اخبار

گزارش بازار بورس، سه شنبه 31مرداد

گزارش بازار بورس، سه شنبه 31مرداد
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 297 واحد افزایش یافت و به رقم 82,372 واحد رسید. که نمادهای فملی با 92 واحد، کچاد با 56 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  297  واحد افزایش  یافت و به رقم 82,372 واحد رسید. که نمادهای فملی با 92  واحد، کچاد  با 56 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 333  میلیارد تومان رسید که نماد ومعادن با رقمی حدود 10 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 7 واحد افزایش  به رقم 936  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  60 میلیارد تومان رسید که نماد ارفع با رقمی حدود 4  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، درحالی‌که چشم‌ها به تحولات کره معطوف شده است، بازارهای آسیا به هم پیچید و دلار تثبیت شد؛ این در حالی است که وقتی که توجه سرمایه‌گذاران به سوی نشست سالانه فدرال رزرو در جکسون هول در آخر هفته چرخید، شاخص‌های سهام آسیا به هم پیچیده شده است.نیکی ژاپن افت ۴  روزه خود را ادامه داد و ۰.۱۱ درصد دیگر پایین‌تر آمد. در کره اما کوسپی ۰.۳۷ درصد افزایش داشت و ترس‌های ایجاد شده سرمایه‌گذارارن پس از شروع مانور نظامی آمریکا-کره جنوبی در روز دوشنبه را کنار زد. در چین هم شاخص‌های بزرگ بازار بالا و پایین شدند؛ در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌سنگ  ۱.۰۴ درصد رشد کرد درحالی‌که شاخص ترکیبی شانگ‌های تنها ۰.۱۵ درصد رشد داشت و و شاخص ترکیبی شنزن هم ۰.۰۸۵ درصد کاهش داشت تا دقیقا چسبیده به خط صاف مبادله شود.شاخص دلار پس از این که در جلسه تبادل شبانه کاهش یافت و در رقم ۹۲.۹۹۷ بسته شد امروز با اندکی افزایش در ۹۳.۱۷۳ تثبیت شد. دلار اندکی هم در برابر ین افزایش یافت و پس از این که دیشب در رقم ۱۰۸.۸۶ ین بسته شدف امروز در به نرخ ۱۰۹.۲۶ ین رسید.فراتر از تحرکات مالی، با ادامه مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی، بازار چشم خود را به تحولات شبه‌جزیره کره چشم دوخته است. علی‌رغم کاهش تعداد پرسنل آمریکایی در این مانور که به صورت سالیانه برگزار می‌شود، کره شمالی اعلام کرده است که این تحرکات بسیار بی‌ملاحظه هستند.
به نقل از اسپوتنیک، یک گزارش محرمانه سازمان ملل که به دست آژانس خبری کایودو رسیده است نشان می‌دهد که کره شمالی برای جلوگیری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که هدف آن محدود کردن برنامه اتمی و موشکی این کشور است، شروع به صادرات زغال‌سنگ به کشورهای جنوب شرقی آسیا کرده است. در این گزارش آمده است که پس از تعلیق واردات زغال‌سنگ کره شمالی توسط چین، که مصرف کننده اصلی زغال سنگ کره شمالی بود، در ماه فوریه، پیونگ‌یانگ برای زغال‌سنگ خود در سایر کشورها شامل مالزی و ویتنام بازار پیدا کرد.در این گزارش اشاره شده است که کره شمالی تقریبا به صادرات تمام کالاهایی که توسط تحریم‌ها منع شده‌اند ادامه می‌دهد و بنابراین از ماه فوریه تا به حال حداقل به درآمد ۲۷۰ میلیون دلاری هم رسیده است.این سند اضافه می‌کند که جامعه بین‌الملل تا به حال در محدود کردن تامین مالی برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی ناکام مانده است و تمام پروسه‌هایی که با هدف مجبور کردن کره شمالی به دست کشیدن از برنامه ساخت سلاح‌های کشتار جمعی خود ایجاد شده بود با سهل‌انگاری در اجرای تحریم‌های موجود و تکامل تکنیک‌های دور زدن تحریم‌ها توسط پیونگ‌یانگ، تضعیف شده‌اند.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی شاهد معاملات متعادلی بودیم. در نماد شلعاب که دیروز 3 تا سهامدار حقیقی درصدی تعدادی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 2 درصدی به قیمت 455 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گره شد.نمادهای فسا و کازرو صف خرید یهای گروه بودند.شپلی بدون تحرک سهامداران حقوقی در حدود 14 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با افت 2 درصدی ، قیمت 50 تومان به معاملات خود خاتمه داد.زاگرس تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 2 میلیارد تومانی را رقم زد و در پایان در محدوده صفر مثبت ، قیمت 1,849 تومان روز خود را به اتمام رساند و پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.   
 معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به این که فضا برای توسعه این صنعت در همه ابعاد مهیا شده است، گفت: افزون بر تامین کامل نیاز داخل در سال‌های آینده، افزایش خیره‌کننده صادرات انواع محصولات پلیمری و شیمیایی رقم خواهد خورد.
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از افزایش 2 میلیارد دلاری درآمد و ارزش تولید محصولات تولیدی در مجتمع های تابعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اجرای طرح‌های رفع گلوگاه‌ها و موانع تولید خبر داد.
درگروه پالایشی اکثر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند.در نماد شبندر که دیروز طبق روال گذشته بانک رفاه کارگران 4 میلیون سهم  ، صندوق زرین شهر 3 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه نموده بودند این نماد امروز تحت حمایت سهامداران حقوقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و درنهایت در محدوده صفر منفی به قیمت 470 تومان رسید ، درصدر گروه قرار گرفت.شنفت بدون خریدار حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.در نماد شپنا 2 در بازار خرده فروشی 200 میلیون سهم در قیمت 302 تومان بلوک مثبت زده شد.شبریز در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و با 66 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 ملیلیارد تومانی را تجربه کرد و در انتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 540 تومان روز خود را به اتمام رساند.شتران با 89 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را رقم زدو در نهایت در محدوده صفر منفی ، قیمت 271 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
حمید رضا عراقی؛ معاون وزیر نفت از افزایش مقاصد صادراتی گاز ایران خبر داد و گفت: میزان صادرات گاز ایران به 42میلیون مترمکعب در روز رسیده است. 
به نقل از رویترز، اسام المرزوق به تلویزیون کویت گفت: اوپک در نشست ماه نوامبر تصمیم خواهد گرفت که توافق کاهش تولید را تمدید کند یا به آن پایان دهد.وی افزود: میزان ذخایر نفت در طی هفته های اخیر بیش از حد انتظار کاهش یافته است.بنابر این گزارش، اوپک و متحدانی از جمله روسیه، توافق کرده اند تا پایان ماه مارس 2018، میزان تولید روزانه نفت را به میزان 1.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.اما این کاهش تولید نتوانسته قیمت نفت را بالا ببرد. زیرا تولید نفت شیل آمریکا، افزایش تولید کشورهای معاف از توافق کاهش تولید یعنی نیجریه و لیبی و تبعیت ضعیف از توافق در طی ماه های گذشته، مانع از مهار مازاد عرضه در بازار نفت شده است.
در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها در حاشیه مثبت دادوستد شدند.با توجه به افزایش قیمت جهانی مس ، فملی با 92 واحد مثبت به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 73 درصد فروشنده حقوقی بیش از 6 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 4 درصدی به قیمت 200 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد همچنین در نماد فملی 2 در بازار خرده فروشی 35 میلیون سهم در قیمت 193 تومان بلوک زده شد.نمادهای فوکا،فافزا ، میدکو و فایرا صف خرید های های گروه بودند.فولاد با 72 درصد فروشنده حقوقی در حدود 37 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با رشد 1 درصدی ،  قیمت 182 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد، این نماد با 47 واحد مثبت چهارمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.ارفع با 79 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 4 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در پایان با رشد 4 درصدی ، قیمت 358 تومان روز خود را به اتمام رساند.
مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدروگفت:سال قبل ۶ میلیون تن فولاد صادرات داشتیم که پیش‌بینی ما برای امسال رشد ۲۰ درصدی است. صادرات فولاد امسال می‌تواند به حدود ۸ میلیون تن برسد.در سه ماه نخست امسال رشد ۸ درصدی صادرات فولاد توسط شرکت‌های بزرگ رقم خورد.رکود در بازار داخلی مانع رشد شتابان در مصرف داخلی فولاد می‌شود و به همین علت برنامه‌ریزی برای صادرات از الزامات توسعه صنعت فولاد است. گفتنی است براساس آمار انجمن فولاد مصرف ظاهری فولاد خام و محصولات فولادی نیز رشد داشته و به ترتیب هر یک ۳ درصد و ۱۴ درصد افزایش را شاهد بودند.با این حال در بخش آهن اسفنجی افت ۵ درصدی مصرف دیده شد و مصرف از ۷ میلیون و ۳۰۹ هزار تن در ۴ ماهه نخست پارسال به ۶ میلیون و ۹۴۱ هزار تن در ۴ ماهه ابتدایی امسال رسید.
در گروه استخراج کانه های فلزی اکثر نمادها با رشد قیمتی مواجه شدند.ومعادن با 48 واحد مثبت به عنوان سومین سهم تاثیر گذر بر شاخص بورس با 77 درصد فرشونده حقوقی بیش از 10 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با رشد 4 درصدی به قیمت 141 تومان رسید و در صدر گروه قرار گرفت، همچنین در نماد ومعادن 2 در بازار خرده فروشی 20 میلیون سهم در قیمت 138 تومان بلوک مثبت زده شد.نمادهای کچاد،کچادح،کمنگنز صف خریدی های گره بودند. تکنار پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام، با رشد چشمگیر 13 درصدی با قیمت 619  تومان بازگشایی شد و با 83 درصد خریدار حقیقی بیش از 1میلیارد  تومان معامله شد و در نهایت با قیمت 582 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.کگل با 86 درصد فروشنده حقوقی در حدود 36 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با رشد 2 درصدی ، قیمت 249 تومان به معاملات خود خاتمه داد و با 41 واحد مثبت پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.کچاد با 57 واحد مثبت به عنوان دومین سهم تاثیر گذار برشاخص بورس تحت حمایت سهامداران حقوقی ارزش معاملات 7 میلیارد تومانی را رقم زد این نماد با قیمت آخرین معامله 155 تومان ، صف خرید در حدد 1 میلیونی خود را برای معاملات فردا آماده کرد.در جلسه صبح یکشنبه ۲۸ مرداد ماه که در محل سازمان حفاظت از محیط زیست برگزار شد، شورای تخصصی، رای به انجام اکتشافات مقدماتی در آنومالی D19 داد. آنومالی D19 در فاصله ۳۰ کیلومتری معدن کنونی چادرملو واقع شده که با توجه به روبه پایان بودن ذخیره این معدن تا ۵ تا ۶ سال آینده، بهره‌برداری از معدن D19 برای ادامه فعالیت‌های مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو بسیار حیاتی است.
قرارداد ژانویه سنگ آهن در بورس دالیان نسبت به پنجشنبه گذشته ۳.۹ دلار رشد داشت و میلگرد در بورس شانگهای نیز ۱۳ دلار بالا رفت. البته بیلت در بازار چین تا ۶ دلار افت قیمت داشت در حالی که سه روز قبل آن صعودی بود.پیش بینی کاهش عرضه فولاد در سپتامبر بر جو بازارهای فولاد و سنگ آهن اثر مثبتی داشته است. ظاهرا تعدادی از نوردکاران چینی در استان تانگشان نمی توانند طبق برنامه قبلی تا اول سپتامبر در خطوط و تولید خود مصرف زغال سنگ را به گاز طبیعی تغییردهند از این رو باید موقتا خطوط تولید را تعطیل کنند. در استان هبی نیز کارخانه هایی که موفق نشوند با محدودیت های زیست محیطی هماهنگ شوند باید تولید را موقتا تعطیل کنند. در واقع محدودیت تولید فولاد عامل اصلی حرکت سنگ آهن است.

۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۴۵
|
تعداد بازدید : ۱,۸۹۸
کد خبر : ۱,۱۱۳

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید