اخبار

ترامپ با گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به برجام چه می کند؟

یک رسانه آمریکایی با اشاره به نزدیک بودن انتشار گزارش آژانس انرژی اتمی درباره برجام، این پرسش را مطرح کرده اگر آژانس پایبندی ایران را به برجام تائید کند ترامپ با آن چه می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نیویورک تایمز در تحلیلی به قلم «گاردینر هریس» می نویسد : تحلیلگران معتقدند که آژانس بین المللی انرژی اتمی بار دیگر تایید می کند که ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است و این آغاز مشکلات جدید دولت آمریکا خواهد بود.

در ادامه این مطلب آمده است:  مهم نیست که محتوای گزارش چه باشد؛ ترامپ گفته است که انتظار دارد تا ماه اکتبر، نقض توافق از جانب ایران را اعلام کند. وی پیشتر یعنی در ماه ژوئیه به این مطلب افزوده بود که اگر به عهده او بود»۱۸۰ روز پیش عدم پایبندی آن‌ها به توافق را اعلام می‌کرد.

در این میان اما سناتورهای جمهوریخواه از وعده ترامپ برای لغو این توافق ابراز نارضایتی کرده‌اند و مشاوران حوزه امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا هم او را از این کار برحذر داشته‌اند.

نویسنده ادامه می‌دهد: یکی از گزینه‌های پیش روی کاخ سفید این است که اعلام کند ایران توافق را نقض کرده؛ ولی آمریکا همچنان به آن پایبند خواهد بود و تحریم ها را به سرعت بازنخواهد گرداند. در این صورت کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد آیا بار دیگر تحریم های هسته‌ای را علیه ایران اعمال کند یا نه؛ وضعیتی که جمهوریخواهان با وجود نکوهش توافق هسته‌ای در زمان امضایش، تمایلی ندارند که با آن مواجه شوند.

در همین رابطه روز گذشته نیز روزنامه گاردین از فشار کاخ سفید بر نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای جعل سند درباره ایران و تائید عدم پایبندی ا« به برجام گزارش داده بود.

۷ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸
|
تعداد بازدید : ۱,۰۷۸
کد خبر : ۱,۱۶۹

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید