اخبار

گزارش بازار بورس، یک شنبه 29 مرداد

گزارش بازار بورس، یک شنبه 29 مرداد
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس 61 واحد افزایش یافت و به رقم 82,016 واحد رسید. که نمادهای شتران با 12 واحد، کگل با 12 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  61  واحد افزایش  یافت و به رقم 82,016 واحد رسید. که نمادهای شتران با 12  واحد، کگل  با 12 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 145  میلیارد تومان رسید که نماد کبافق با رقمی حدود 3 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 3 واحد افزایش  به رقم 923  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  77 میلیارد تومان رسید که نماد سرچشمه با رقمی حدود 2  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
از میان 290 نفر نماینده مجلس، 288 نفر در زمان رای گیری برای وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در صحن علنی مجلس حاضر بودند. این به معنی غیبت تنها 2 نماینده در این جلسه سرنوشت ساز بود. این در حالی است که چهارسال پیش در چنین روزی 284 نماینده مجلس حاضر بودند و تنها با غیبت 5 نفر جلسه رای اعتماد به وزرای کابینه یازدهم برگزار شد.از میان 17 وزیر پیشنهادی حجت الاسلام حسن روحانی برای دومین دولتش، 16 نفر رای اعتماد گرفته و تنها یک نفر با کارت زرد مجلس روبرو شد. وزیر نیرو تنها وزیری بود که از حضور در دولت دوازدهم بازماند.در میان وزرای تایید شده، امیر حاتمی وزیر دفاع با 261 رای بالاترین رای اعتماد را از نمایندگان گرفتند و بیطرف با 133 رای کمترین رای را کسب کردند.علی لاریجانی از حضور نمایندگان و وقتی که برای بررسی اعضای کابینه دوازدهم گذاشته بودند تشکر و ابراز امیدواری کرد که وزرا با این پشتوانه به خدمت بپردازند.
به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، طرح توزیع سهام عدالت از سال ۸۵ تاکنون در کشور در حال اجرا است و بر اساس قانون تا کنون درصدهای متفاوتی از سهام ۶۰ شرکت در سبد سهام عدالت تحت عنوان شرکتهای سرمایه‌پذیر قرار گرفته است.همچنین بر اساس طرح توزیع سهام عدالت یک میلیون تومان از سهام این شرکت‌ها به این شرط به مشمولان داده شده است تا در مدت ۱۰ سال از محل سود سالانه این سهام، اقساط آن تسویه شود.از این رو در پایان مدت ۱۰ ساله پرداخت و تسویه اقساط، مطابق قانون از امسال سود سال مالی ۹۵ شرکتهای سرمایه‌پذیر به صورت نقدی به مشمولان پرداخت خواهد شد.بر این اساس تاکنون از ۶۰ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت کار قیمت‌گذاری قطعی ۴۹ شرکت انجام شده که از این تعداد ۴۶ شرکت به مجمع رفته‌اند و از میان شرکتهای به مجمع رفته نیز ۳۰ شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و ۱۶ شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.همچنین تا به امروز سود تقسیمی مجامع ۳۰ شرکت متلعق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان ۳۳۴۵ میلیارد تومان برآورد شده است که قرار است با دریافت سودهای تقسیمی مجامع شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت، این سود مطابق ارزش سهام مشمولان، میان آنها تقسیم شود.بر این اساس وضعیت سوددهی یا زیان هر یک از این شرکتها بر سود تقسیمی میان سهامداران عدالت و ارزش نهایی سهام هر یک از مشمولان اثرگذار است .
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند.در نماد پترول که دیروز مهرآیندگان و پتروشیمی ایرانیان هر کدام 2 میلیون سهم به پرتفوی خود اضافه نموده بودند امروز در محدوده صفر تابلوکار خود را اغاز کرد و با 92 درصد خریدار حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد ، در نهایت این نماد در محدوده صفر مثبت به قیمت 127 تومان رسید و در صدر گروه فرار گرفت.نمادهای شفارا و شلعاب صف خریدی های گروه بودند.پاکشو با 11 واحد مثبت به عنوان ششمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس بدون فرشونده حقوقی در حدود 1 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با رشد 3 درصدی ، قیمت 1,409 تومان به معاملات خود خاتمه داد و درتبه بعد از پترول قرار گرفت.شکلر بدون فرشونده حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد.شپلی تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 4 میلیارد ریالی را تجربه کرد و در انتها در محدوده صفر منفی ، قیمت 51 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد. شصفها با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر عدم اظهار نظر حسابرس نسبت به صورت های مالی 6 ماهه منتهی به 31/06/1395 متوقف شد.
مدیرعامل پتروشیمی ایلام فرهاد دانشی ممقانی گفت:فرایند تولید متوقف نمی شود و رایزنی های مستمر برای تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام همچنان ادامه دارد.
گروه پالایشی با افزایش عرضه همراه بودند.شبریز تحت حمایت سهامداران حقیقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و درنهایت در محدوه صفر مثبت به قیمت 565 تومان رسید وپرازش ترین سهم گروه شد. شپاسح بدون تحرک سهامداران حقوقی تنها نماد صف فروشی گروه شد.شتران با 13 واحد مثبت به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 86 درصد فرشونده حقیقی در حدود 8 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها با رشد 1 درصدی ، قیمت 277 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد.شپنا در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و با 76 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را رقم زد و در پایان در محدوده صفر منفی ، قیمت 290 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد و با 6 واحد منفی بر شاخص تاثیر گذاشت.
زنگنه با ۲۳۰ رای از مجلس رای اعتماد گرفت و برای چهار سال دیگر وزیر نفت ماند.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اعلام کمک به دولت و اولویت‎ها،گفت:پروژه‎های گازی و پالایشگاه‎های بزرگی در حال ساخت است.
به گزارش شانا، امیرحسین زمانی نیا در گفت‌وگو با خبر رادیو درباره صادرات نفت ایران به روسیه اظهار کرد: قرارداد فروش ۱۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه حدود ۲ تا سه ماه پیش نهایی شد که امیدواریم از اواخر ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر خرید نفت خام روسیه از ایران آغاز شود.وی با بیان این که پول فروش نفت ایران به روسیه با یورو دریافت می‌شود، تصریح کرد: ۵۰ درصد از ارزش محموله‌های صادراتی یاد شده، به صورت نقد به ایران پرداخت می‌شود و بقیه آن نیز برای تأمین مالی واردات کالاهای روسی مورد نیاز ایران، هزینه خواهد شد.
در گروه بانکی به جز وخاور بقیه نمادها در حاشیه مثبت دادوستد شدند. وبملت پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی ، عمومی عادی به طور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضاءهیئت مدیره و ارائه اطلاعات منتشر شده ، افشای اطلاعات در مورد فروش برج جام  ، متعادل مثبت در حاشیه قیمتی صفر تابلو با قیمت 103 تومان بازگشایی شد و تحت حمایت سهامداران حقوقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد و در انتها با همان قیمت بازگشایی به معاملات خود خاتمه داد.بانک تجارت هم برای روزهای بعد آماده حضور در بورس می شود اما بانک صادرات وارد چهاردهمی ماه غیب خودخواست شده است.
در گروه غذایی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه بودند. غالبر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه ، تقسیم سود نقدی به مبلغ 25 ریال ، با افت 2.9 درصدی با قیمت 224 تومان بازگشایی شد و بدون خریدار حقوقی ،حجم معاملاتی کم با قیمت 221 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.
در گروه ماشین آلات و دستگاه‌های برقی اکثر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند. بکام پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه(تقسیم سود نقدی به مبلغ 1 تومان) ، توضیحات شرکت در خصوص فسخ قرارداد فروش زمین ، موضوع ساخت مجتمع تفریحی ، ارائه تعدیل منفی 19 درصدی ، با رشد 9.4 درصدی با قیمت 285 تومان به تابلوی معاملاتی بازگشت و تحت حمایت سهامداران حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد ریالی را تجربه کرد و در پایان با قیمت آخرین معامله 270 تومانی ، صف فروش در حدود 2 میلیونی روز خود را به اتمام رساند. 
در گروه خودرو و ساخت قطعات بیشتر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند.خبهمن پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه(تقسیم سود نقدی به مبلغ 20 تومان) و عمومی فوق العاده مبنی(تصویب افزایش سرمایه  97% ( 4,593,239 میلیون ریال معادل 90% از محل سود انباشته و 336,761 میلیون ریال معادل 7% از محل اندوخته) و ارائه تعدیل مثبت 7 درصدی ، با رشد 3.4 درصدی با قیمت 100 تومان به گردونه معاملات بازگشت و تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 11 میلیون سهم دادوستد شد و در پایان با قیمت 99 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.نمادهای تشتاد،خپویش و خفنر صف خریدی های گروه بودند.خزامیا با 96 درصد خریدار حقیقی بیش از 1 میلیارد تومان معامله شد ودر انتها با همان قیمت دیروز(74 تومان) خود برای معاملات فردا آماده کردو در راس گروه قرار گرفت.
حمیدرضا نظارتی زاده، رایزن بازرگانی و اقتصادی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کراچی، در راس هیئتی اقتصادی از دفتر اتحادیه تولید کنندگان قطعات و لوازم جانبی خودروی پاکستان (پاپم) بازدید کرد تا در خصوص امکان سرمایه گذاری های مشترک بین شرکت های خودروسازی ایرانی و پاکستانی رایزنی هایی را صورت دهد.در این دیدار، نظارتی زاده از اعضای اتحادیه تولید کنندگان قطعات و لوازم جانبی خودروی پاکستان که علاقمند به هر کدام از شاخه های تکنولوژی و خواهان اشتراک گذاری و همکاری با قطعه سازان ایرانی هستند خواست تا درخواست های خود را ارائه دهند.

۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۴۳
وب سایت اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۹۲۶
کد خبر : ۱,۰۸۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید