اخبار

گزارش بازار بورس، شنبه 28 مرداد

گزارش بازار بورس،  شنبه 28 مرداد
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس 213 واحد افزایش یافت و به رقم 81,954 واحد رسید. که نمادهای شتران با 47 واحد، شبندر با 46 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما، شاخص کل بورس  213  واحد افزایش  یافت و به رقم 81,954 واحد رسید. که نمادهای شتران با 47  واحد، شبندر  با 46 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 273  میلیارد تومان رسید که نماد فایرا با رقمی حدود 13 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 1 واحد افزایش  به رقم 920  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  77 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 3  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
ترامپ پس از استعفای مدیران ارشد اجرایی به دنبال قضایای شارلوتزویل، انجمن مشاوران تجاری را منحل کرد. به نقل از ان‌بی‌سی‌نیوز، رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که به دنبال استعفای رهبران تجاری از انجمن مشاوران تجاری در پی سخنان ترامپ درباره موضوع خشونت در شارلوتزویل، هم انجمن تولیدکنندگان و هم شورای استراتژی و سیاست‌گذاری را منحل می‌کند.ترامپ توییت کرد: به جای این که تاجران انجمن تولیدکننگان و شورای استراتژی و سیاست‌گذاری را تحت فشار قرار بدهم، تصمیم گرفتم هر دو را منحل کنم. از همه شما متشکرم.این تصمیم پس از این گرفته شد که ترامپ در سخنانی در مورد خشونت‌های نژادپرستانه شارلوتزویل هر دو طرف را مقصر اعلام کرده و با انتقادهای شدیدی روبرو شد و پس از آن ۸ نفر از رهبران تجاری از شورای مشاوران او استعفا دادند.کن فرایزر، مدیر اجرایی ارشد غول صنعت داروسازی، مرک، که اولین کسی بود که در روز دوشنبه انجمن تولید کنندگان را ترک کرد گفت: رهبران آمریکا باید به ارزش‌های اساسی ما احترام بگذارند و دشمنی، تعصب، و برتری جویی گروهی را آشکارا و به وضوح نفی کنند. ترامپ چند دقیقه بعد در توئیتر به دنبال تلافی برآمد و نوشت: حالا که کن فرایزر و مرک فارما از انجمن تولیدکنندگان رییس‌جمهور استعفا داده‌اند، او وقت بیشتری خواهد داشت تا قیمت‌های دارو که به‌شکلی ناعادلانه بالا است را کاهش دهد.
تحلیلگران اقتصادی سیتی بانک اعلام کردند که قیمت نفت تا ۵ سال آینده در صورت کاهش تولید نفت لیبی و نیجریه به ۷۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. به نقل از سی ان بی سی، سیتی بانک آمریکا در تازه ترین پیش بینی خود از چشم انداز قیمت نفت اعلام کرد در صورت کاهش مجدد تولید نفت نیجریه ولیبی قیمت نفت به بیش از ۷۰ دلار در هر بشکه تا سال ۲۰۲۲ میلادی خواهد رسید و اگر عرضه با اختلال مواجه شود؛ یعنی نفت خام بیشتری روانه بازار شود، شاهد سقوط قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود.  سیتی بانک، قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا را در ۵ سال آینده بین ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه اعلام کرد؛ این در حالی است که پیش از این رقم ۴۰ تا ۶۵ دلار را در ماه فوریه سال جاری میلادی برآورد کرده بود.همچنین کارشناسان اقتصادی این بانک معتقد هستند که این قیمت با توجه به کاهش بیشتر عرضه یا روند نزولی آن می تواند با شوک روبرو شود.بر همین اساس پیش بینی سیتی بانک برای نفت آمریکا بین سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ میلادی بین ۴۰ تا ۵۵ دلار و این رقم تا سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰ تا ۶۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش خواهد یافت.  البته این بانک آمریکایی، سیر صعودی قیمت نفت را تا سال ۲۰۲۲ میلادی دارای یک روند افزایشی ملایم می داند. تحلیلگران سیتی بانک معتقد هستند که بازار نفت طی سال های اخیر در سطح بالایی دچار اختلال عرضه شده است.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند.در نماد پاکشو که در آخرین روز کاری رستورانهای زنجیره ای گل فوده تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 3 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با قیمت آخرین معامله 1,407 تومان ، صف خرید کوچکی به معاملات خود خاتمه داد و پرارش ترین سهم گروه شد.نمادهای شفارا، شلعاب و پاکشو صف خریدی های گروه بودند.شپلی بدون تحرک سهامداران حقوقی در حدود 15 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها در محدوده صفر مثبت به قیمت 52 تومان رسید و پرحجم ظاهر شد.در نماد جم 2 در بازار خرده فروشی 95,900,000 سهم در قیمت 789 تومان بلوک زده شد.در نماد پترول که در آخرین روز کاری مدبران اقتصاد و گروه پتروشیمی ایرانیان خریدار بودند امروز با 92 درصد خریدار حقیقی ارزش معاملات 1 میلیاردتومانی را تجربه کرد و در پایان با رشد 1 درصدی ، قیمت 127 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد. پارسان جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص اصلاح اساسنامه متوقف شد.
پتروتحلیل-رئیس هیئت مدیره شرکت پتروشیمی پردیس از بهره برداری از فاز 3 این مجتمع (طرح اوره و آمونیاک) در هفته آینده خبر داد.
پتروتحلیل- وزیر نفت با صدور دستوراتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواستار احداث یک طرح جدید پتروشیمی در فیروزآباد با اولویت مدیریت مصرف آب در این منطقه شده است.
بعد از قطعی یک ماهه‌ خوراک پتروشیمی ایلام، ۱۵ تن خوراک اتیلن در ساعت به پتروشیمی ایلام اختصاص یافت اما قرار است که دوباره تحویل خوراک به این مجتمع متوقف شود.
درگروه پالایشی به جز شراز،شسپا و شبهرن بقیه نمادها در حاشیه مثبت دادوستد شدند. انتشار عملکرد ۳ ماهه پالایشگاه بندرعباس به همراه رشد قیمت نفت و اثر گذشته تعدیل سود، منجر به اقبال سهام پالایشگاه ها شد.شتران با 48 واحد مثبت به عنوان اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس تحت حمایت سهامداران حقیقی بیش از 10 میلیارد تومان معامله شدو در نهایت با قیمت آخرین معامله 276 تومان ، صف خرید 1 میلیونی به معملات خود خاتمه داد و در صدر گروه قرار گرفت.شبریز با 74 درصد خریدار حقیقی در حدود 13 میلیون سهم دادوستد شد و در نهایت با رشد 5 درصدی با قیمت 564 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد و با 24 واحد مثبت پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.نمادهای شبریز و شتران با صف خرید بسته شدند.در نماد شبندر که در آخرین روز کاری بانک رفاه کارگران تعداد کمی به پرتفوی خود اضافه نموده بود امروز در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و تحت حمایت سهامداران حقوقی ارزش معاملات 5 میلیارد تومانی را تجربه کردو درپایان با رشد 3 درصدی به قیمت 474 تومان رسید و با 47 واحد مثبت دومین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد. پالایشگاه بندرعباس که در عملکرد 12 ماهه سال قبل، سود هر سهم را حدود 19 درصد افزایش داده و از 628 به 746 ریال رسانده بود، برای سه ماه سال جاری هم اعلام کرد 35 درصد معادل 257 ریال از سود پیش بینی شده 731 ریالی را محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از هزار و 253 درصد افزایش نشان می دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که شرکت اینپکس ژاپن برای مشارکت در توسعه میدان نفتی آزادگان ابراز تمایل کرده است.
به گزارش وزارت نفت به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: ایران ممکن است در یک ماه آینده در قالب برنامه مبادله نفت با کالا، صادرات نفت به روسیه را آغاز کند.
بر اساس اعلام اوپک، هر بشکه سبد نفت این سازمان دیروز (جمعه) به طور متوسط به بهای 48 دلار و هفت سنت معامله شد که کمترین قیمت از 25 ژوئیه (سوم مرداد) است.
در گروه فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط شاهد معاملات متعادلی بودیم. نماد معاملاتی بورس پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه(تقسیم سود نقدی به مبلغ 5 تومان ) و ارائه اطلاعات منتشر شده درخصوص آخرین وضعیت ساختمان سعادت آباد ، با افت 4.7 درصدی با قیمت 400 تومان به گردونه معاملات بازگشت و بدون تحرک سهاکداران حقوقی . حجم معاملاتی کم با قیمت 383 تومان به معاملات خود خاتمه داد.
در گروه فلزات اساسی با توجه به افزایش قیمتهای جهانی فلزات بیشتر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند.فایرا در بین استقبال سهامداران حقیقی بیش از 13 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت این نماد با قیمت آخرین معامله 90 تومان ، صف خرید در حدود 37 میلیونی به معاملات خود خاتمه داد و در صدرگروه قرار گرفت.شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در نماد «وتوصا» 780 میلیون برگه سهم از شرکت آلومینیوم ایران در نماد «فایرا» را به ارزش هر برگه سهم 861 ریال برای فروش آگهی کرد.این عرضه که 12 شهریور انجام خواهد شد به صورت یکجا و نقد خواهد بود.با توجه به آنکه بهای تمام شده هر برگه سهم از فایرا در صورت های مالی وتوصا 500 ریال درج شده است ، در صورت واگذاری بلوک 780 میلیون برگه سهمی فایرا به قیمت پایه 861 ریال ، وتوصا 28 میلیارد و 158 میلیون تومان سود خواهد کرد . به عبارتی سود هر سهم وتوصا پس از این معامله 148 ریال افزایش می یابد.فملی با 15 واحد مثبت به عنوان هفتمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس با 76 درصد فروشنده حقوقی ارزش معاملات 6 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در انتها در محدوده صفر مثبت به قیمت 190 تومان رسید.نمادهای فاسمین،کیمیا،فباهنر،فرآور،فایرا ،فسپا،فپنتا و فسرب صف خریدی های گروه بودند.فولاد تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 25 میلیون سهم جا به جا شد و در پایان با رشد 1 درصدی ، قیمت 179 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد این نماد با 40 واحد مثبت سومین سهم تاثیر گذاربر شاخص بورس شد و همچنین درنماد فولاد 2 در بازار خرده فروشی 30 میلیون سهم در قیمت 178 تومان بلوک زده شد.

اقتصاد نما

۲۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۲۲
اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۹۰۱
کد خبر : ۱,۰۶۶

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید