اخبار

مجلسی: ترامپ حامی افراط‌ گرایی است

فریدون مجلسی کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرآنلاین به بررسی درگیری‌های نژادپرستانه در ایالت ویرجینیای امریکا پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، راست‌گرایان افراطی در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا تظاهراتی با سازماندهی قبلی به راه انداختند، که در تقابل با تظاهرات ضد فاشیست‌ها به خشونت گرایید.

گزارش‌ها حاکی است که بر اثر زیرگرفته شدن مخالفان راست‌گرایان توسط یک خودرو، یک نفر کشته و دست کم ۱۹ نفر مجروح شده‌اند. ملی‌گرایان سفید پوست نسبت به طرح برداشتن مجسمه یکی از قهرمانان ایالت‌های جنوبی در جنگ داخلی آمریکا اعتراض داشتند و با گروه‌های موافق برداشتن این مجسمه، درگیر شدند. این مجسمه مربوط به «رابرت ای. لی» از فرماندهان ارتش ویرجینیا در جنگ داخلی آمریکا در قرن نوزدهم است که حامی برده داری بوده و تندیسش در پارک موسوم به «رهایی» (Emancipation) قرار دارد. اکنون نیز این گروه نژادپرست، خواستار وضع قوانین دوران برده‌داری باهدف برتری سفیدپوستان بر سیاهپوستان در آمریکا هستند.

نژادپرستان با شعارهای فاشیستی با مخالفان درگیر شدند و بدنبال آن فرماندار ویرجینیا وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

با اعلام وضعیت فوق العاده در ویرجینیا، شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز به انتقاد شدید از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پرداخت و گزارش داد: ترامپ در محکوم کردن «نژاد پرستان راست افراطی سفید پوست» قصور کرد و پیام های خطرناکی فرستاد.

گفته می شود ترامپ که حملات بیرحمانه ای علیه هیلاری کلینتون، جان مک کین، قضات فدرال آمریکا، رهبران هم حزبی جمهوریخواه خود و روزنامه نگاران داشته است؛ در محکومیت این حادثه به سادگی «تمام طرف ها» را مقصر خواند. تحلیلگران می گویند پیام ترامپ درخصوص این حادثه، سیگنال های اشتباهی می فرستد و پیامی خطرناک در آن نهفته است.

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرآنلاین پیرامون این واقعه در پاسخ به سوالی در مورد علت اصلی رخ دادن این اتفاق در ایالت ویرجینا گفت: این ایالت از گذشته مرکز تندروها و نژادپرستان امریکا بوده است. جنگ داخلی امریکا هم که در واقع بین شمال و جنوب بود، از این ایالت فرماندهی می شد و ویرجینیا فرماندهی سپاه جنوب -که طرفدار برده داری بود - را بر عهده داشت. در حقیقت جرقه آن از همان جا شروع شد و سنگر اصلی آن هم از آنجا بوده است. 

این دیپلمات بازنشسته ادامه داد: به هر حال تحولات فکری و اجتماعی و فرهنگی باعث می شود که از شدت اینگونه نگرش های دست راستی و افراطی کاسته شود، ولی در امریکا بخش بزرگی وجود دارد که تحت نفوذ این گروههای دست راستی هستند که به برتری های نژادی و ریشه اروپایی خود معتقد هستند. مثلا گروه کوکلاکس کلان که سازمان‌های همبسته‌ای در کشور ایالات متحده آمریکا در گذشته و امروز داشته و دارد پشتیبان برتری نژاد سفید، یهودستیزی، نژادگرایی، ضدیت با آئین کاتولیک، بومی‌گرایی و نفرت نژادی هستند. آنها برای رسیدن به اهداف خود به اعمال غیر اخلاقی‌ای متوسل می‌شوند. برای نمونه ساختن شکل های عجیب از خود و ترساندن سیاهان آمریکا استفاده از ابزار ترور، خشونت و ایجاد وحشت از جمله حربه‌های آنان بوده است. اینها سیاه پوستها را می گرفتند و آتش می زدند یا به دار می آویختند و همیشه یکی از مراکزشان در این قسمت آمریکا بوده است.

مجلسی با اشاره به قصور رئیس جمهور امریکا در واکنش به این حادثه گفت آقای ترامپ که تعلق به بخش متفکر و روشنفکر امریکا ندارد، خود بیشتر نزدیک به همین افکار تند و افکار به اصطلاح اوباشانه است. برای اینکه در همه جای دنیا چنین گروههای غیرمتفکر و اوباش مآبانه هستند که دنباله رو این افکار هستند. در خبرها هم دیدید که آن پسر بیست ساله چگونه با ماشین خود به جمعیت کوبید و دنده عقب گرفته و آن کسی را که زیر گرفته بود کشته شد. البته این فرد دستگیر هم شده است.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: رئیس جمهور امریکا که عملا این رفتارها را ترویج کرده و می کند و محکوم به حمایت از آنها است و عملا شدت گرفتن چنین اقداماتی را باعث شده است، چگونه می تواند بیاید و در مقابل آن موضع بگیرد. برخورد ضعیف او نوعی حمایت از این گروه محسوب می شود. متاسفانه این رئیس جمهور سطحی و با همان روشهای کودکانه در امریکا یک سبقه ای را شروع و جا می اندازد که به کلی به منافع و حیثیت امریکا لطمه و آسیب بزند.

مجلسی در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع می تواند فضا را ملتهب کند و باعث تکرار اتفاقات مشابه شود، گفت: امکان وقوع در بعضی شهرها وجود دارد. نطفه این تفکر در آلاباما وجود دارد که اولین شورشهای ضد سیاه پوستی و هم سیاه پوستی از آنجا شروع شد.

مجلسی ادامه داد: در بعضی قسمتهای جنوبی امریکا هم وجود دارد ولی من فکر می کنم واکنش به این حادثه در حالت کلی معکوس باشد و موجب شود بخشهای مترقی و متفکر امریکا و حتی بخش های پایین تر اجتماعی که تحت تاثیر فرهنگ لاتین هستند، مانند اسپانیولی زبانها و همچنین خاورمیانه ای ها به خشم بیایند و در مقابل آن مقاومت کنند.

این دیپلمات قدیمی با اشاره به اینکه این گروه ضد یهود نیز هستند گفت: این در حالی است که ترامپ و خانواده آنها وابستگی های یهودی دارند و این تنها بخشی است که این گروه را از ترامپ جدا می کند. به هر حال من این را خیلی جدی نمی بینم و فکر می کنم واکنش مردم امریکا در مقابل آن کوبنده باشد و مردم آنها را محکوم کنند و به موقعیت آقای ترامپ بیشتر لطمه می زند.

۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۴۳
|
تعداد بازدید : ۶۹۴
کد خبر : ۱,۰۰۷

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید