اخبار

گزارش بازار بورس، یکشنبه 5 شهریور

گزارش بازار بورس، یکشنبه 5 شهریور
به گزارش اقتصاد، نما،شاخص کل بورس 12 واحد کاهش یافت و به رقم 82،885 واحد رسید. که نمادهای رمپنا با 49 واحد، حکشتی با 37واحد بیشترین تاثیر ممنفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  12  واحد کاهش  یافت و به رقم 82،885 واحد رسید. که نمادهای رمپنا با 49  واحد، حکشتی  با 37واحد بیشترین تاثیر ممنفی را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 183  میلیارد تومان رسید که نماد فملی با رقمی حدود 4.1 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با .6 واحد کاهش  به رقم 947  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  88.6 میلیارد تومان رسید که نماد زاگرس با رقمی حدود 6.4  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: صورت‌های مالی جدید بانک‌ها باید پس از انجام ۱۶۹ تغییر که ۱۶ مورد آن بنیادین و طبق نظام بانکداری بدون ربا است و همچنین اعمال ۱۰۰ تغییر جزیی، تنظیم و ارایه شود. در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، با عنوان نکاتی پیرامون مرجع تدوین استانداردهای گزارشگری بانک ها آمده است: یکی از وظایف بانک مرکزی بر اساس قانون پولی و بانکی کشور مصوب سال ۱۳۵۱، نظارت بر تاسیس و فعالیت بانک ها و موسسات اعتباری کشور است. لازمه نظارت بانک مرکزی دارا بودن اطلاعات کامل، صحیح و به موقع از عملکرد بانک ها و موسسات اعتباری تحت نظارت است.یکی از مهمترین مجاری تولید اطلاعات توسط بانک ها و موسسات اعتباری، ‌صورت های مالی به روز نیست، اما از آن جهت که توسط موسسات مستقل حسابرسی می شود اطلاعات ارایه شده در آن قابل اعتناست، لذا نحوه تدوین صورت های مالی و نحوه حسابرسی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.بانک مرکزی با هدف تهیه صورت های مالی استاندارد و بهبود گزارشگری در افشای اطلاعات و ایجاد قابلیت مقایسه در صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری و نیز مطابقت حسابداری بانک ها با قانون عملیات بانکی بدون ربا، ‌صورت های مالی نمونه همگرا با استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را به بانک های دولتی، غیردولتی و موسسات اعتباری ابلاغ کرد و کلیه بانک ها موظف شدند صورت های مالی منتهی به پایان سال ۱۳۹۴ خود را بر اساس این صورت های مالی نمونه جدید تنظیم کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، بانکها دست بردار نیستند و هر روز، طرحی نو برای جذب سپرده‌ها درمی اندازند. اکنون هم که دیگر اوضاع متفاوت است و بانک مرکزی با بخشنامه شدیداللحنی، از یازدهم شهریورماه بانکها را مکلف کرده که شرایط را به گونه ای پیش برند که هیچ بانک یا شعبه ای، بالاتر از نرخ مصوب، سود پرداخت نکند. همین بخشنامه کافی است تا بانکها دوباره در مدت زمان تعیین شده، شرایط را به سمت دلخواه خود پیش برند و تا می توانند سپرده جذب کنند.به همین خاطر است که این روزها تا رسیدن به مهلت زمان تعیین شده، از بانکها و برخی شعب، رفتارهای عجیب و غریبی را می توان دید؛ شاید هم عجیب نباشد، چراکه نرخ سود همچنان در بازار دستوری تعیین می شود و بانکها هم البته در یک رقابت منفی با هم، هیچگاه نخواستند که نرخ را به سمت رقابتی شدن پیش برند و تا جایی که ممکن است به فضای تولید و تجارت کشور فکر کنند.اکنون شرایط به گونه ای پیش رفته که بانک مرکزی، باز هم بهترین رویکرد را صدور بخشنامه برای تثبیت نرخ سود بانکی بداند و از همه بانکها بخواهد که التزام عملی لازم را نسبت به اجرای آن داشته باشند؛ به همین دلیل است که برای تطبیق همه شعب بانکی به مفاد این بخشنامه، بانک مرکزی مهلتی چند روزه را اعلام کرد و از سه شنبه هفته گذشته، سی و یکم مردادماه تا شنبه هفته آینده یازدهم شهریورماه به همه بانکها مهلت داد تا زمینه سازی لازم برای کاهش نرخ سود را داشته باشند.این طور بانک مرکزی اعلام کرد که پس از مهلت تعیین شده، دیگر هیچ عذر و بهانه ای از سوی شعب بانکی پذیرفته شده نیست و همه باید نرخ های یکسان را در شعب اعمال کنند؛ حتی این بخشنامه، راه را برای صندوق های سرمایه‌گذاری بانکها که به اعتقاد بانک مرکزی، فرزند ناخلف سیستم بانکی هم هستند، بسته و اعلام کرده که حتی صندوق های قابل معامله در بورس هم، حق افزایش نرخ سود را بالاتر از نرخ های مصوب ندارند.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات مثبت همراه بودند.در نماد زاگرس که دیروز پتروشیمی ایرانیان در حدود 3 میلیون سهم از پرتفوی خود خارج نموده بود امروز با 89 درصد فروشنده حقوقی بیش از 6 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 3 درصدی به قیمت 2,051 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.نمادهای شپارسح،شتوکا،شپارس،شفارا و شیراز صف خریدی های گروه بودند.شپلی با 100 درصد فروشنده حقیقی در حدود 28 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها در محدوده صفر منفی ، قیمت 53 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد.نماد کازرو بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد.در نماد خراسان 2 در بازار خرده فروشی 6,500,000 سهم در قیمت 535 تومان بلوک زده شد. شکلر پس از اعلام تعدیل مثبت 77 درصدی ، با رشد 7 درصدی با قیمت 474 تومان به تابلوی معاملاتی بازگشت و بدون فروشنده حقوقی ، حجم معاملاتی پائین با قیمت 456 تومان روز خود را به اتمام رساند.پارسان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر اصلاح اساسنامه ، ارائه تعدیل منفی 44 درصدی ، متعادل منفی در حاشیه صفرتابلو با قیمت 188 تومان بازگشایی شد این نماد  در بین استقبال سهامداران حقیقی ارزش معاملات 9 میلیارد ریالی را رقم زد و در پایان با قیمت 186 تومان به معاملات خو خاتمه داد.
درگروه پالایشی اکثر نمادها در حاشه منفی دادوستد شدند.در نماد شبندر که همچون روال گذشته بانک رفاه کارگران 5 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 7 میلیون سهم دادوستد شد که 5 میلیون آن در قیمت 472 تومان در سعات پایانی بازار به صورت بلوکی انجام شد این نماد در پایان در محدوده صفر منفی ، همان قیمت معامله بلوکی به کار خود خاتمه دادو در صدر گروه قرار گرفت.شنفت بدون خریدار حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.شبریز با 93 درصد فروشنده حقیقی در حدود 2 میلیون سهم  جابه جا شد و در نهایت با افت 1 درصدی به قیمت 530 تومان رسید.شراز بدون فروشنده حقوقی ، حجم معاملاتی پائین با افت 1 درصدی ، قیمت 1,352 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
به گزارش رویترز، شرکت استات اویل نروژتوافقی را با شرکت انرژی «وای پی اف» آرژانتین برای اکتشاف مشترک منابع نفت و گاز شیل در منطقه ساحلی این کشور آمریکای لاتین به نام «واکا مورتا» امضا کرده است.
گروه استخراج زغال سنگ یکدست قرمز پوش بودند. کشرق پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 2 تومان و توضیحات شرکت در خصوص عدم نیاز به تعدیل پیش بینی سود سال مالی ۹۶ ، آخرین وضعیت معدن زمستان یورت ، با افت 5 درصدی با قیمت 852 تومان بازگشایی شد و بدون تحرک سهامداران حقوقی ، حجم معاملاتی کم با قمیت 866 تومان به معاملات خود خاتمه داد.
حفاری در گروه استخراج نفت گاز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی ، شفاف سازی در خصوص دلایل تغییرات پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/96 و ارائه تعدیل منفی 34 درصدی ، با افت حدودا 12 درصدی با قمیت 270 تومان ریال بازگشایی شد این نماد تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارتومانی را تجربه کرد و در انتها با قیمت 261 تومان روز خود را به اتمام رساند.
در گروه ساختمانی بیشتر نمادها در حاشیه منفی دادوستد شدند. وساخت پس از اعلام تعدیل مثبت 78 درصدی ، کاهش زیان ، متعادل مثبت در حاشیه قیمتی صفرتابلو با قیمت 273 تومان بازگشایی شد و تحت حمایت سهامداران حقیقی ، حجم معاملاتی کم با قیمت 267 تومان خود را بر معاملات فردا آماده کرد.
در گروه سیمانی بیشتر نمادها با افزایش عرضه روبه روبودند. سشرق پس از اعلام تعدیل مثبت 504 درصدی ، با رشد 1.7 درصدی با قیمت 104 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون تحرک سهامداران حقوقی در حدود 3 میلیار دریال دادوستد شد و در انتها با قیمت 103 ومان روز خود را به اتمام رساند.
مرتضی لطفی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره وضعیت صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان از دو سال و نیم گذشته با وجود رکود حاکم بر اقتصاد، به‌ویژه در بخش ساختمان با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است به‌طوری‌که تولید در این بخش از میزان تقاضا پیشی گرفته و بازار داخلی، تنها حدود ۴۰درصد از تولیدات را به خود جذب کرده است.لطفی افزود: در سال‌های دولت هفتم و هشتم، بیش از یک‌هزار میلیون دلار به توسعه صنعت سیمان اختصاص یافت اما پس از آن و در زمان بهره‌برداری از واحدهای جدید، با وجود توافق‌هایی که انجام شده بود و قرار بود نرخ بازپرداخت براساس نرخ زمان پرداخت تسهیلات باشد، نرخ مبادله‌ای مبنا قرار گرفت و بسیاری از واحدهای تولیدکننده سیمان در بازپرداخت این تسهیلات دچار مشکل شدند.

۵ شهریور ۱۳۹۶ ۱۵:۵۳
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۸۸۶
کد خبر : ۱,۱۵۳

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید