اخبار

گزارش بازار بورس، شنبه 4 شهریور

گزارش بازار بورس، شنبه 4 شهریور
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 355 واحد افزایش یافت و به رقم 82,897 واحد رسید. که نمادهای فملی با 119 واحد، فولاد با 93 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  355  واحد افزایش  یافت و به رقم 82,897 واحد رسید. که نمادهای فملی با 119  واحد، فولاد  با 93 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 320  میلیارد تومان رسید که نماد فملی با رقمی حدود 15 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 7 واحد افزایش  به رقم 947  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  137 میلیارد تومان رسید که نماد زاگرس با رقمی حدود 6  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
وزیر نفت با بیان اینکه تا به حال در تاریخ نفت، قراردادی بسته نشده بود که میانگین سنی مذاکره کنندگان آن ۳۰ سال باشد، گفت: الگوی جدید قراردادهای نفتی مقدمه‌ای بر حضور جوانان در صنعت نفت است. بیژن زنگنه، اجرای الگوی جدید قراردادهای نفتی را مقدمه‌ای برای حضور جوانان در صنعت نفت کشور دانست و گفت: در قرار داد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با توتال، نخستین بار در تاریخ صنعت نفت کشور میانگین سنی مذاکره کنندگان ایرانی به ٣٠ سال کاهش یافت.وی افزود: الگوی جدید قراردادهای نفتی با صبر و حوصله من و همکارانم به نتیجه رسید و قراردادی واقعی امضا شد که در کنار آن 10 تا 15 نفر از نیروهای جوان وارد صحنه این قراردادها شدند.زنگنه تصریح کرد: این اولین قراردادی است که توسط جوانان کشور منعقد شده است، تا به حال در تاریخ نفت، قراردادی بسته نشده بود که میانگین سنی مذاکره کنندگان آن را جوانان تشکیل دهند، این نکته بسیار مهمی است، به‌ویژه برای صنعت نفتی که دچار پیری شده و با مشکلاتی مواجه بود، این موضوع برای من درس بزرگی داشت.نخستین قرارداد جدید نفتی در پساتحریم در دوازدهم تیرماه جاری بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم بین المللی به رهبری شرکت نفتی توتال فرانسه برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی از بهره برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد. علی اکبر صالحی، گفت: این طرح مرتبط با ایزوتوپ های پایدار و مجموعه ای از مراکز تحقیقاتی در فردوست که مرحله اولیه آن تا یکی دو هفته آینده به بهره برداری می رسد و افتتاحیه اصلی در 20 فروردین آینده خواهد بود. به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی طرح ایزوتوپ های پایدار با مشارکت ایران و روسیه را رو به پیش دانست و با رد وقفه در اجرای این طرح افزود: قراردادهای این طرح امضا شده است و برای امضای آن گفتگوهای فنی باید انجام می شد و اینگونه نبود که فوری به امضا برسد اینها ابعاد مختلف فنی دارد و کارشناسان ما همه ابعاد آن را درنظر گرفته اند.صالحی اضافه کرد: کارشناسان ما و روسیه بارها به دو کشور سفر کرده اند و پس از بررسی موضوع در نهایت قرارداد، نهایی و امضا شد و اکنون کارها در این بخش به خوبی پیش می رود و حتی در مقایسه با اقداماتی که باید می کردیم جلوتر هستیم.وی گفت: تاسیسات فردو در مقایسه با یکی دو سال پیش بسیار تغییر کرده و بخش قابل توجهش مربوط به ایزوتوپ های پایدار است که باید انجام می دادیم. بخشی از این طرح را باید روس ها انجام دهند و بخش قابل توجهش را خودمان باید انجام می دادیم که به خوبی پیش رفته ایم.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند.در نماد زاگرس که درآخرین روز کاری پارسان و پتروشیمی ایرانیان فروشنده های این سهم بودند در بین استقبال سهامداران حقوقی بیش از 6 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با قیمت آخرین معامله 1,989 تومان ، صف خرید کوچکی به معاملات خود خاتمه داد و با 3 واحد مثبت اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص فرابورس شد.نمادهای شتوکا،خراسان،زاگرس،شخارک،کرماشا،شفارا،شاراک ،پترول ،شفن،شیراز و شپلی صف خریدی های گروه بودند.شپلی تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 35 میبلیون سهم دادوستد شد و در انتها با قیمت آخرین معامله 54 تومان ، صف خرید در حدود 1 میلیونی روز خود را به اتمام رساند و پرحجم ظاهر شد. پلی اکریل ایران بعد از توقف 11 ماه نماد و بازگشایی در 18 اسفند سال گذشته، با نوسان قیمت 80 تا 50 تومانی سهام روبرو شده است.در این میان ، سازمان بورس در مورد آخرین وضعیت اطلاع رسانی "شپلی"357 میلیارد تومانی (بعد از افزایش سرمایه 627 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها )، از عدم ارسال 7 گزارش خبر داده است. در نماد جم 2 در بازار خرده فروشی 5,400,000 سهم در قیمت 760 تومان بلوک منفی زده شد.پترول تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 25 میلیون سهم دادوستد شد که 17 میلیون آن در قیمت 135 تومان به صورت بلوکی انجام شد و در انتها با رشد 5 درصدی به قیمت 135 تومان ، صف خرید در حدود 2 میلیونی روز خود را به اتمام رساند.فسا بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد. شپدیس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده(انتخاب اعضای هیئت مدیره) و ارائه تعدیل مثبت 25 درصدی ، با رشد 3.3 درصدی با قیمت 550 تومان به تابلوی معاملاتی بازگشت و تحت حمایت سهامداران حقیقفی بیش از 7 میلیارد ریال معامله شد و درنهایت با قیمت 554 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
فرماندار بندر ماهشهر به پتروشیمی ها مهلت داد سریعا زمین های بلا استفاده ای که در اختیار آنان است را سامان دهی کنند. وی هشدار داد چنانچه این زمینها که بلا استفاده و تبدیل به بیابان شده و شکل ظاهری شهر را بهم زده است، ساماندهی نشوند از طریق مراجع قضایی از آنان باز پس گرفته می شود.
درگروه پالایشی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.شتران با 90 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیاردتومانی را تجربه کر و در نهایت درمحدوده صفر منفی به قیمت 270 تومان رسید و در راس گروه قرار گرفت.شرانل ح بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.شراز بدون تحرک سهامداران حقوقی ، حجم معاملاتی پائین با افت 2 درصدی ، قیمت 1,374 تومان روز خود را به اتمام رساند.در نماد شبندر که در آخرین روز کاری بانک رفاه کارگران تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 9 میلیارد ریالی را تجربه کرد و در پایان در محدوده صفر منفی ، قیمت 472 تومان روز خودرا به اتمام رساند و همچنین در نماد شبندر 2 در بازر خرده فروشی 5 میلیون سهم در قیمت 473 تومان بلوک مثبت زده شد.
مدیرعامل شرکت زیرساخت فراگیر پالایشی سیراف گفت: ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا ،به عنوان اولویت اول برنامه ملی اقتصاد مقاومتی وزارت نفت در سال 1396 انتخاب شده است.
مدیرعامل بورس انرژی از پذیره نویسی نخستین صندوق پروژه بورسی با همکاری شرکت مپنا در سال جاری خبر داد و گفت: برای عرضه نفت خام در بورس انرژی اقدامات فشرده‌ای بین شرکت ملی نفت و بانک ها در دست پیگیری است که بزودی نتیجه خواهد داد.
به گزارش رویترز، روسیه در ماه ژوئیه نیز جایگاه خود را به عنوان تامین کننده اصلی نفت چین حفظ کرد و صدور محموله های نفتی روسیه به چین در مقطع یاد شده 54 درصد افزایش سالانه داشت.
تولید روزانه نفت نیجریه درماه ژوئیه به نزدیک 2 میلیون بشکه رسید.
رئیس جمهور آمریکا در فرمانی، معاملات اعتباری با دولت ونزوئلا و شرکت ملی نفت این کشور را ممنوع اعلام کرد.نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد: طبق تحلیل های اولیه، این فرمان ترامپ سبب خواهد شد صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا متوقف شود.
در گروه خدمات فنی و مهندسی بیشتر نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند. رمپنا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 16 تومان ، با افت 1.6 درصدی با قیمت 700 تومان بازگشایی شد و با 68 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد ریالی را تجربه کرد و در انتها با قیمت 694 تومن خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
در گروه ساختمانی شاهد معاملات متعادل بودیم. وتوس پس از ارائه تعدیل منفی 89 درصدی ، با رشد حدودا 6 درصدی ، در محدوده قیمتی 260 تومان بازگشایی شد و بدون فرشونده حقوقی ، حجم معاملاتی کم با قیمت 258 تومان به معاملات خود خاتمه داد .وآذر پس از ارائه تعدیل مثبت 104 درصدی ، با رشد 4 درصدی با قیمت 441 تومان به تابلوی معاملاتی بازگشت و با 100 درصد فروشنده حقیقی ، حجم معاملاتی پائین با قیمت 438 تومان روز خود را به اتمام رساند. ثنوسا با توجه به ارائه اطلاعات منتشر شده ، با رشد 2 درصدی با قیمت 151 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون فروشنده حقوقی ارزش معاملات 47 میلیون تومانی را رقم زد و در پایان با قیمت 148 تومان روز خود را به اتمام رساند.
در گروه قندی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند. قنیشا پس از ارائه تعدیل منفی 64 درصدی ، با افت 2 درصدی با قیمت 261 تومان بازگشایی شد و تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 1 میالیارد ریالی را تجربه کرد ودر انتها با قیمت 250 تومان روز خود را به اتمام رساند. قنقش با توجه به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالیانه ، ارائه اطلاعات شفاف سازی منتشر شده ، با رشد 7 درصدی با قیمت 791 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون خریدار حقوقی ، صف خرید کوچکی به معاملات خود خاتمه داد.

۴ شهریور ۱۳۹۶ ۱۶:۲۶
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۷۹۸
کد خبر : ۱,۱۳۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید