پارسان و پتروشیمی ایرانیان فروشنده بودند. پتروشیمی زاگرس در مرداد ماه 170 هزار تن متانول به قیمت 11 میلیون ریال فروخته که نرخ فروش محصول 5 درصد از نرخ فروش تیر ماه و حدود 3 درصد از متوسط 5 ماهه بالاتر است. نرخ متوسط فروش مرداد ماه و بودجه شرکت نیز به ترتیب هر تن 11.04 و 10.75 میلیون ریال بوده است. مبلغ فروش 5 ماهه 13,770 میلیارد ریال است که 40 درصد فروش بودجه است.سهامداران شپلی به دو مجمع سالانه ، فوق العاده دعوت شدند تا ضمن تصویب صورت های مالی ، در مورد ماده ۱۴۱ قانون تجارت تصمیم گیری کنند. شنیده میشود که ١٠ درصد ظرفیت خالى پتروشیمى ها به مدار تولید بازگشت و طى سالجارى ظرفیت خالى پتروشیمى ها نصف میشود .

وزیر نفت با اشاره به این که ارزش تولید محصولات پتروشیمی در سال ۷۶ یک میلیارد دلار بود و این رقم در سال ۸۵ به ۲۰ میلیارد دلار رسید، افزود: در صورت همراهی و استفاده از فاینانسهای خارجی ظرف برنامه پنجساله ششم ارزش تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۴۰ میلیارد دلار می‌رسد که عمدتا باید از سرمایه خارجی، فاینانس و صندوق توسعه ملی استفاده کرد.

درگروه پالایشی به جز شبهرن و شپنا بقیه نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند.در نماد شپنا که دیروز مدیریت اهداف فروشنده و بیمه کوثر خریدار این سهم بودند در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت در محدوده صفر مثبت به قیمت 285 تومان رسید و در راس گروه قرار گرفت.شزنگ بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد.شتران در بین استقبال سهامداران حقیقی در حدود 3 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان درمحدوده صفر منفی ، قیمت 269 تتومان به معاملات خود خاتمه داد. پالایش نفت تهران نیز با سرمایه 1.6 هزار میلیارد تومانی در گزارش عملکرد مرداد و 5 ماهه با تولید 12 محصول از جمله انواع بنزین موتور،نفت سفید و ...از مجموع تولید 1.119 میلیون متر مکعبی محصولات،1.2 میلیون متر مکعب معادل 100 درصد آن را در یک ماه به فروش رساند. در نماد شبندر 2 در بازار خرده فروشی 5 میلیون سهم در قیمت 470 تومان بلوک زده شد.شبریز با 93 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 8 میلیار ریالی را رقم زد و در انتها در محدوده صفر منفی ،قیمت 529 روز خود را به اتمام رساند.پالایش نفت تبریز با سرمایه 388 میلیارد تومانی با مجموع 19 محصول تولیدی از جمله بنزین،نفت سفید، نفت گاز و ...از تولید 555 میلیون متر مکعبی کل محصولات توانسته 559 میلیون متر مکعب (معادل 101 درصدی تولید) را در مدت یک ماه به فروش برساند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار با ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان اعلام کرد که از آغاز سال آینده میلادی ساخت نیروگاه هسته ای پاخش در این کشور را با اعطای وام ۱۲ میلیارد دلاری آغاز می کند.

طرح کاهش تولید نفت که با همکاری کشورهای عضو اوپک و غیراوپک اجرا می‌شود در سال ۲۰۱۶ کلید خورد. آنها توافق کردند تولید روزانه را ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. هدف آنها از اجرای این طرح افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی بود.

در گروه فلزی و معدنی با مثبت بودن بازارهای جهانی ، نمادهای وابسته به قیمت های جهانی در این گروه معاملات مثبت تر و پرتقاضاتری داشتند.فولاد با 133 واحد مثبت به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 82 درصد فروشنده حقوقی بیش از 19 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 3 درصدی به قیمت 196 تومان رسید.در نماد فملی که دیروز آتیه اندیشان مس تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود با 82 درصد فروشنده حقوقی در حدود 80 میلیون سهم داوستد شد و در پایان با رشد 4 درصدی ، قیمت 222 تومان به معاملات خود خاتمه داد و با 106 واحد مثبت دومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.کگل تحت حمایت سهامداران حقوقی ارزش معاملات 7 میلیارد تومانی را تجربه کردو در انتها با رشد 3 درصدی ، قیمت 277 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد و با 66 واحد مثبت بر شاخص تاثیر گذار بود.در نماد ومعادن که دیروز صندوق زرین شهر 386 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز در محدوده صفر تابلو کار خود را اغاز کرد و با 63 درصد فروشنده حقوقی در حدود 71 میلیون سهم دادوستد شد ودر پایان با قیمت آخرین معامله 151 تومان ، صف خرید 9 میلیونی به معاملات خود خاتمه داد گفتنی است این نماد در حدود 68 درصد ناو خود معامله شد.میزان 16/75 درصد (شانزده ممیز هفتاد و پنج صدم درصد) سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت ذوب آهن اصفهان در نماد (ذوب4) با قیمت پایه کل 4،500،652،413،240 ریال روز دوشنبه مورخ 13/06/1396 از طریق بازار دوم فرابورس ایران، مورد عرضه قرار می گیرد .محمد شریعتمداری وزیر جدید صمت بعد از ظهر امروز و ساعتی پس از معارفه عازم ذوب آهن اصفهان شد. در این سفر شریعتمداری دیداری با مدیرعامل و سایر مدیران این قدیمی‌ترین شرکت ذوب آهن در ایران‌ خواهد داشت. وزیر صمت‌ همچنین از سایت‌های تولیدی شامل کوره‌های ذوب و خطوط نورد و همچنین طرح‌های توسعه ذوب آهن اصفهان دیدن می‌کند.

اقتصاد نما

۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۰۱
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۷۷۲
کد خبر : ۱,۱۸۲

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید