اخبار

گزارش بازار بورس، سه شنبه 24 مرداد

گزارش بازار بورس، سه شنبه 24 مرداد
شاخص کل بورس 36 واحد افزایش یافت و به رقم 81,696 واحد رسید. که نمادهای فایرا با 73 واحد، پترول با 28 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند

 گزارش بازار بورس،سه شنبه 24 مراد 96

نیم نگاهی به بازار
به گزارش اقتصاد نما،شاخص کل بورس  36  واحد افزایش  یافت و به رقم 81,696 واحد رسید. که نمادهای فایرا با 73  واحد، پترول  با 28 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند.  ارزش معاملات در این بازار به رقم 139  میلیارد تومان رسید که نماد خاهن با رقمی حدود 6 میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود . در بازار فرابورس شاخص کل با 0.1 واحد کاهش  به رقم 918  واحد رسید. ارزش معاملات در این بازار به رقمی بالغ بر  103 میلیارد تومان رسید که نماد ذوب با رقمی حدود 2  میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود .
مهم ترین اخبار اقتصادی
مجلس شورای اسلامی صبح امروز جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را آغاز کرد. وسپس‌جمهور پس از معرفی کابینه و سخنرانی در صحن علنی مجلس به دفاع از وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم پرداخت. پس از دفاع رییس جمهور از وزیران پیشنهادی مجلس وارد بررسی کلیات کابینه و بیان اظهارات موافقان و مخالفان شد.
بر اساس بررسی وزارت اقتصاد روسیه، آمریکا 65 تحریم در 47 سال گذشته انجام داده که تنها یک سوم آنها تاثیر داشته، شدیدترین تحریم‌ها برای ایران بوده اما خود تحریم‌کنندگان هم میلیاردها دلار خسارت دیده و هزاران شغل را در کشورشان از دست داده‌اند. وزارت اقتصاد روسیه با کمک کارشناسان و متخصصان دانشگاه‌های سراسر روسیه سازوکار تحریم‌ها را در  70 سال گذشته که بر کشورها اعمال شده است را بررسی کردند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، در این گزارش آمده است بدترین مسئله‌ای که می‌تواند در «جنگ تحریم‌» رخ بدهد، قطع ارتباط این کشور از سیستم سوئیفت بین‌بانکی و نیز ممنوعیت خرید نفت و گاز آن کشور است که این مسئله را ایران تجربه کرد.در این گزارش تأکید شده است از سال 1970 آمریکا 95 تحریم بر کشورهای مختلف اعمال کرده است. در همین مدت، اتحادیه اروپا نیز 35 تحریم برای کشورها درنظر گرفته است.اتحاد جماهیر شوروی و روسیه در طول این مدت 7 بار و 16 تحریم از سوی سازمان ملل متحد تحمل کرده‌اند.معمولاً تحریم‌ها به این دلیل شروع شد که بتواند به عنوان ابزاری سیاسی پس از جنگ جهانی دوم عمل کند. نقطه اوج این تحریم‌ها از سال 1991 تا 1995 بوده که 34 کشور تحت تأثیر تحریم واقع شدند. در سال‌های اخیر چنین اقداماتی کمرنگ شده، در عوض میزان اسلحه‌ و جنگ افزارها در جهان دو برابر شده است.
تهدید نظامی ترامپ علیه کره شمالی و ونزوئلا برای وال استریت خوب بود، سهام سازندگان اسلحه و تولیدکنندگان صنایع نظامی سر به فلک گذاشت. به نقل از اسپوتنیک، به دنبال بیانیه ۸ اگوست پیونگ‌یانگ مبنی بر طراححی و ساخت یک کلاهک هسته ای برای موشک قاره‌پیمای کره شمالی، رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ چندین نطق آتشین بر علیه کره شمالی داشته است که شامل عبارت «آتش و خشم» هم بود، و یک روز پس از آن سهام سازندگان اسلحه و تولیدکنندگان صنایع نظامی سر به فلک گذاشت.درحالی‌که در هفته‌های اخیر سهام جهانی جهت صعودی به خود گرفته بود، در اواسط هفته گذشته همه قیمت‌ها، به جز سهام تولیدکنندگان سلاح، به شکل قابل توجهی سقوط کردند.
در گروه های دیگر چه خبر بود؟
در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند.پترول با 28 واحد مثبت به عنوان پنجمین سهم تاثیر گذار بر شاخص یورس با 72 درصد خریدار حقیقی بیش از 6 میلیارد تومان معامله شد و در نهایت با قیمت آخرین معامله 123 تومان ، صف خرید در حدود 3 میلیونی به معاملات خود خاتمه داد ، در صدر گروه قرار گرفت و همچنین در نماد پترول 2 در بازار خرده فروشی 162,800,000 سهم در قیمت 120 تومان بلوک مثبت زده شد.نمادهای فسا،شتوکا،پترول و شلعاب صف خریدی های گروه بودند.شاراک تحت حمایت سهامداران حقوقی در حدود 18 میلیون سهم دادوستد شد و در انتها در محدوده صفر منفی به قیمت 215 تومان رسید.نمادهای شکلر و شفارا در کف قیمتی خود بسته شدند.در نماد فارس 2 ،4,424,237 سهم در قیمت 452 تومان بلوک زده شد.پارسان با 55 درصد خریدار و فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در انتها در محدوده صفر مثبت ، قیمت 189 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد.شپدیس جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد.
به گزارش پلاتس، هم زمان با ورود به سه ماهه سوم سال جاری میلادی، فعالان بازار پیش بینی می کنند که چشم انداز قیمت متانول در بازار جهانی به دنبال ایجاد و  راه اندازی ظرفیت های جدید تولید این محصول در تگزاس ایالات متحده، در نیمه دوم امسال با افت همراه باشد.
درگروه پالایشی اکثر نمادها با افزایش تقاضا همراه بودند.شبریز در بین استتقبال سهامداران حقیقی بیش از 2 میلیارد تومان معامله شدو در نهایت با رشد 2 درصدی به قیمت 530 تومان رسید و پرارزش ترین سهم گروه شد.شنفت بدون خریدار حقوقی تنها نماد صف خریدی گروه شد.شتران با 20 واحد مثبت به عنوان هفتمین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس تحت حمایت سهامداران حقیقی در حدود 7 میلیون سهم دادوستد شد و درپایان با رشد 2 درصدی ، قیمت 261 تومان به معاملات خود خاتمه داد و پرحجم ظاهر شد.شپنا در محدوده صفر تابلو کار خود را آغاز کرد و با 91 درصد فروشنده حقیقی ارزش معاملات 1 میلیاد تومانی را تجربه کرد و درنهایت در محدوده صفر مثبت ، قیمت 285 تومان روز خود را به اتمام رساند.
به دنبال اشتهای قوی کره جنوبی برای خرید نفت سبک ایران که از قیمتی رقابتی برخوردار است، واردات نفت این کشور از ایران در ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶.۵ درصد افزایش یافته است.
رئیس جمهوری در معرفی «بیژن زنگنه» وزیر پیشنهادی نفت گفت: به رغم اقدام های قابل توجهی که اقای زنگنه در دولت یازدهم انجام دادند،قول داده اند در دولت دوازدهم خط لوله نفت به جزیره جاسک متصل شود .
اشباع ذخایر فرآورده‌های نفتی سبب شد میزان فعالیت پالایشگاه‌های نفت در چین به پایین ترین حد ۱۰ ماه اخیر برسد.
در گروه سرمایه گذاریها اکثر نمادها با افزایش عرضه رو به رو بودند.سدبیر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ،تقسیم سود نقدی به مبلغ 1 تومان ، با افت حدودا 10 درصدی با قیمت 290 تومان و با صف فروش بازگشایی شد این نماد بدون تحرک سهامداران حقوقی بیش از 12 میلیون تومان معامله شد و در انتها با قیمت 288 تومان به معاملات خود خاتمه داد.وتوصا که طی یک ماه اخیر در اثر خبر بازگشایی فایرا بازدهی 50 درصدی به سهامدارانش داده بود امروز با توجه به بازگشایی فایرا و تبدیل ان به صف چند میلیونی وتوصا نیز با فشار فروش همراه شد و به صف فروش رسید.
در گروه فلزات اساسی شاهد معاملات متعادلی بودیم. فایرا پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه بدون تقسیم سود نقدی، عمومی فوق العاده (تصویب افزایش سرمایه  756% از دو محل اندوخته طرح و توسعه ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها ) ، عمومی عادی بطور فوق العاده (انتخاب اعضاء هیئت مدیره) ، تعدیل پیش بینی درامد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1396، ارائه اطلاعات شفاف سازی منتشر شده پس از حدودا دو سال توقف ، دوری از تابلوی معاملاتی با رشد چشمگیر 172 درصدی با قیمت 90 تومان به گردونه معاملات بازگشت و در بین استقبال سهامداران حقیقی ارزش معاملات 3 میلیارد تومانی را رقم زد ، در نهایت با قیمت 88 تومان خود را برای معاملات فردا آماده کرد و با 73 واحد مثبت اولین سهم تاثیر گذار بر شاخص بورس شد.
افزایش قیمت جهانی فولاد ، تقاضای صادراتی و داخلی دلیل اصلی این رشد قیمت است.از سوی دیگر با توجه به اینکه قیمت گندله و کنسانتره سنگ آهن بر اساس قیمت فروش شمش فولاد خوزستان تعیین می شود افزایش سود جهشی غولهای سنگ آهنی کشور نظیر گلگهر و چارملو با توجه به ثابت بودن هزینه های تولیدشان دور از انتظار نیست.

اقتصاد نما

۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۳۴
اقتصاد نما |
تعداد بازدید : ۱,۹۳۰
کد خبر : ۱,۰۲۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید