اخبار

پیش‌نیازهای کاهش نرخ سود از نگاه مدیرعامل نخستین بانک ایران پیش‌نیازهای کاهش نرخ سود از نگاه مدیرعامل نخستین بانک ایران

مدیرعامل بانک سپه ضمن تشریح ویژگی‌ها و چالش‌های نظام تامین مالی ، راهکارها و پیش‌نیازهای مورد نیاز کاهش نرخ سود بانکی را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدکاظم چقازردی در نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها، بانک‌محور بودن اقتصاد را یکی از ویژگی‌های نظام مالی عنوان کرد و گفت: هزینه جذب منابع و در نتیجه قیمت تمام‌‌شده پول در بانک‌ها بالا است، بنابراین ضرورت دارد با توجه به شرایط کنونی اقتصاد، نرخ تامین مالی در راستای افزایش سرمایه‌گذاری و رونق تولید کاهش یابد.

وی لزوم کاهش نرخ سود تسهیلات و به تبع آن نرخ تامین مالی را شناسایی دقیق و رفع چالش‌های بانک‌ها در حوزه‌های مرتبط درآمدی، هزینه‌ای و نرخ سود عنوان و اظهار داشت: بازدهی فعالیت‌های اقتصادی در مقایسه با نرخ سود تسهیلات پایین است بنابراین باید برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی شود.

این مقام مسئول عدم تناسب بین نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با نرخ تورم را از جمله دیگر چالش‌های نظام بانکی عنوان کرد و گفت: وجود دارایی‌های کم و بدون بازده در ترازنامه بانک‌ها که ناشی از مطالبات غیرجاری، املاک تملیکی و املاک مازاد است، رقابت غیر‌سازنده در جذب سپرده‌ها با پرداخت سود بالاتر و به تبع آن افزایش قیمت تمام‌شده پول، همچنین ناکافی بودن درآمدهای کارمزدی بانک‌ها از جمله دیگر چالش‌هایی است که نظام بانکی را در راه کاهش نرخ سود با مشکل مواجه کرده است.

چقازردی وجود شعب ناکارآمد، پرهزینه و زیان‌ده بانک‌های دولتی را از مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و درخصوص راهکارهای کاهش نرخ سود تسهیلات گفت: بانک‌ها باید با اتخاذ سازوکارهای لازم تعادل در دارایی‌ها و بدهی‌ها ایجاد کنند.

۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۲۲
|
تعداد بازدید : ۵۴۸
کد خبر : ۱,۰۱۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید